Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GustavB
Hejsan!

Har kört min XC90 i två veckor nu och är supernöjd. Har dock noterat följande fel.

1) Får meddelande om att larm är ur funktion vid varje start. (Misstänker att de glömt ansluta nån givare vid byte av airbag-panelen då detta ej visade sig innan åtgärden)
2) HeadUp-displayen återställer sin position ibland.
3) AC blåser ibland enbart ut luft i baksätet.
4) En av bakrutorna går ej att köra upp hela vägen, utan går då ner igen. Troligen nåt klämskydd som behöver en kalibrering.
5) Ser små repor på sidofönstren efter man kört ner dem. Verkar som de tar i nere i dörren.
6) Ibland vinklar inte backspeglarna ut sig när man låser upp bilen, dock gör de det vid start av bilen. (Tycker själv det vore vettigast att dom enbart vinklar ut sig vid start istället för vid upplåsning).
7) Navigationen visar ibland galet fel. Ser ut som man kör åt motsatt håll och ibland på sidan av vägen. Blir bättre efter ett tags körning så misstänker att GPS:en behöver en stund på sig för att hitta rätt position.
2. Har du ställt in HUD:en på din sätesposition? :D

Den jag kör har peppar peppar klarat sig undan fel. En sak har jag märkt en gång dock. Displayen för hastighetsmätare osv har startat om en gång när jag körde. Så den var svart 2-3 sekunder innan den kom igång igen.
Användarvisningsbild
av GustavB
Ja den återställer sin position i alla fall.
Användarvisningsbild
av GustavB
XC90_Executive skrev:Men när du trycker på minnet så hoppar den tillbaka väl?
Japp
Användarvisningsbild
av Boschnick
Hej

Jag har kört 600 mil med min XC90 D5 Incription och kan bekräfta en del punkter.

Head up displayen ligger inte kvar på förinställd plats utan det behövs ett snabbt tryck på programerad minnesknappen på dörrsidan.

AC blåser ut enbart i baksätet. Hänt mig alldeles för många gånger nu så nu får de titta på problemet på verkstaden samtidigt som de sätter på dragkroken som har varit försenad.

Navigatorn är ett kapitel för sig. jag semestrade runt i sommar, främst på Gotland och Dalarna den gick bara inte att använda. Många många gånger felaktiga vägar, konstiga vägval med felkörningar som följd + att halva nordöstra Gotlands vägar saknades. Uppdatering? Vi använde till slut mobilen :-\
av Linqid
Som ren kuriosa kan jag nämna att en släkting till mig åkte runt med sin Cayenne i typ två års tid och gnällde över den värdelösa navigatorn. När jag en dag åkte med och vi hade användning för den upplevde jag samma sak tills jag snabbt kollade inställningarna och såg att den kom från fabrik inställd på att välja "fågelvägen"... :wink:

Läxan som lärdes var att det kan alltså vara värt att slå en kik på inställningarna. F ö rent fascinerande att det ö h t finns ett sådant alternativ. Skulle vara om man kör i öknen då möjligtvis.
Nu vet jag att det är många som tycker att jag aldrig kan säga något negativt....

Men jag har inte problemet med navin! Använder den dagligen, och jag tycker den funkar bättre än tidigare bilar. Mycket bättre på ETA och den lär sig hur man kör.

Jag börjar undra om jag har nyare mjukvara. Hittar ni vilken mjukvaruversion ni har kan ni väl lägga upp det så ska jag se vad jag har.
av JimmyK
Hämtade ut min XC90 den 1/6, har haft följande problem

Vibrationer

Finns hela tiden en grundvibration i bilen när jag ligger på motorvägen och kör men rätt som det är blir vibrationerna mycket kraftiga en stund för att sedan bli lite mindre igen och efter en stund ökar de igen. Detta trotts att jag ligger och kör med farthållaren. Brukar ha den på 117km/h. Känns även som vibrationerna flyttar sig mellan bak och fram, ibland känns det i ratten och ibland i stolen. Vissa dagar är vibrationerna kraftigare och kommer oftare än andra dagar.
Bilen vill fortfarande åla sig lite i dessa hastigheterna och det hjälper inte att ställa styrningen trögare, känns som man hela tiden får liga och parera bilen lite för att den ska gå rakt. Den har nu varit inne et antal gånger för detta och efter den senaste försöket så har de lyckats att få bort grundvibrationen, detta genom att byta däck.
Men den kraftigare vibrationen som kommer och går finns kvar och kommer då och då i motorvägsfart. För att testa om denna hänger ihop med Fälgarna/däcken så bytte jag till Vinterhjulen igår ( Är samma fälg som jag har på sommar hjulen, 20” Diamond Cut), Fanns ingen grundvibration med dessa hjulen heller. Men den kraftigare vibrationen kom även med dessa hjulen. Så denna vibrationen kommer inte från fälgarna eller däcken. fortsättning följer.

AC

Ibland så öppnas inte spjällen fram så att luften kan komma ut, när detta sker blåser han all kall luft bak i b-stolparna. När detta sker spelar det ingen roll hur du än ställer in att han ska blåsa luften, den släpper inte på ändå. Sen brukar det släppa efter ca 15-20min så kommer luften där det ska, känns som det är något ställspjäll som kärvar eller får fel info. Har varit inne två gånger och de har då kalibrerat om spjällen. Nu efter senaste försöket så fungerar det som det ska.

Automatlådan

Växellådan har gjort några gånger är att den slår i R när jag går från P eller N och då har det varit mycket kraftig i slagning, så det smäller i hela bilen. Fanns även när jag la i D men inte lika kraftigt som med R. Lådan har varit varm när detta har skett. När detta sker är det precis som på en bil där ventilerna i automatlådan har gett sig, börjat kärva, som att automaten bygger upp tryck och sedan slår i växeln. Uppdaterat programvara samt ny adaption, så nu fungerar denna som den ska.

Voc
Gick inte att koppla upp Voc, bilen fanns ej hos Volvo, fixat genom program uppdatering
av Escient
Hämtade min XC 90 i slutet av Juni.

Kom ungefär 15 km innan bilen gick i nödläge och knappt hade styrfart. Efter bärgning tillbaka till ÅF visade sig problemet bero på att en slang till turbon "glömts" dra åt vid produktion. QC anyone? Lite risig start på mitt bilköp.

Vidare upplever jag en mängd problem. En del mindre skönhetsfläckar, men även helt oacceptabla kvalitetsproblem.
Här kommer en shortlist.

1. Vibrationer i pedalställ ratt och stol vid hastigheter över 100km/h
2. BLIS varnar för trasig sensor 4-5 ggr i veckan
3. Kameror slocknar för att vara döda i ett par dagar och sedan fungera igen.
4. Bilen varnar för defekt nivåreglering.
5. Sensor för bagageöppning under kofångare är helt död.
6. Larmet går "ibland" igång vid fjärrstart via VOC
7. Förarprofil saknas helt i menyn, vilket kan driva en till vansinne, eftersom läge individual manuellt måste väljas varje gång tändningen slagits av om man inte kan leva med superlätt servo och start/stopp i komfortläge.
8. HUD återgår till defaultläge flera ggr i veckan
9. Skrammel bakom mätarkluster i instrumentpanelen.
10. Skrammel i dörrsidor.
11.Skrammel någonstans i baksäte höger bak.
12. Galet högt vägljud i kupé. Varierar naturligtvis med vägavsnitt, men ligger över 80db redan vid farter runt 70-80km/h på vägar med normal svensk asfaltskvalité, vilket gör livet bakom ratten olidligt.
13. Luftfjädringen smäller över brunnslock och tvärskarvar på ett sätt så man tror hjulen håller på att lossna.

Bilen har nu varit inne för åtgärd i snart två veckor. Två Pirellidäck byttes ut eftersom de inte var runda!!! men problem med vibrationer och vägljud kvarstår. Nu skall bilen utrustas med Michelindäck, samt kardanaxel bytas. Nya dörrsidor beställda för att få bort ett av skrammelproblemen. (tydligen är dörrsidona något man känner till, och bytt som en "running change" med ny underleverantör. Ny sensor för bagageöppning med tillhörande elektronik kommer v40, och det ser jag som en bagatell i sammanhanget.

Jag måste tillägga att jag normal sett inte är en gnällspik, och aldrig tidigare vädrat mitt missnöje i publika sammanhang, men detta skämt till exemplar av bil håller på att förpesta hela upplevelsen.

Fortsättning följer, men snart kommer jag kräva att få häva köpet, uppsöka närmaste Audihandlare och kika på en sjusitsig Q7

Laddar ner MCA-filen och kör den. Då f&[…]

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]