NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1002268
MatsO skrev:
Nalleman64 skrev:Min C30 D5 kostar 4 800:- i skatt så billigt är det inte!
Det är därför man vill ha D4 motorn. 3 hk mindre, samma vrid och man sparar 2500 kr/år i skatt.
Min V50 D4 MY11 kostar bara 2302 kr i skatt.

Precis! därför jag fastnade för D4:an med steg 1 också så är man uppe i 190hk vilket borde räcka för dom som vill ha lite drag i, har endast testat D5,T5, men jag antar att D4 är lik D5 men snålare, Kör dock bara ca 1000-2000mil men T5,D4 ligger på samma skatt.

Sen om inköps priset är samma som T5 , D4 återstår att se!
#1002283
Har haft en S40 med 1.6:an och 1.8F motorn.

Trevliga vardagsmaskiner och som nämnt tidigare driftsäkra motorer.
Pratar man om själva motorerna i V50 modellerna finns det egentligen ingen motor som är opålitlig, utom just de tidigare dieselmodellerna som 2.0D och D5.

Det här är iaf min bedömning:

1.6 och 1.8F (4 cyl)

Båda trevliga vardagsmaskiner, men de är däremot surriga i motorvägsfart. De båda ligger på ca 3200 r/min i 110km/h. Densamma gäller 2.0:an.
Billigare rent generellt än de 5 cylindriga motorerna i försäkring, årsskatt och förbrukning. 1.8 och 2.0 har dessutom kamkedja vilket de övriga inte har.

2.4, 2.4i och T5 (5 cyl)

I grund och botten samma motorer men med olika trimmningsgrader och den senast nömnda med turbo.
Riktigt mysiga motorer och känns mer avslappnande att köra än de mindre. Varvar mindre i motorvägsfart också.
Men de är dock i regel törstigare än de ovannämnda. Men däremot om du vill ligga och köra på en 120 sträcka, så tror jag i längden att det knappt skiljer något i förbrukning med tanke på 1.6, 1.8 och 2.0:ans höga varvtal.

Jag vill dock bara ge en allmän varning till V50 modellerna. Många av dessa modeller har haft problem med hjullager och AC, och det kostar skjortan att byta. Det kan räcka med en bil som bara gått 7000 mil att du behöver byta detta.
#1002284
Återigen euro0192, det är inget modellspecifikt för V50. Jag förstår att du är less, men det hade likväl kunnat hända på din BMW, VW, you name it.
#1002288
linnar skrev:Vilka av "F" modellerna har turbo?
Ingen av dem om man tittar på V50.
F-modeller med turbo finns enbart på de större modellerna V70 och S80.
Där är det volvos egen 2.5 liters turbofemma som är konverterad till etanoldrift. 2.5FT heter den då :)
#1002291
euro0192 skrev:
linnar skrev:Vilka av "F" modellerna har turbo?
Ingen av dem om man tittar på V50.
F-modeller med turbo finns enbart på de större modellerna V70 och S80.
Där är det volvos egen 2.5 liters turbofemma som är konverterad till etanoldrift. 2.5FT heter den då :)
2,5FT = 2,5 liter FörbrukningsTakt / mil ;)
#1002408
Gustav40 skrev:
MatsO skrev:
Nalleman64 skrev:Min C30 D5 kostar 4 800:- i skatt så billigt är det inte!
Det är därför man vill ha D4 motorn. 3 hk mindre, samma vrid och man sparar 2500 kr/år i skatt.
Min V50 D4 MY11 kostar bara 2302 kr i skatt.

Precis! därför jag fastnade för D4:an med steg 1 också så är man uppe i 190hk vilket borde räcka för dom som vill ha lite drag i, har endast testat D5,T5, men jag antar att D4 är lik D5 men snålare, Kör dock bara ca 1000-2000mil men T5,D4 ligger på samma skatt.

Sen om inköps priset är samma som T5 , D4 återstår att se!
D4:an kliver på så det räcker och blir över kan jag säga. Det "värsta" är att man lätt glömmer att man har en släpvagn på kroken. Den har liksom såpass mycket dragkraft att man helt enkelt inte tänker på släpet.

En bekant med en 1.6:a drog släp i en backe och fick gå ned på trean för att hålla hyffsad fart. Jag låg på sexan och höll 80 med likvärdig last
#1003115
min plan var att skaffa en V50 D5 MY9-10 från början men när jag började gräva så såg jag att om jag skulle ha bilen kvar ett tag så var det vinst på att köpa den nyare D4 istället just med avseende på skatten. Fick lägga ca 10' till på en privatköpt MY-11 med några månaders fabriksgaranti kvar kontra en D5 MY-10 på firma så ren besparing på 5 år bara på skatten. Första gången jag verkligen har tjänat pengar på att ta en nyare modell
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge de[…]

Om del inte startar med en förgasare full med[…]

Vad tror ni och fylla upp tanken med enbart hvo100[…]

Vevhusventilation B5204T9

Hej, Någon som vet hur vevhusventilationen […]