Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Kimmen90
Hej, har en V70 med dieselvärmare just nu, vill komplettera med en elektrisk motorvärmare.

En djungel av värmare där ute, så vilken skall jag välja och vad brukar det kosta ?
Jag har ingen diesel så jag vet inte hur dom olika värmarna ser ut eller vad du har att välja på. Men generella regler säger så här: Dom värmare som sitter som en doppvärmare i blocket är effektivast. Efter dom i någon sorts rangordning räknas dom som sitter på den undre kylarslangen. Kallas oftast för slangvärmare. Dom värmer upp det kalla vattnet som kommer från kylaren och strömmar in i motorn. Till dom 5-cylindriga aluminiumbensinmotorerna hade Volvo en sorts anliggningsvärmare. Dom är det sämsta av allt. Dom sitter utanpå motorblocket och skall värma upp den vägen. Dels har dom för låg effekt och dels så sprider värmen sig bedrövligt dåligt. Jag vet inte om dom är avsedda för en dieselmotor också, men om du erbjuds en sådan, så tacka nej till det erbjudandet.
Det är så här med moderna motorer att kylkanalerna är ofta så små och trånga att någon doppvärmare inte alltid får plats där. Då har man ofta den möjligheten med slangvärmaren på kylarslangen.
Dom senaste åren har det emellertid kommit lite nytänkande. Det finns värmare som inte sitter i eller på motorn. Dom sitter som en separat burk vid sidan om. Dom har en inbyggd cirkulationspump som trycker vattnet i cirkulation i kylsystemet. En vanlig "klassisk" blockinsticksvärmare är på 400 - 600 Watt. Dom här separatmonterade med cirkulationspump är ofta på mer än 1 000 Watt. Det betyder kortare drifttid. Dom kopplas på en befintlig rörledning, t.ex ledningen till kupéelementet. Det finns säkert fler möjligheter?
Det finns i princip två fabrikat att välja på, DEFA och Calix. Volvo säljer också, men det har i alla fall tidigare varit Calix fabrikat med Volvos namn. Sedan har du också dom här nya med cirkulationspumpen, men det kan vara något okänt namn från Sydostasien. OBS! Det behöver inte betyda att det är låg kvalitet.
Det finns en annan viktig sak att tänka på. Om man börjar med att köpa en motorvärmare av fabrikat XX och tänker sig senare att man vill ha t.ex en batteriladdare också, eller tidur eller kupéfläkt så har fabrikanterna sett till att endast tillbehör av fabrikat XX passar i ditt system. Du blir alltså bunden till ett fabrikat. Nu är inte det någon katastrof för dom stora, DEFA, Calix och Volvo har så gott som hela utbudet av extra tillbehör i sitt utbud. Det är dessutom kompatibelt efteråt. Det har däremot inte dom nya med cirkulationspumpen. Vill man ha något extra så får man bygga ihop det själv. T.ex kupéfläktuttag.
Så kolla dom tre stora på deras utbud. Dom finns på nätet och säljer "skräddarsydda" satser till just din bil. Även "dom andra" nytänkarna finns på nätet, men eftersom dom är okända så kan det vara svårt att hitta om man inte har något bra sökord. Här skall du i alla fall få en länk med ett exempel: http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104 Det finns säkert flera andra, men dom är lite okända.
Och bara som ett tillägg till "Avdelningen för överflödigt vetande". Volvos FFV (E85) -bilar har alltid en fabriksmonterad motorvärmare. Dom går också att komplettera med övriga tillbehör, men bara av Volvos fabrikat. Om man är spekulant på en sådan begagnad bil, skall man se till att anslutningskabeln finns med.
Rådlös skrev:.
Tack för detta inlägg, slangvärmaren lät intressant. Någon kännedom om hur ofta läckage uppstår med dessa, behöver man oroa sig ?

Har hört mig för hos Meca, Mekonomen och Volvo tidigare under veckan och rent frågat efter en elektrisk motorvärmare + kupéuttag. Fått pris på 4500kr, 5500kr och 6300kr. Antar att det är blockvärmare de erbjuder, mer jobb att installera en slangvärmare ?
Slangvärmaren är känd för att vara lättmonterad. Men jag måste gardera mig då jag inte vet hur det ser ut i din bil. I princip är det så här att man tömmer ur kylarvätskan. Jag återkommer till detta. Sedan måttar man in på returslangen från nersidan av kylaren, där värmaren skall sitta. Den kan se ut så här: http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... DA411455sv men kan också ha andra utseenden. Det beror lite på hur motorn är uppbyggd i din bil. Detta är alltså bara ett bildexempel och får gälla generellt. Den tar alltså en viss längd av kylarslangen. Man får som sagt mäta upp och skära bort den biten på en lämplig raksträcka av slangen. Sedan sätter man i värmaren och vänder den så att värmeslingan, den U-formade biten inne i röret pekar mot motorn. Om det finns plats så väljer man också att komma så nära motorn som möjligt på slangen. Eftersom mycket av det här är "skräddarsytt" för varje bilmodell så medföljer säkert monteringsanvisningar också.
Har man gjort montaget med lite eftertanke och dragit åt slangklämmorna så är inte risken för läckage större än någon annan stans i bilens kylsystem.

Kylvätskan, glykolvattnet skall bytas med jämna mellanrum. Om man tittar i instruktionsböcker för bilen eller läser glykoltillverkarens instruktioner, så säger dom vanligtvis: Byt kylarvätska vart annat år! Det är inte glykolen i sig själv som åldras utan korrosionsskyddet ("rostskyddet") som tar slut efter ca två år. Skyddet är någon form av silikat. Så om man har en gammal kylarvätska i bilen när man monterar en motorvärmare, passa på att byta till ny glykol. Vet man att kylarvätskan är ny eller nästan ny, så spara den i någon balja eller tråg i början av monteringsjobbet. Totala volymen på vätskan brukar vara 8 - 10 liter. Allt är svårt att få ut, det ligger en del kvar i motorblocket, men mer än hälften torde rinna ut om man lossar returslangen. I båda fallen, ny eller gammal glykol gäller detta: Glykol är ordentligt giftigt! Låt det inte komma fritt på fel plats. Får inte hällas i avloppet. Skall man göra sig av med den så häller man över den i dunkar eller motsvarande behållare och lämnar på kommunens uppsamlingsställen. Brukar ofta vara en bensinstation.
Tycker man att allt detta låter svårt eller att man saknar plats för att göra det, så tala med en verkstad i stället. Och för att göra det ännu smidigare, köp värmaren på samma verkstad. Det vill säga, beställ en motorvärmare monterad och klar i bilen.
Min Xc60 bensinare har jag monterat en "orginal" värmare på, som jag handlade hos volvoåterförsäljaren. I den satsen ingick en slangvärmare.

Jag förespråkar absolut orginalvärmarna, då kan får med mycket bra instruktioner (så att man monterar t.ex. en slangvärmare på rätt ställe för att uppnå självcirkulation), allt material och rätt längder på alla kablar etc.
Det som Volvo säljer som "Orginal" är i själva verket Calix om jag har förstått det hela rätt. Vill man dessutom kombinera värmaren med batteriladdare går det inte att välja "Orginal" utan då är det Calix som gäller. (har inte koll på Defa eller övriga)
En fråga då MartinS: Jag har ingen diesel så jag har inte haft anledning att kolla, men är det slangvärmarna som gäller för dieselmotorer? Och kanske andra också?
Den anliggningsvärmaren som kom till alumotorerna var ju ett "stolpskott". Jag har själv en V70 2.0F och där är det en "gammaldags" doppvärmare i motorblocket. Och den är som jag skrev tidigare, fabriksmonterad. Men bara motorvärmaren. Kupéuttag och andra tillbehör får man göra på egen bekostnad. (Jag har inte gjort det)
Jag har haft slangvärmare på ett par 60-talsbilar (Pegeuot bl.a) där dopp/blockvärmare inte fanns eller fick plats. Detta är många år sedan, men jag upplevde inte dom som dåliga på något sätt. Dom värmde bra.
Det bästa är nog att leta fram vad det är du skall ha för något på volvos tillbehörssida http://accessories.volvocars.com/sv-se och sedan kollar du i monteringsanvisningen så ser du vad det är för typ av värmare.

Jag kollade snabbt på en V70 2.4d -09 och enligt monteringsanvisningen är det slangvärmare.

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... /2009/2.4D

Jag TROR man helt gått ifrån anläggningsvärmaren man införde på P2 plattformen.
Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]

Hur ser denna process ut?