Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare tjenare, nu är det så här att jag har börjat skruva i bilar med tiden när man får bilkörkort. Har fått en gammal 244 med b19a och ska försöka få den igenom besiktningen. Men när jag fick den följde det inte med någon kylare eller batteri,eller ja ett batteri fick jag men laddade det över natten och när jag vred om nyckeln hände det inget. Jag ska låna ett batteri imorgon och se om det är något annat fel än bara batteriet... skulle gärna veta vad som skulle kunna strula isåfall.

Men här kommer det riktiga problemet. Jag är ju van att kablarna ska vara färgade svart och röd. Men nu vart en blå kabel med i det hela. Om jag inte minns helt fel nu(kollade i dag på dagen) så är det den blåa kabeln som är fast skruvad i motor och i plåten just under plåten. De är inte märkte eller något sånt. Men den som är fast skruvad i plåten och i motorn måste väl vara minus polen, att den jordar. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

tacksam för svar för en ny person när det gäller bilar, har mest hållit på med datorer i mina unga dar.
//Halvar :-)-)
Ja som gs skriver, blå är jord och går till motorblock och kaross. Kolla också jordfläta mellan kaross och motor. Röda kablar är plus och går från batteriet till startmotor och generator ( bl a ).
Lycka till med bilen och berätta hur det går
Mvh
Bengt
Fick låna ett batteri, använde den som jordar mot plåten och motorn som minus. Kopplingen har säkert rosta fast för det händer inget när man trycker ner kopplingen,vrider på nyckeln med kopplingen nere och en växel i, flyger framåt. Den startar inte för jag har ingen tändspole eller några kablar till den. Jag är en student, så frågan är hur jag ska ha råd men all det här.... :l
Den blå kabeln som även har en jordkabel på sig är minus, så det stämmer som du gjort.

Och du... se till att bilen är utrustad med tändspole m.m. innan du försöker starta den. Att den inte startar utan någon tändspole är väl helt naturligt, så förstår inte varför du ska försöka dra igång den alls när det inte ens går att tända motorn? Är väl inte mer än startmotorn som går igång när du gör sådär om jag inte missförstått något.

Blir ju svårt att kolla vad som är fel på både kopplingen och andra delar av bilen när du inte har ens utrustning nog att dra runt motorn. Och pengar kostar det tyvärr.
Det jag skrev handlar inte om att dra igång bilen utan att få kopplingen att släppa. En bil som har stått länge så kan kopplingen rosta fast. Är rosten inte alltför allvarlig kan det gå att få den att släppa på detta viset. Jag har själv gjort detta på en bil och det gick bra. Kopplingen fungerade sen utmärkt. Det blir en billigare lösning än att demontera växellåda och renovera kopplingen, och det kanske inte lönar sig på en gammal bil. Tändspolen mm behöver inte vara på plats eftersom avsikten i detta läge INTE är att få igång motorn utan att få kopplingen att släppa. När kopplingen väl fungerar så blir nästa steg att göra i ordning motorn så att den kan startas.
Mvh
Bengt
errim skrev:Det jag skrev handlar inte om att dra igång bilen utan att få kopplingen att släppa. En bil som har stått länge så kan kopplingen rosta fast. Är rosten inte alltför allvarlig kan det gå att få den att släppa på detta viset. Jag har själv gjort detta på en bil och det gick bra. Kopplingen fungerade sen utmärkt. Det blir en billigare lösning än att demontera växellåda och renovera kopplingen, och det kanske inte lönar sig på en gammal bil. Tändspolen mm behöver inte vara på plats eftersom avsikten i detta läge INTE är att få igång motorn utan att få kopplingen att släppa. När kopplingen väl fungerar så blir nästa steg att göra i ordning motorn så att den kan startas.
Mvh
Bengt
Det förstod jag, och fattar också att ditt tips fungerar utan att man behöver dra igång bilen. Men det kan ju vara bra att kolla hur kopplingen funkar efter att man genomfört bogseringen, och det i sin tur blir ju svårt om trådskaparen inte har någon tändning. Ställer mig lite frågande till att TS ska bemöda sig med att dra loss kopplingen när denne inte ens har råd med en tändspole för att få igång åket.
errim skrev:Pröva att bogsera bilen med växel i så släpper nog kopplingen. Alltså växeln ligger i från början. Tror ettan ger störst chans att den släpper.
4-ans växel i, kopplingspedalen nertryckt, ett antal "gubbar" som "gungar" bilen fram och tillbaka, fram och tillbaka så brukar det släppa till sist. När det väl har släppt så brukar det fungera sedan.

Mvh
Lennart

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]