Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stockbroke
Funderar på att köpa en helt ny bil, Volvo förstås.
Jag byggde en T3 och vill gärna ha automat. Den manuella har hu nya VEA-motorn på 152 hk och 2 liters volym. När jag kontrollerade specifikationerna för automatversionen så är det bara en motor på 1,5 liter!

Någon som provkört MY 16 T3 i manuell respektive automat?
Känns löjligt att få betala ett gäng tusenlappar mer för automaten och få en mindre motor.
Vill gärna ha en automat (egentligen funderar jag mest på en V40 Ocean Race, men T3 finns ju i flera modeller) och tycker att automat är bekvämt och trevligt, men kan givetvis fortsätta att växla själv.

Inputs, tack!
av Jens040
Stockbroke skrev:Funderar på att köpa en helt ny bil, Volvo förstås.
Jag byggde en T3 och vill gärna ha automat. Den manuella har hu nya VEA-motorn på 152 hk och 2 liters volym. När jag kontrollerade specifikationerna för automatversionen så är det bara en motor på 1,5 liter!

Någon som provkört MY 16 T3 i manuell respektive automat?
Känns löjligt att få betala ett gäng tusenlappar mer för automaten och få en mindre motor.
Vill gärna ha en automat (egentligen funderar jag mest på en V40 Ocean Race, men T3 finns ju i flera modeller) och tycker att automat är bekvämt och trevligt, men kan givetvis fortsätta att växla själv.

Inputs, tack!
Förstår att du vill ha automaten, kan inget annat än rekommendera automatlådan. Jag har iofs en MY16 T5 med den åttastegade lådan. Vansinnigt nöjd! Orka veva med växelspak..nej tack.
av Chuson
Viktigt att tänka på att V40/V40 CC har bara 8 stegs lådan till D4 och T5. Överiga motorer är "bara" 6 stegs låda.
6 stegs lådan är också en ny låda inte samma låda som MY15. Just dom lite mindre motorerna som t2 och d2 hade Powershift gäller my 15 och äldre den lådan är precis som grodda utan ben (hopplöst). Provkörde den nya D2 (vea 120 HK) och nya automat lådan det känns faktiskt som dag och natt.
av erhug
Har kikat lite på T3 jag med (dock inte provkört än).
Min teori är att T2/3 aut inte är VEA motorn utan nya modellen av Ford ecoboost. Om det stämmer så förvirrar Volvo igen med 2 olika motorer med samma beteckning.
Nu är det ju inget fel på just den motorn (Ford 1,6 varianten har väl ett antal utmärkelser i bagaget).

Har för tillfället D4 VEA som tjänstebil och ett par kollegor har D4 AWD. Är ju ganska stor skillnad på de 2 motorerna, trots samma namn...
Vad tror ni om teorin??
av Chuson
Hej erhug!

Alla motorer från och med MY 16 och framåt är VEA förutom AWD. Allt är "made in Skövde" inget från Ford längre med andra ord.

För att få VEA med AWD är det V40 CC T4 AWD och T5 AWD även XC90.
av Stockbroke
Tack för svaren.
Skulle vilja hitta en demovagn som man kan prova och analysera.. De bilar som finns till salu är fabriksnya och på långa avstånd. Jag hoppas att någon på forumet testat, vill inte "lura" någon nybilssäljare att låta mig prova. Vill bygga en egen bil och inte ta en färdigbeställd, men det brådskar. Tydligen skall Ocean Race inte vara beställningsbar så långe till..
Någon som vet om det stämmer?
av TurboJonte
Hej!

Tror att nya T3 med automat är VEA. Man kan ju undra varför man gjort en annan motorcykel för enbart aut?

Jag har precis köpt en S60 R-Design med nya T3 motorn med manuell låda, har kört gamla Ford T3 motorn en hel del (också manuell) och det är verkligen stor skillnad mellan motorerna, VEA är mycket trevligare och låter dessutom riktigt trevligt!
av Melmac
Har en MY16 T3 Aut. Ocean Race. Är väldigt nöjd jämför med min MY11 med manuell låda och Ford motor.
Inget fel på Ford motorn men VEA'n känns piggare på lägre varv.
Automatlådan är bra, växlar mjukt men kunde varit lite rappare i responsen vid gaspådrag.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
TurboJonte skrev:Hej!

Tror att nya T3 med automat är VEA. Man kan ju undra varför man gjort en annan motorcykel för enbart aut?

Jag har precis köpt en S60 R-Design med nya T3 motorn med manuell låda, har kört gamla Ford T3 motorn en hel del (också manuell) och det är verkligen stor skillnad mellan motorerna, VEA är mycket trevligare och låter dessutom riktigt trevligt!
Att det är "stor" skillnad mellan dessa T3:or är nog kanske lite överdrivet:) Jag kör både och emellanåt, det är i stort sätt samma:)

Kan till och med vara beredd att påstå att Fordversionen har ett mer skönt orrande ljud som jag gillar. Men det är väl en smaksak:)

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]

VoC kan vara den sämsta tjänst jag betal[…]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad SAA[…]