Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev:Låt mig lansera en tanke.
6 cyl drar mer än 4 cyl
AWD drar mer än 2WD
Jag vill gärna ha AWD men köra alla dagar i veckan mycket hellre en 6-cyl 2WD än en 4-cyl AWD.
Tydligen accepteras i vår tid att människor kör omkring med AWD, men inte att man har sex cylindrar.
Skumt..
PH

Kanske inte så skumt. 6-cyl behöver man inte. AWD behöver man. Eller nä. Vissa behöver AWD beroende på hur man bor eller har hästgård eller jagar på vintern i oländig terräng. Men merparten av oss vanliga bilister behöver inte alls fyrhjulsdrift utan söker bara skäl för att rättfärdiga sitt bilköp. Lika moraliskt fel det som annat som skitar ner naturen mer än nödvändigt kan jag tycka.
Mycket intressanta tankar!

Trafikverket yttrade sig förra året i frågan och pekade ut ökningen av fyrhjulsdrivna bilar som anledningen till att vi ev. inte lyckas nå miljömålet som regeringen satt upp på koldioxidutsläpp för nya bilar. Av alla dieselbilar som såldes 2012-2013 så hade 40% fyrhjulsdrift. Alltså nästan hälften! Skulle vilja veta den senaste siffran för hysterin bara fortsätter.
På Trafikverket finns det så mycket dumt folk så det är tveksamt om de ens kan räkna ut vilken skillnad det gör. Undrar om de också funderade på hur mycket mindre slirande det blir när man har fyrhjulsdrift?

Utan att veta kan man fundera på om diverse nollvisioner, som leder till bilar med så mycket säkerhetsutrustning att de idag är 500 kg tyngre än vad liknande bilar var för några årtionden sedan, också leder till att miljömålen spricker?
Intressanta tankar! Min Audi väger över 2 ton (2040 tror jag). Den har ändå en massa saker som ska spara energi och vikt: bromskraftåtervinning, LED-strålkastare, jättehög utväxling (2000 r/m i 140), ECO-väg i GPS:en. Luftfjädringen sänks över 120 för att minska förbrukningen... jag behöver varken AWD eller sex cylindrar. Men den allmänna diskussionen är ju inriktad på AWD och downsizing.

Man kan ju fråga sig hur mycket downsizing en ny XC90 innebär. 225 hk diesel eller 306 hk bensin. Jättelåg EU-mix. Massor av bränslesparande teknologi. Jättebreda däck (alla jag sett har haft 20" eller större, har bara sett 18" i en tysk annons...) 275-45-20...
PH
perhall skrev:Intressanta tankar! Min Audi väger över 2 ton (2040 tror jag). Den har ändå en massa saker som ska spara energi och vikt: bromskraftåtervinning, LED-strålkastare, jättehög utväxling (2000 r/m i 140), ECO-väg i GPS:en. Luftfjädringen sänks över 120 för att minska förbrukningen... jag behöver varken AWD eller sex cylindrar. Men den allmänna diskussionen är ju inriktad på AWD och downsizing.

Man kan ju fråga sig hur mycket downsizing en ny XC90 innebär. 225 hk diesel eller 306 hk bensin. Jättelåg EU-mix. Massor av bränslesparande teknologi. Jättebreda däck (alla jag sett har haft 20" eller större, har bara sett 18" i en tysk annons...) 275-45-20...
PH
Visst är det så att miljö och klimatmål hade kunnat nås mycket snabbare om tillverkarna ville det på riktigt. Men, i slutändan är det vi konsumenter som bestämmer och tyvärr är det alldeles för få som bryr sig när det kommer till bilkörning, lika lite om naturen som om andra trafikanter. För de allra flesta är det en självklarhet att inte kasta skräp i naturen men att begränsa sina utsläpp är det få som bryr sig om. Dubbelmoralen genomsyrar samhället allt ifrån toppskick som politiker och näringsliv till oss vanliga människor. Vi ska alla ha större bättre och starkare. Och nyare såklart! Grannen har ju en ny så varför inte jag :D Och med tanke på att vi uppenbarligen inte överhuvudtaget bryr oss om skulder i detta landet så är det bara till att köra på! Nåväl...

En ny V70 med nya D4 i miljöklass är en väldigt bra avvägning mellan storbil/kraft och utsläpp men alldeles för få väljer den.
Oki - bil är beställd I tisdags! V70 II D4 AWD Classic Momentum, med tillagt Elman förarstol med minne, elman passagerarstol, Parkeringshjälp fram/bak, Parkeringsassistanskamera bak och så missade vi ju (vilket jag visste!) specialaren med fälg och vinterljul Volvo bjöd på, så där fick vi lägga till 4 däck på fälg. Röd blev den (hustrun gillar röda bilar...) och mörk klädsel I textil och läderkanter. Nu ligger ju som alla vet Volvos sida vad gäller att kolla hur långt bilen är i produktionen nere, pga for hög orderingång (Volvo själva sa att det som strulat till det var ett under sommaren extrainsatt skift I Göteborg, och därefter stämde inte ett smack, så de la den funktionen i malpåse åtminstone några veckor framåt.). Leverans enl säljare 6-8 veckor, men ingen fastställd leveransdag. Dolda-vinkelvarnare är bortplockad helt, då den felvarnade för mycket. I stället får man eluppvärmda vindrutetorkare. Tycker det verkar bra, då ett varningssystem som felvarnar lätt gör att man ändå inte litar på varningar och får kolla manuellt själv.

Så vänner här på sidan: Tro inte att Era synpunkter är oviktiga! Ni fick mig att få tummarna loss och beställa, även om bilen hamnade på 399kkr...! Vi fick hyfsat betalt för inbyte, men det var inte smart att byta in en ny bil efter ett år; Värdeminskningen på den kärran var 112:-/mil.

Så nu går jag I väntans tider, men för sådana tankar finns det en egen tråd, så de tankarna ska jag inte tynga Er med! Men varmt tack för all hjälp!!!
Statsminister skrev:En fråga, varför passade ni inte på att ta summum istället när ni ändå ville ha Elstol, backvarnare?
Tänkte också på det.. Det kanske inte skulle bli speciellt mkt dyrare.. Då du nyss beställt har du möjlighet att ändra.. Du kan ju i allafall kolla med säljaren vad det skulle bli för diff.
BLIS är inte bortplockad för att det felvarnade för mycket. Den är bortplockad för att den är slut hos leverantören.
Men ok, BLIS felvarnar ibland när det regnar (kommer vatten på kameran) och ibland om solen står lågt bakom bilen. Annars tycker jag den fungerar bra, synd att dom tagit bort den.
Samma sak med eluppvärmd ratt den börjar ta slut. Så nu får man eluppvärmda spolarmunstycken istället. Tråkigt det också för eluppvärmd ratt är en grej som gör det gött att leva ;-)
Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]