Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av vågaälskavolvo1985
Hejsan!
Har en Volvo 745 GLT -90 B230F & AW 70L Automat.
ABS:en har krånglat sedan jag köpte bilen i Maj, Besiktning närmar sig och det vore kul om det kunde funka då.
ABS lampan slocknar vid uppstart som sig bör, Men tänds ibland direkt man börjar köra eller efter en stund,
Kan ibland gå upp mot 10 km körning innan den tänds. Händer ibland att den tänds i samband med att man kör i ett gupp eller liknande.
Noterar att när man då bromsar och lampan är släkt D.V.S. systemet ``fungerar´´ så pulserar bromspedalen trots att underlaget inte är halt.
Provade på grus och då pulserade bromsarna på framhjulen, medans de bakre låste sig.
Hatighetsmätaren fungerar normalt.
Har inget Diagnosuttag för ABSen vad jag kunde se.
av volvo244gle
Har du tillgång till en multimeter, eller ännu hellre; ett oscilloskop?
Anslut instrumentet till kontakterna för framhjulens givare, hissa upp främre delen av bilen och snurra på hjulen. Med resistansmätning på multin så ska du ha ca 1 Kohm över varje givare, och när hjulen snurrar så skall det induceras en spänning med varierande frekvens/Hz.

Som sagt så är ett "skåp" bra att ha då du kan få signalerna från givarna visuellt som kurvor på skärmen. Är kurvan ojämn så är det något problem med givaren eller kransen på den sidan.

Har du inget att mäta med så börja med att göra rent ABS-kransarna samt spetsarna på givarna. Det borde inte vara fullständigt avbrott i dessa iallafall eftersom du kommer en bra bit innan varningen tänds.
av Zeus
Hade samma fel på min, att bromsarna pulserade. Mätte upp sensorerna fram och den ena var trasig. Fungerade fint efter att jag hade bytat ut den (vilket var ett helvete, sämsta konstruktionen någonsin).
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]