Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av euro0192
Perra83 skrev:Ja hade själv en 854 Turbo -95 som första bil.

Skulle ja inte ha råd att serva och laga så fick bilen stå till ja hade råd. Så blev det aldrig :D

S80 hade jag satsat på. Finns det T5 motorer?
S80 har ingen T5. Men å andra sidan har du 2.5T motorerna som finns med 200 eller 231 hk beroende på modellår. Dessa kan man nog chippa också så att det nästan blir som en T5:a.
Användarvisningsbild
av börne
euro0192 skrev:
Perra83 skrev:Ja hade själv en 854 Turbo -95 som första bil.

Skulle ja inte ha råd att serva och laga så fick bilen stå till ja hade råd. Så blev det aldrig :D

S80 hade jag satsat på. Finns det T5 motorer?
S80 har ingen T5. Men å andra sidan har du 2.5T motorerna som finns med 200 eller 231 hk beroende på modellår. Dessa kan man nog chippa också så att det nästan blir som en T5:a.
Har en S80 2,5T med 231hk 340Nm motorn med lågt chassie & Dynamicläder. Lyx blandat med lite sportig framtoning på nåt vis. Kan rekommendera den, går så där lagom bra, man vill ju alltid ha mer men slö är den ju inte & dessutom snål med soppan då min är manuell.
av Schmoyoho
Försäkring: Ta valfri S80 2,5T, besök volvia.se, knappa in reg.nr och ditt personnummer så får du prisförslag. 18-åring + relativt ny bil = dyrt.

Jag hade rekommenderat att man har någon äldre bil som allra första. Dels för att det finns en massa småsaker man kan lära sig pilla med (vilket är lite småspännande. första gången jag rev mittkonsollen i min 240 och bytte alla små lampor kände man sig som the shit liksom, plus att det ger lite mersmak) och dels för att man kommer undan så mycket billigare, oavsett om man klantar sig eller inte. Dessutom bra tillfälle att få köra bakhjulsdrivet några år så att man hinner göra bort lite sladdande och inte har det suget i en nyare S80. ("men jag ska ju inte sladda" - jag, när jag funderade på första bil. visade sig vara kul).

Kan absolut inte säga emot att en nyare bil såsom en S80 är bättre på alla sätt. Min 240 har aldrig känts äldre och mer nedgången än vad den gjorde när jag satte mig i den första gången efter att jag köpte min S80 2007. Men fram tills dess var den guld värd på alla sätt. Dessutom skattebefriad, billig försäkring, billiga reservdelar. Bränsleförbrukningen är väl sisådär men på det stora hela mycket mycket billigare.

Edit: Angående pålitlighet och att få hem stora räkningar så är det absolut någonting jag skulle räkna med när du budgeterar. Man slirar gärna på vad man beräknar behöva betala i reparationskostnader men betänk att en service går på minst dryga 3000 kr, mer om det är någonting särskilt den servicen. Kamremsbyte t.ex om du tittar på bilar med lite fler mil. AC-kompressorerna är väl också en risk på dessa och ett kompressorbyte kostar väl en 10000 kr om inte kompressorn skär och havererar motorn.
av valln
Köper man en v70 eller s80 eller liknande bilar bör man nog budgetera men att det kan komma en verkstadsräkning på 10-15 000 kr ibland. Förmodligen inte varje år och timkostnad volvoverkstad närmar sig nog nu 1500 kr per timme.
Användarvisningsbild
av börne
valln skrev:Köper man en v70 eller s80 eller liknande bilar bör man nog budgetera men att det kan komma en verkstadsräkning på 10-15 000 kr ibland. Förmodligen inte varje år och timkostnad volvoverkstad närmar sig nog nu 1500 kr per timme.
Gäller ju alla bilar, en gammal rishög blir oftast inte heller billig om man ska hålla liv i den.

Verkar som folk är emot att TS ska köpa en nyare bil som förstabil, har han ekonomi till det så varför inte?
Användarvisningsbild
av börne
Schmoyoho skrev:Dessutom bra tillfälle att få köra bakhjulsdrivet några år så att man hinner göra bort lite sladdande och inte har det suget i en nyare S80.
Har själv haft 2st 240 & det gick väl på tvären mer än rakt fram på den tiden, men herregud det var längesedan den modellen blev gammal & antagligen inget TS är intresserad av när han skriver vad han är intresserad av & vill ha en nyare bil ?:-/
av perhall
Jag hade en S80 när jag var ung och blev retad..."Sosse 80 år". Den bil med högst snittålder på topp-25-listan, åtminstone gällde det första modellen.
Annars en trevlig och underskattad bil. Hade en 3,2:a när jag jobbade i USA. Mycket härlig bil!
PH
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Klart grabben ska ha en S80 :D Grymt mycket bil för pengarna då man kan hitta en fin för under 100k. Säger som perhall, väldigt trevlig och underskattad 8)
Undvik dock diesel när du kör så lite och även fordmotorerna, kör på en 2.5T (FT) eller varför inte slå till på en V8 direkt , bara ljudet gör att man vill köpa en direkt :wink:
[youtube]DWJvVaqktLQ[/youtube]

/Kalle
Användarvisningsbild
av VolvoB20
least skrev:Köp en S80 V8, så kan du både gasa och vara tråkig samtidigt :)
O så slipper du bli frånåkt hela tiden för V8:an är inte spärrad förrns på 250 km/h,

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]