Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daddan
Tänk att jag klassas som rötägg... Av en säljare. På ett företag som säljer det märke jag äger. Bara för att jag inte får den förväntade servicen som är mer än att promenera runt ensam. Tur att jag har valfrihet att välja annan anläggning än din. Det är tråkigt att just du fått arbete som säljare för du har missat både kursen i kundvård och ödmjukhet.

Jag har bara en sak att tillägga: Byt jobb eller byt attityd till dina kunder.

PS. Ett företag som köper upp alla konkurrenter och skaffar sig monopol har inte svårt att expandera och det är inte bilförsäljningen som står för största delen av vinsten... DS.
Användarvisningsbild
av Scania
Utdrag ur Dale Carnegie's "How to Win Friends and Influence People"
Läs och begrunda:

Twelve Ways of Winning People to Your Way of Thinking
1. The only way to get the best of an argument is to avoid it.
2. Show respect for the other person’s opinions. Never tell a person they are wrong.
3. If you are wrong, admit it quickly and emphatically.
4. Begin in a friendly way.
5. Get the other person saying “yes, yes” immediately.
6. Let the other person do a great deal of the talking.
7. Let the other person feel that the idea is theirs.
8. Try honestly to see things from the other person’s point of view.
9. Be sympathetic with the other person’s ideas and desires.
10. Appeal to the nobler motives.
11. Dramatize your ideas.
12. Throw down a challenge.

Nine Ways to Change People Without Giving Offense
1. Begin with praise and honest appreciation.
2. Call attention to people’s mistakes indirectly.
3. Talk about your own mistakes before criticizing the other person.
4. Ask questions instead of giving orders.
5. Let the other person save face.
6. Praise the slightest improvement and praise every improvement. Be “hearty in your
approbation and lavish in your praise.”
7. Give the other person a fine reputation to live up to.
8. Use encouragement. Make the fault seem easy to correct.
9. Make the other person happy about doing the thing you suggest.

Six Ways to Make People Like You
1. Become genuinely interested in people.
2. Smile.
3. Remember that a person’s name is to them the sweetest and most important sound in any language.
4. Be a good listener. Encourage others to talk about themselves.
5. Talk in terms of the other person’s interests.
6. Make the other person feel important - and do it sincerely.
av DanneF
Jag valde att inte köpa min bil på Haganorra för att säljaren jag snackade med verkade inte alls intresserad att sälja bil till mej, det var ungefär "spring o hämta farsan grabben" vibbar från honom, först när man förklarat vad man pysslade med o att man var egenföretagare , ja då jäklar började han mjukna.. men tyvärr då var det redan försent..

vid tillfället (feb 2006) var jag 21år, och bilen det gällde var en V50 1,8F.
Användarvisningsbild
av Brainy
Farmor och Farfar skulle för några år sedan köpa en renault megané på bilia här i stan, den första de tittade på i begagnathallen var de inte riktigt nöjda med efter provkörning, någon vecka senare när de kom dit igen så hade det kommit in en annan renault megané som de ville provköra. Säljaren nekade dem med hänvisningen att de redan provkört den andra meganén som de hade till salu så han sa att han inte förstod vad det skulle göra för nytta att provköra den här... :shock:

Det slutade med att de köpte en megané hos bilia i en annan stad...

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
Jensen skrev:Snälla Mr Daddlar, lugna ner dig lite.
Självklart så försvarar jag mina kollegor, varför skall jag sitta här och hålla käften när mycket utav det som skrivs inte stämmer.
Självklart så finns det rötägg, men att det skulle vara på den nivån att "ingen tittade på oss" "vi fick inte provköra" mm mm så skulle det inte säljas mycket bilar hos handlarna.
När jag var 19år så var jag ute och provkörde en V70 XC AWD, denna modell var då helt ny (det var på lanseringsdagen). Jag lämnade bilen på parkeringen efteråt och när jag efteråt pratade med säljaren så såg jag att en äldre herre körde iväg med bilen.

När jag lämnade tillbaka den så hade den gått 13mil, jag hade kört ett par tre av dem.

Senare på eftermiddagen så ringer vd'n för denna biliaåterförsäljare hem till mig, jag är då fortfarande ute och kikar på bilar (tittade på en hel del märken innan jag blev fast för svenskt ;)). När han inte får tag på mig så lyckas han få fram telefonnumret hem till mina föräldrar, där svara min yngre bror och vd'n talar om för honom att jag har förstört deras crosscountry.

Jag ringer upp honom så fort jag får reda på detta och frågar vad som har hänt med bilen, jag får då höra att kopplingen har brunnit, att bilen inte ens går att flytta från parkeringen och att det luktar så illa från den så kunderna knappt kommer in i butiken då bilen står precis vid entren.
Jag påpekar då att kopplingen fungerade alldeles utmärkt när jag lämnade tillbaka bilen och att det ju är minst 1 person som kört den efter mig då jag såg honom köra iväg och frågade då varför han ringde och anklagade mig istället för den som körde bilen sist. Jag fick då svaret "du var yngst av dom som provkört den idag".
Hur bränd tror ni dom är hos mig idag?

Dom kanske skulle börja begära ut deklarationsuppgifter före dom ringer upp folk också, jag menar ungt och fattigt jon dom måste det ju vara! Skämt å sido, det jag menar är att man varken kan dömma folk efter ålder, utseende eller arbete. Vissa är täta, vissa är beredd att låna och lägga mycket pengar som de inte har på en bil osv.

Så ja Jensen, uppenbarligen lyckas rötägg sälja bilar!
Jensen skrev: Det viktiga tycker jag personligen är att hälsa på kunderna i hallen så att dom vet att man sett dom.
Tänk hur enkelt det hade varit att förutom att hejja även säga "Säg till om det är något ni vill ha hjälp med!"

/Anders
Senast redigerad av 1 Brainy, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Herrejösses Jensen, den enda anledning till att du överhuvudtaget har jobbet kvar är att EUs gruppundantag gör att ni har monopol på att sälja Volvo. Hela du personifierar problemet med bilsäljare och det är att de har en alldeles otroligt nedlåtande attityd mot sina kunder.

Bilsäljare är utan tvekan de mest okunniga, otrevliga och oproffesionella säljare som existerar. Att de dessutom är barnsliga visar du genom att göra narr av en forummedlem som bara delar med sig av sina erfarenheter. Skäms
av OC-RA
Det måste tydligen vara besvärligt om man bara har Bilia att vända sig till, är det ingen som är nöjd? Jag har aldrig varit inne hos någon Volvo återförsäljare i Stockholm men har besökt några andra märkesförsäljare bla Nissan och BMW , dom som ligger mitt emot varandra på E4:ans södra infart. Bemötandet hos dom båda var helt klanderfritt, ett bemötande som man vill ha. Så tydligen finns det bra säljare även i Stockholm. Här i Norrköping har jag heller aldrig haft några problem, ett helt igenom proffsigt uppförande. Jag har köpt 3 bilar av dom varav en helt ny. Så har ni problem där uppe så vet ni vart ni kan vända er.
Användarvisningsbild
av Jensen
Ok då vet jag.
av Marbas
Mycket negativt om säljare....

Måste då väga upp skålen lite och säga att de säljare jag varit i kontakt med har alltid varit trevliga och sakliga mot mig. Och jag har tittat på både nya och begagnade bilar (inte bara volvo). Jag har då aldrig varit uppklädd i kostym eller liknande, men har inte känt att varken klädsel eller ålder spelat in.

Det finns bra, mindre bra och usla säljare (kundmottagare i övrigt, inte bara när det gäller bilar) över allt. Förstår att många blivit dåligt bemötta (bevisligen efter alla inlägg), och vissa har blivit riktigt illa behandlade. Men det finns bra försäljare också. Tror att båda "parter" verkar ha missat dynamiken, och valet är ju fritt (från båda sidor) - är man som köpare inte nöjd med säljaren eller hela kedjan, så går man till någon annan. För säljarens del är det ju i hans intresse att läsa av kunden och behandla honom så att han slutligen köper en bil, blir nöjd, och kommer tillbaka nästa gång. Ryktet sprider sig (bla här på forumet).

Mycket text blev det bara för att säga att jag är en nöjd köpare, och att vi inte ska glömma dynamiken i både kunder och säljare.

Love, peace and understanding (L)
Användarvisningsbild
av Funk
Jensen: Om ditt omogna beteende i detta forumet avspeglar sig det minsta i arbetslivet så skulle du förmodligen kunna sälja 500 bilar om året om du ändrade atityd...
Bilia hör till ett utav företagen som expanderar mest utav dom alla i bilbranschen.
Om man gör det så beror det på förmodligen på att Ford numera säljs av Bilia, här i Göteborg så har uppstickarna CMS och BraBil helt klart sett till att plocka en hel del poäng på Bilia på servicesidan mm. och om man fortfarande växer som du påstår så hittar jag ingenting som entydigt styrker det.
Tyvärr var det under många år väldigt många göteborgska Volvokunder som valde att inte köpa bil på Bilia (nåja Bil&Truck på den tiden) pga dåligt bemötande, var och varannan ny bil i Gbg hade försäljningsdekaler från Kinna Bil och Kajsa Jansson (Karlstad?) i bakrutan, ett tecken så gott som något.
Jag hoppas personligen att den tiden är förbi, och kan inte påstå att allt är kass, snarar tvärt om som jag skrivit tidigare här. Bemötandet på Bilia nu när jag letar ny småbil har inte varit dåligt, men ändå har flera andra handlare varit bättre...

/Thomas
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi