Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80beat
Hej ! Funderar ev på att byta till en R-designratt,har kollat på bildelsbasen och ibland finns det bra ex. Men innan jag slår till på en sådan undrar jag om airbagen är den samma som till min snarlika 3-ekrade ratt ? Och går den då att flytta rakt av ? Jag låter nog volvoverkstaden utföra detta byte. Köper en ratt av samma MY i så fall också.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Har du kikat på Volvos monterings anvisningar?

Är ingen expert på dessa Volvomodeller men är ser airbagen likadan ut på original som på R-ratten ska den passa rakt av

Sedan ang. bytet
http://accessories.volvocars.com/sv-se

- Välj din bil
- Tjänster (uppe till vänster)
- Monteringsanvisningar
- Klicka på förstoringsglaset till höger om "Sök monteringsanvisningar"
- Skrolla i detta fallet ner till "Ratt" eller vad det nu kan stå som

Skulle säga att det är ett lätt arbete, men ja känner man för stor osäkerhet är det bättre att låta Volvo göra det.
av S80beat
Tack för ditt svar det låter bra. Och tack för din länk ang bytet också, där ingick både demontering och montering ju perfekt :)

Min rädsla är att få airbagen smälld , eller att det skiter sig när man demonterar så står man där med en bil som inte går att styra med :-O) .

Men din länk får mig lite på andra tankar. :)
av S80beat
Jo en fundering till, för mig som söker begagnat.S80 och V70 rattar passar väl rakt av (av samma MY) sinsemellan ?
Användarvisningsbild
av P210
S80beat skrev:Min rädsla är att få airbagen smälld , eller att det skiter sig när man demonterar så står man där med en bil som inte går att styra med :-O) .Men din länk får mig lite på andra tankar. :)
De är inte fyllda med Nitroglycerin! Det krävs lite elektricitet för att trigga dem. Hakar du av batteriet enligt instruktionen och väntar en halvtimma ska mycket till för att den ska brinna av, det enda du gör är ju att rycka isär ett kontaktstycke! Har skiftat ratt på flera bilar med airbag utan problem, men visst ska man behandla dem med respekt! Sitter gärna i passagerarsätet och aldrig i vägen för själva kudden...

..Drivaxel är ju en ganska dyr historia att[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]