Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att åka bil är oftast ett sätt att transportera mig, Bilen ska vara säker, bekväm, fungera väl och osv men att ta en sväng bara för saken kan jag göra numera, blir snudd på glad till och med när jag förvånas över den nya vea motorn och hur fint den arbetar jämfört med den gamla femman. Som natt och dag. Visst, ljudet från en femma kan man sakna men det ä'r nog allt att sakna, resten av ljudet är behagligare i vea:n är bilen på rull hörs det knappt att det är diesel. Definitivt inte i landsvägsfart. Kanske skulle bensinmotorn jobba ännu mera diskret. Ja ja, det är ingen rak sexa för den typen av motor är oslagbar vad det gäller ljud och gångkultur men vi lever på 2015 och bränsle och miljö måste väga tyngre än viljan att lyssna på motorljud med nedhissat fönster i ett parkeringsgarage.
Att köpa VEA motor idag kan väl inte vara fel bara för att den sitter i en bil som snart inte ska tillverkas längre? Motorn lär ju leva kvar ett antal år. Det är ju just nu Volvos framtidsmotor.

Att de inte vill ge mycket för en begagnad japan begriper jag också. Tvärt emot vad man kan tro så är det inte mycket i förtjänst på att sälja en ny bil. Får man då en inbytesbil som kanske är svår att roterar vill det till att den är lågt prissatt, annars blir det förlustaffär. Sälj japanen till någon som vill ha den och köp bil utan inbyte istället.
III skrev:Att åka bil är oftast ett sätt att transportera mig, Bilen ska vara säker, bekväm, fungera väl och osv men att ta en sväng bara för saken kan jag göra numera, blir snudd på glad till och med när jag förvånas över den nya vea motorn och hur fint den arbetar jämfört med den gamla femman. Som natt och dag. Visst, ljudet från en femma kan man sakna men det ä'r nog allt att sakna, resten av ljudet är behagligare i vea:n är bilen på rull hörs det knappt att det är diesel. Definitivt inte i landsvägsfart. Kanske skulle bensinmotorn jobba ännu mera diskret. Ja ja, det är ingen rak sexa för den typen av motor är oslagbar vad det gäller ljud och gångkultur men vi lever på 2015 och bränsle och miljö måste väga tyngre än viljan att lyssna på motorljud med nedhissat fönster i ett parkeringsgarage.
Nu är det inte bara motorn det är skillnad på. Hur är skillnaden mellan den gamla 6-stegade automatlådan och den nya 8-stegade?

Överlag verkar de flesta vara väldigt positiva till den nya VEA motorn och förespråkar den framför den gamla D5:an. Så man ska bara välja den gamla D5:an om man vill ha AWD annars så ska man skippa den, eller?
a. Det här är normativt men jag vill ändå säga det. TS är orolig för reservdelsförsörjningen. Volvo är Sveriges vanligaste bil, V70 är den vanligaste Volvon i Sverige och produktlivscykeln är lång (nu inne på nionde årsmodellen). Volvo dessutom känt för att hålla reservdelar länge. Ska TS ha en bil finns inget bättre val. Så chilla i denna fråga eller åk med Uber...
b. Gällande gamla och nya motorer så håller jag inte alls med om att nyare alltid är bättre. Det beror till stor del på cylinderantalet. Downsizing innebär en uppoffring. Visst kan man tänka att man vänjer sig och att barnen kommer att tänka annorlunda, men faktum är att även helt bilointresserade människor rätt ofta kommenterar när de åker med mig i 6- och 8-cylindriga bilar. "Man hör att det är en snabb bil"; "Den låter kraftfullt" eller "Vad tyst den går." Aldrig någonsin har det sagts om en 4-cylindrig bil. Min kollega har f ö just bytt sin BMW 330i mot en 4-cyl 328i och är inte glad... han pratar om förlusten nästan varje gång vi ses...
PH
perhall skrev:a. Det här är normativt men jag vill ändå säga det. TS är orolig för reservdelsförsörjningen. Volvo är Sveriges vanligaste bil, V70 är den vanligaste Volvon i Sverige och produktlivscykeln är lång (nu inne på nionde årsmodellen). Volvo dessutom känt för att hålla reservdelar länge. Ska TS ha en bil finns inget bättre val. Så chilla i denna fråga eller åk med Uber...
b. Gällande gamla och nya motorer så håller jag inte alls med om att nyare alltid är bättre. Det beror till stor del på cylinderantalet. Downsizing innebär en uppoffring. Visst kan man tänka att man vänjer sig och att barnen kommer att tänka annorlunda, men faktum är att även helt bilointresserade människor rätt ofta kommenterar när de åker med mig i 6- och 8-cylindriga bilar. "Man hör att det är en snabb bil"; "Den låter kraftfullt" eller "Vad tyst den går." Aldrig någonsin har det sagts om en 4-cylindrig bil. Min kollega har f ö just bytt sin BMW 330i mot en 4-cyl 328i och är inte glad... han pratar om förlusten nästan varje gång vi ses...
PH
Jag håller med dig. Jag har en polare som köpte en S60 Vea T5:a (han finns för övrigt på detta forumet) som delar min uppfattning att motorn är urtrist, varvar, pustar och låter, inte alls värdigt ett bilmärke som i princip tar premiumpriser för sina bilar.

Ni som pratar om VEA motorns förträfflighet tycker jag ska provköra nya och gamla T6:an. Där blir skillnaden väldigt stor och Vea´s brister uppenbara. Sexan som kom till my12 (2011) går silkeslent, drar jämnt över hela registret, går att köra snålt och är väldigt TYST, den har även 440 nm mot Vea 400nm. Märker ni inte då skillnad på motorgång mellan dessa blir man ju orolig.

Auto Motor & Sports Mikael Johnsson slutomdöme är talande, efter att man testat de båda T6 motorerna -T6 (Vea) känns mer som en hottad T5 än en T6. Av sexans lyxkänsla finns inte ett spår. Speciellt inte på de lägre varv man oftast använder. I T6 saknar jag två cylindrar, trots allt!

Jag skulle bli mycket förvånad om inte Volvo med påtryckning från sina ägare just nu jobbar med nya premiummotorer till de starkaste dieslarna och bensinarna, D5, D6 och T6,T8. :roll:
Tack till er alla som hjälpt mig med svar här! Och ja, jag håller nog med föregående vad gäller AWD, att har man vant sig vid det ffa på vintern är det nog svårt att köra något annat. Bra tankar det här med reservdelstillgångar! Som det nu ser ut kommer vi dock inte att byta till en V70 hos DEN försäljaren/firman då mellanpriset är helt sanslöst högt. Möjligen gör jag en offertförfrågan hos annan Volvo-handlare. Har inte lust att köra 1500 mil på ett år och för det nöjet få betala 190 000:- I värdeminskning... :-O Det blir liksom för dyra mil... :-D
Jag har tidigare ägt en BMW med 6-cylindrig motor. Det var den absolut bästa motorn jag haft i en bil. Varvvillig, härligt vrål, bra drag m.m.
Pappa äger också en BMW med deras gamla motorprogram, alltså en rak 6a i en F10a. Samma sak där.

Jag har kört ett flertalet BMW-bilar med det ny motorpogrammet, alltså 4 cyl och dubbeltrubo. Senast va en 228 cabriolet M-sport.

Nej, det är definitivt inte samma vrål och känsla i motorn. Det är inte alls samma varvvillighet. Det kändes inte ens som en BMW första gången jag körde en bil från deras nya 4-cyl. Så är det. Men faktum kvarstår att biltillverkarna måste (och konsumenterna) anpassa sig efter verkligheten och att det är downsizing som gäller för jordens skull, inte för att biltillverkarna gillar det.

EU ställer större och större krav på biltillverkarna när det gäller förbrukningsfrågan och om någon är intresserad kan ni läsa BMWs utlåtande till EU när det gäller den frågan. BMW kan inte ha kvar sitt gamla motorprogram och uppfylla EUs nya krav utan att det blir ekonomiskt icke försvarsbart, man måste downsiza för att klara gränserna. EU har alltså som mål att nya bilar i snitt ska släppa ut 95g koldioxid/km senast 2020. Det är om 5 år. Då går det inte att tjafsa om vad som vrålar och varvar mest. Om du slår ihop hela Volvos modellprogram skulle du få ett snitt som överstiger 95g/km med råge, och det håller inte.

Vi har en jord och våra barn ska leva på den. Finns ingen anledning att bli extrema miljöfanatiker för det men någon måtta för det ändå vara och lite mer vidgade vyer i diskussionen.
Sillastryparen skrev:Tack till er alla som hjälpt mig med svar här! Och ja, jag håller nog med föregående vad gäller AWD, att har man vant sig vid det ffa på vintern är det nog svårt att köra något annat. Bra tankar det här med reservdelstillgångar! Som det nu ser ut kommer vi dock inte att byta till en V70 hos DEN försäljaren/firman då mellanpriset är helt sanslöst högt. Möjligen gör jag en offertförfrågan hos annan Volvo-handlare. Har inte lust att köra 1500 mil på ett år och för det nöjet få betala 190 000:- I värdeminskning... :-O Det blir liksom för dyra mil... :-D
Du kommer säkert få mycket körglädje av bilen! :D
Låt mig lansera en tanke.
6 cyl drar mer än 4 cyl
AWD drar mer än 2WD
Jag vill gärna ha AWD men köra alla dagar i veckan mycket hellre en 6-cyl 2WD än en 4-cyl AWD.
Tydligen accepteras i vår tid att människor kör omkring med AWD, men inte att man har sex cylindrar.
Skumt..
PH

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]