- mån 07 sep 2015, 12:51
#1002006
Hej!
Jag besiktade min bil för ett tag sedan och fick ombesiktning på "styrväxel kärvar".
Saken är att den inte har fungerat på två år då den läcker olja från någonstans.
Den har tidigare gått igenom utan att de anmärkt någonting på det, trodde det var okej att den inte funkar, men men...
Nu är det så att jag har köpt nya oljerör till styrväxeln, men tänkte att jag även byter hela styrväxeln då jag inte vet var läckan är.
Jag har en reservdelsbil hemma med samma sorts styrväxel (ZF) som jag börjat plocka ner.
Det gick jättebra fram till att jag skulle ha av de genomgående skruvar som sitter igenom själva styrväxeln och framvagnen.
Muttrarna som sitter bak på skruvarna gick att få av utan problem, men när själva den långa skruven ska ut så rör den sig inte en millimeter. Jag har provat med en massa rostlösare och har haft sönder några nycklar. En av skallarna är nu rundad.
Det jag undrar nu är om gängan på de långa skruvarna som håller styrväxeln, om de sitter gängade i framvagn och styrväxelns infästning eller om det bara är fastklämt med muttrarna (som jag ju fick av).
Är det som sistnämnt kan jag ju försöka banka ut skruvarna bakifrån men om de är gängade i framvagn och styrväxelns infästning så riskerar jag ju att förstöra bara.
Någon som vet? har lite bråttom nu, körförbud om en vecka... Mvh!
Jag besiktade min bil för ett tag sedan och fick ombesiktning på "styrväxel kärvar".
Saken är att den inte har fungerat på två år då den läcker olja från någonstans.
Den har tidigare gått igenom utan att de anmärkt någonting på det, trodde det var okej att den inte funkar, men men...
Nu är det så att jag har köpt nya oljerör till styrväxeln, men tänkte att jag även byter hela styrväxeln då jag inte vet var läckan är.
Jag har en reservdelsbil hemma med samma sorts styrväxel (ZF) som jag börjat plocka ner.
Det gick jättebra fram till att jag skulle ha av de genomgående skruvar som sitter igenom själva styrväxeln och framvagnen.
Muttrarna som sitter bak på skruvarna gick att få av utan problem, men när själva den långa skruven ska ut så rör den sig inte en millimeter. Jag har provat med en massa rostlösare och har haft sönder några nycklar. En av skallarna är nu rundad.
Det jag undrar nu är om gängan på de långa skruvarna som håller styrväxeln, om de sitter gängade i framvagn och styrväxelns infästning eller om det bara är fastklämt med muttrarna (som jag ju fick av).
Är det som sistnämnt kan jag ju försöka banka ut skruvarna bakifrån men om de är gängade i framvagn och styrväxelns infästning så riskerar jag ju att förstöra bara.
Någon som vet? har lite bråttom nu, körförbud om en vecka... Mvh!
Senast redigerad av 1 basse3, redigerad totalt 0 gånger.