Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
Jag hittar inte komplett drivaxel till de nyare modellerna med skruv i st för mutter förutom hos Volvo. Och 4700 kr hos dem är inte aktuellt. Någon som har ett bra tips? Volvos originalnummer är 8251518.

Hade gärna köpt SKF men hittar ingen on-linekatalog hos dem för att få fram rätt artikelnummer.
Användarvisningsbild
av Alfredo
sensonic skrev:Jag hittar inte komplett drivaxel till de nyare modellerna med skruv i st för mutter förutom hos Volvo. Och 4700 kr hos dem är inte aktuellt. Någon som har ett bra tips? Volvos originalnummer är 8251518.

Hade gärna köpt SKF men hittar ingen on-linekatalog hos dem för att få fram rätt artikelnummer.
Drivakseln? Räcker väl med drivknuten, finns väl lite över allt.
av sensonic
Nja, jag har ju vibrationsproblem där det nästan bara är drivaxeln kvar. Hade nere yttre knut igår och den såg inte så dum ut. Plockade isär, rengjorde ordentligt, fettade in ordentligt och det är möjligt att det hjälpte något men många vibrationer är kvar. Visst var det mjuka fördjupningar i hållarna efter kulorna men det löper fint så jag har svårt att tro att en ny yttre knut hjälper helt magiskt. Lagret var helt friskt också.

Samtidigt har motorinstallationen det senaste året belastats vid kopplingsbyte och vi lyfte rätt friskt i den för att byta frihjul på generator så frågan är om inre knut fått stryk. Därav, går det att hitta komplett axel av bra kvalitet för max 2000 kr (som det gör till de äldre modellerna med mutter) så gör jag hellre det än att först byta yttre knut då den som sitter där inte uppenbart var orsaken till eländet. Inre knut finns väl inte att köpa om jag förstår det rätt utan då är det komplett axel som gäller.
Användarvisningsbild
av Alfredo
sensonic skrev:Nja, jag har ju vibrationsproblem där det nästan bara är drivaxeln kvar. Hade nere yttre knut igår och den såg inte så dum ut. Plockade isär, rengjorde ordentligt, fettade in ordentligt och det är möjligt att det hjälpte något men många vibrationer är kvar. Visst var det mjuka fördjupningar i hållarna efter kulorna men det löper fint så jag har svårt att tro att en ny yttre knut hjälper helt magiskt. Lagret var helt friskt också.

Samtidigt har motorinstallationen det senaste året belastats vid kopplingsbyte och vi lyfte rätt friskt i den för att byta frihjul på generator så frågan är om inre knut fått stryk. Därav, går det att hitta komplett axel av bra kvalitet för max 2000 kr (som det gör till de äldre modellerna med mutter) så gör jag hellre det än att först byta yttre knut då den som sitter där inte uppenbart var orsaken till eländet. Inre knut finns väl inte att köpa om jag förstår det rätt utan då är det komplett axel som gäller.
Inre knut med axeln kanske finns på bil demonteringar.
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]