Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av knugenn
Hej!

Min bil S70 från 1997 har bytt kamrem, hjul, vattenpump osv vid 22 000 mil pga ålder. Men spännaren är ej bytt.

Bör man vara orolig över detta? Bör man byta enkom spännare vid 24 000? Hur länge brukar dessa hålla?
Användarvisningsbild
av taxi
Hej! Enligt min ringa erfarenhet så håller dom ganska bra. Har du kvar plastbrickan runt kolvstången så ska motorn klara sig om spännaren fallerar.
av justmakemyday
Jag tycker mig minnas att jag läst någonstans att man ska byta spännare vartannat kamremsbyte. Så om första var vid 12 000 och nästa vid 22 000 (lite tidigt då, "egentligen" vid 24 000) så ska ju spännaren bytas ungefär vid 24 000 mil.

Ska du göra det själv kommer ju hela remmen behöva spännas om, så det är bara börja läsa på här på forumet hur det fungerar med tolkar, typ. Alternativt lämna bort det på en verkstad så de byter bara spännaren åt dig, har ingen aning vad det kan tänkas kosta. Men de använder ju inte tolkar och det är ju bara en bit, allt annat sitter ju där redan, så de lär väl ta kanske hälften av ett vanligt kamremsbyte. För jobbet alltså.
Användarvisningsbild
av taxi
Spännaren kan bytas utan att haka av remmen, så frågan är om den verkligen behöver bytas. Jag skulle inte byta den om den inte är dålig.
av knugenn
När ni säger att "jag skulle inte byta den om den inte var dålig" och "bytes vid behov" - hur tar man reda på skicket på spännaren när den redan är monterad?

Tycker motorn känns som vanligt och låter både enligt mig och några andra utomstående bedömare (arbetskompisar, ej experter) bra. Bör jag bara låta det vara?
Användarvisningsbild
av Nexus
Varför bytte man allt utom spännaren senast då ? Spännaren kanske byttes vid första kamremsbytet?
r duså osäker så riv isär prylarna och byt spännaren.,...... men ingen garanti den nya håller 8 år heller...
Användarvisningsbild
av taxi
Jag brukar inspektera när man är där av andra orsaker, läcker den inte olja och du har komprimerat den försiktigt vid montering så är den troligen i bra skick.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Den kontrolleras när man trycker ihopp den vid kamremsbytet. Dom rörelser och belastning som spännaren utsätts för när man komprimerar den kommer den aldrig utsättas för i bilen.

Men som Nexus sa, är du så orolig över den så byt den då. Men den är inte gratis direkt...
av knugenn
Okej, tack för inputen. Så ni menar att det inte går att säga något bäst-före-datum på de här spännarna då? Förutsatt att de komprimerats försiktigt vid bytet och inte läckt?
Problem med volvo v70-99

Det är lite dubbla budskap om P167x-felkoder[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]