Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Besiktade xc90 idag och fick underkänt. Det var "avgasrening vevhusventilation, inte sluten" som anmärkning.
Bifogar en bild. Någon som vet artikelnr eller en smartfix för detta? Gillar att fixa saker själv :-)
Tydligen så har en slang gått av, gjord av plast enligt besiktningen.
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (1.25 MiB) Visad 2796 gånger
Är det ett krav att den måste vara sluten och gå in i insuget?
Vissa volvo har bara en slang rakt ut från vevhusventilationen, från fabrik så att säga och de går igenom besiktningen.

men men..
XC90 vadå?
Insuget ser ut som 2.5T, kan det stämma?
Enligt besiktningsmannen så hade en plastslang gått av. Jag sa att så där har det sett ut sedan jag köpte bilen för 3 år sedan, har dessutom besiktat den när det sett ut så där. Men han envisades med att det gått av en slang... Japp, det är en 2,5T som jag har.
kan inte se vilken av slangarna det är i Vida. ingen bild visar vilken som sitter så vid insuget. Du får fråga på volvo
Det är den här slangen som är trasig
http://www.skruvat.se/Slang-vevhusventi ... cgodOJMAAQ

Kan ju knappast vara bra att köra runt med den sådär då det blir som att köra bilen utan luftfilter.
Nu kanske det inte är några enorma mängder sand som sugs in men det är nog inte hälsosamt för motorn.
Senast redigerad av 3 Magnus308, redigerad totalt 0 gång.
Jag bytte den på min xc90 i somras samma fel som du. Köpte den på Volvo kostade runt 220 kr för slangen. Den sitter med 2 klämmor som är ihop pressade. Så det är bara att bända upp de gamla och sätta nya slangen med klämmor. Ett tips är att köpa skruv klämmor då det är lite trångt att byta men är inte så svårt. Upptill är det bara att lossa kåpan över tändstiften och byta slangen där uppe sen följa den till nedre delen. :wink:
Detta hände mig för ett par år sedan.
Volvo i stan ville ha en bra bit norr om 2000:- för att byta slangen eftersom de var tvungna att plocka bort insuget.
En lite mindre bilmek tog 700:- inklusive slang.
Jag tittade på det själv också men det är trångt där slangen går ner.
Erfarenheter XC90?

Har haft alla Volvos kombi modeller. På -70 […]

En bättre modell hade som kunnat ge ett mer p[…]

Volvo appen

Har också problem med att ställa in tim[…]

Jag har krupit till korset, efter ca. 20.000mil p&[…]