Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AIK
Åkte nu till Bilia för att fråga någon av mekanikerna om det var svårt eller lätt att montera den.
Men han var t o m osäker på om det skulle sitta någon fjäder där på årsmodell 2012, men han trodde det.
Enl honom gick det ganska enkelt att montera dit den men han trodde att det stora problemet skulle vara att få tag i "sprintarna" som den ska fästas i och som ska in i hålen på pedalarmen. Han trodde att om man inte hade de sprintarna så var man nog tvungen att köpa hela pedalstället för kopplingen...

Någon som har satt dit den och vet något om det?

Med vänlig hälsning

Peter
Användarvisningsbild
av Bosse78
På min -07a är det bara att trycka kopplingen i botten med handen och plocka bort hela den vita delen med fjäder o allt i allafall, vet ej om det e samma på din årsmodell men ser ut så...
av Alexas
Här är skissen. Tagen från Volvos egna verkstadsprogram.

Hjälpfjädern är nr. 3 och den sitter på plats av sitt eget tryck. Kolla på din pedal och kolla om du ser den lilla utstickande knoppen. Såvida den inte knäckts av på något sätt så ska du kunna trycka dit en ny fjäder genom att göra som bossa skriver.

Bild
av AIK
OK, antar att den sitter utan "sprint" eller vad det kallas i överkant men i underkant så ser det ut som om något ska sättas in i hålet på "armen".
Jag har försökt ringa in delen jag menar på bilden.
Bilagor
Skärmklipp.PNG
Delen inringade i rött.
Skärmklipp.PNG (68.71 KiB) Visad 2067 gånger
av Alexas
Som sagt, kolla på pedalen och se om de sitter kvar. Se min föregående bild. Om de inte sitter kvar (vilket de troligtvis gör) så är det pedalbyte. Mest troligt är det att fjädern bara lossnat.
av AIK
Sorry, missade att jag inte skrivit det. Men den finns inte kvar. Så jag antar att förra ägaren/mekare helt enkelt tog bort fjädern och "sprintarna"
:cry:

/Peter
av Alexas
Ajdå! Så kan det vara då ja. Då återstår nog bara pedalbyte om det ska gå rätt till. Eller, du kan säkert hitta sånt på skroten och trycka till den själv.

..Drivaxel är ju en ganska dyr historia att[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]