Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dalarn
Hej alla

Nu blir jag snart tokig på min V70. Problemet är när man stoppar in nyckeln i tändningslåset, den matas in som den skall men sen klickar det i relät vid handskfacket och rattlåset går i. Nyckel sitter alltså i men bilen fattar inte det och det går så klart inte att starta. Samma klick och rattlås hör man när man tar ut nyckeln själv. Vissa dar har jag fått stoppa i o ta ut nyckeln upp till 15 gånger för att starta. Volvo här i Lidköping hittar inget fel och vi har nyss bytt batteriet i bilen i hopp om att det var felet men icke. Provat båda nycklarna och samma på båda, bilen går helt normalt och startar lätt annars.
Någon här som haft samma fel eller rent av vet vad det kan vara???
Bilen i fråga är en V70 2.5ft -2010 automat

Hoppas hoppas hoppas på svar
Användarvisningsbild
av apersson850
Det gör det. När nyckeln sätts i tändningslåset sker kommunikationen typ RFID, så det finns en antennring runt låset och motsvarande antenn i nyckeln. Min nyckel behöver inget batteri när den sitter i låset. Det behövs bara för kommunikation med bilen när nyckeln är på annan plats, typ i fickan eller så.
av mattish
apersson850 skrev:Det gör det. När nyckeln sätts i tändningslåset sker kommunikationen typ RFID, så det finns en antennring runt låset och motsvarande antenn i nyckeln. Min nyckel behöver inget batteri när den sitter i låset. Det behövs bara för kommunikation med bilen när nyckeln är på annan plats, typ i fickan eller så.
Vi har den nya typen av nyckelhål. Den gamla med en motor som drar in nyckeln verkar vara lite lömsk i vissa bilar.

..Drivaxel är ju en ganska dyr historia att[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]