...

Moderator: Moderatorer

Brainy skrev:I den där korsningen brukar jag pinsamt nog lägga mig så jag blockerar möjligheten för någon att lägga sig bredvid så det inte kommer någon som Joel och lägger sig bredvid.
Här finns det mycket lite utrymme på längden men jag brukar lägga mig en halv billängd bakom jagharingenblinkers för att vara säker.
Dessutom så har folk en jädrans ful ovana att svänga höger/vänster för att ta ut svängen.
Står man bredvid varandra så svänger dom plötslig in i min fil så jag får väja innan dom snurrar för fullt på ratten åt det håll dom skall.
Hela Joels film sammanfattar min vecka ganska väl i övrigt.
joel80 skrev:Fick äntligen upp en ny video. :)

En situation (eller två) i videon är när jag ligger i höger körfält eller mitten, och kommer ikapp fordon som kör sakta, börjar blinka ut för att komma om men inte blir utsläppt. Jag är då lite dum och trycker mig ut ändå... inte så smart men faan.. jag blir sur. Ska det vara så jävla svårt att bli utsläppt igen är det inte konstigt att vissa parkerar i vänster körfält. :(
Tack Joel för en (som vanligt bra och intressant film! :-)-)

Men denna gång reagerar jag på din kommentar att BMW:n bryter mot lagen genom att inte aktivt släppa ut dig i vänsterfilen.
Deg är väl så att det är den som byter fil som ska se till att ett filbyte inte stör de övriga trafiken?

Dessutom såg det ut som om Alfan inte var så mycket långsammare än dig. Då var hastighetsskillnaden större till BMW som nu tvingads bromsa för dig istället. Det hade väl varit bättre att släppa lite på gasen tidigare, vänta in bilarna i västerfilen (tomt efter bmw:n) och göra ett filbyte utan att hindra andra trafikanter?
DonNicce, du har rätt..och jag har rätt. :) Det är olagligt att inte underlätta och släppa ut någon som tydligt visar att den vill byta fil. Det är också fel att göra som jag gjorde... Lite av själva grejen i trafiken.. Finns väldigt få tillfällen där man har "rätt" att göra saker och väldigt många tillfällen då man har skyldigheter.

Jag borde ha väntat men blev grinig då BMWn uppenbart stängde filen.. Tog med situationen även om jag var del av felet.. Då det är en jobbig situation.. Och just problemet med att man lätt blir i stängd i mitt eller högerfilen gör nog att många drar sig för att flytta sig om dom har en liten kö bakom sig men ändå har nån bil längre fram dom vill köra om.

Brainy
Om någo ligger lite mer i mitten är det mer uppenbart att personen troligen inte ska svänga vänster. I det här fallet låg människan typ klistrad vid refugen till vänster. Blinkersen hennes var skymd av den andra bilen (som skulle svänga vänster) och jag ville ju inte bli fast bakom den om den skulle behöva vänta på mötande.. Alltså precis den anledning som gör så att det är vettigast att lägga sig till höger om man ska rakt fram.
Jag lärde mig när jag tog körkort att finns det inga körfältsmarkeringar vid en korsning så är grundpositionen alltid till höger. Ska du svänga vänster ska man ligga så nära vägens mitt det går utan att gå över i motsatt färdriktning.

Undrar vem som hade fått skulden om vi stött i varann.. Gäller nån form av högerregel tro? Jag fanns ju på hennes högersida...
Nää.. hon körde ju rakt fram hon också. Från, vad jag anser, en placering som indikerar att man ska göra en vänstersväng. Alltså där 3:39 in i videon jag la upp...
joel80 skrev:Lite av själva grejen i trafiken.. Finns väldigt få tillfällen där man har "rätt" att göra saker och väldigt många tillfällen då man har skyldigheter.

Tog med situationen även om jag var del av felet.. Då det är en jobbig situation.. Och just problemet med att man lätt blir i stängd i mitt eller högerfilen gör nog att många drar sig för att flytta sig om dom har en liten kö bakom sig men ändå har nån bil längre fram dom vill köra om.
All heder till dig som även lägger upp och bjuder på situationer som kan vara till din "nackdel". Hade jag själv haft en dashcam så hade det garanterat funnits flera situationer som inte framhäver min körstil i rosaskimmrande dager, även om jag försöker blanda min relativt höga hastighet och offensiva körstil med en stor portion ödmjukhet och stoiskt lugn. Men som du säger, trafiken är fylld av beslut och avvägningar och väldigt ofta blir det beslut som i efterhand skulle kunnat gjorts annorlunda. Eller så hade man gjort samma sak igen för man vet vad man kände just då ;)

Det är mycket därför jag gillar dina - och andras trafik klipp. Det är en chans att se hur andra tänker och utvärda sig själv.

I exemplet med korsningen hade jag sannolikt valt det vänstra körfältet. Det högra ser jag främst som en svängfil, medan det vänstra är för vänstersväng och köra rakt fram. I Stockholmstrafiken blir oftast högerfilen helt stilla stående då svängande bilister ska ge företräde till gångare och cyklister. Alltså blir det snabbt igenproppat om alla ska stå och vänta på att det blir röd gubbe för de oskyddade trafikanterna.

Om de vänstersvängande bilisterna måste vänta på mötande trafik finns det ändå en chans att köra om på innersidan för att kunna fortsätt rakt fram. Högerfilen är ju redan blockad av de väntande bilisterna så det är sällan risk för sammanstötning trots viss s-körning.

Fast detta är en strikt sedvanerättslig tillämpning och jag är tvivlar att detta har något stöd i skriven lagstiftning ... :)
Brainy skrev:Det hade ju varit du som svängt in i den andra bilen så jag har svårt att se att den föraren skulle ha åkt på det.
Spoiler »
Svängde inte speciellt mkt.. körde i rätt så rak linje igenom korsningen förutom en liten vridning de första metrarna... ;)

Jag håller inte med om att bara för att det är den "närmsta" vägen så är det rätt att ligga till vänster. Man ska hålla höger.. alternativt i mitten om det är enfiligt eller saknas markeringar... men att ligga till vänster och sen köra rakt fram när det är enfiligt efter korsningen går jag inte med på! :D

DonNicce
I Stockholmstrafik där det ofta är många som ska gå över övergångsstället kan jag hålla med om att det ibland kan vara lättare att komma fram till vänster.. jag ser dock ändå höger körfält som det naturliga för att köra rakt fram, och om jag gör så som du pratar om när det står lite still till höger har jag koll på så att jag inte "kapar" nån som precis kommer loss och kan köra rakt fram. :)

Och tanken med dom här filmerna från början var ju faktiskt inte bara att visa på "dåliga förare" utan att få lite diskussion kring olika trafiksituationer och hur man såg på dem från olika håll. :) Jag vill hävda att det gör oss alla till bättre förare att diskutera sånt här. :D
Jag håller nog med om att en bil placeras till höger för rakt fram eller högersväng, då höger är utgångsposition i Sverige. En bil som valt att ställa sig "kloss" vänster vid ett rödljus antar även jag har för avsikt att svänga vänster, men sedan kan självklart korsningar se olika ut och det ser ut på bilden som Brainy la upp som om det är "slut på väg" på högra sidan på andra sidan korsningen... Svårigheten med allt sådan är om man kommer till en stad där det finns massa "defacto-regler" i olika korsningar, men huvudregeln är att vi alltid skall placera vårt fordon till höger på körbanan vid färd rakt fram.
Jag kan i allafall håll med Brainy om att Gävle kommun skulle kunna lösa många osäkerheter i Gävle genom att ge sig ut med färgburken! Väldigt många vägmarkeringar som helt nötts bort och inte verkar repareras. :(
  • 1
  • 256
  • 257
  • 258
  • 259
  • 260
  • 356

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]