Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NisseLa
IMG_3833.JPG
IMG_3833.JPG (523.29 KiB) Visad 228 gånger
Har kollat på olika forum och byte av kamrem verkar inte omöjligt men jag har inte hittat någonstans hur man gör med höger motorupphängning/vridstag, som måste bort för att komma åt att få bort remmen. Om jag tar bort upphängningen borde väl motorn "ramla ner" på den sidan. Någon som vet om motorn ska pallas upp eller hur jag ska göra?
Bilagor
IMG_3834.JPG
IMG_3834.JPG (540.79 KiB) Visad 233 gånger
Den S80 du refererar till är en bil byggd på Y20-plattformen och frågorna har du lagt i forumdelen som behandlar S80 byggd på föregående P2-plattform.
Visserligen är motorn den samma på när som några infästningar, men bilens uppbyggnad är en helt annan.

Ne motorn trillar inte ner, men är du helt säker på att du måste ta bort den upphängningen?
åtgärden utförs genom hjulhuset så du ska inte behöva plocka bort motorupphängningen där uppe.
av NisseLa
Nej säker att jag måste ta bort upphängningen är jag inte men det ser ut som om remmen (plastkåpan) går utanför de 3 bultarna som fästet sitter fast i motorn med. Skulle vara intressant att veta om någon gjort jobbet på den här typen av motor.
För att komma till rätt forum, vilken rubrik ska jag använda (Y-20)?
Användarvisningsbild
av js1
Vanligtvis brukar man stödja motorn undertill med en domkraft när man lossar ett motorfäste. Använd lämpligt mellanlägg, gummikloss, träkloss etc.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]