Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Hej, kan ni styling-experter förklara "Side scuff plates" för en icke invigd. Jag är nyfiken.

När man kör Off-Road brukar man ju svetsa dit typ järnvägsräls på trösklarna för att de inte ska bankas in när man dunkar i stenar och bergknallar.

Bild

Men Volvos är ju gjorda i flimsigt tunn plast som är ännu ömtåligare än tröskeln i sig, Till på köpet lackad med färg som är så ömtålig att man kan skrapa den med nageln och Volvo rekommenderar att montera stänkskydd då den inte ens tål lite smuts från framhjulet. Det är lite underligt för mig. Man monterar alltså något som gör att bilen ska se robust ut men i själva verket blir bilen mycket mindre robust och mera ömtåligt så den inte ens klarar sig utan stänkskydd. Har jag förstått det hela rätt ?

Bild
Någon styling-expert vill jag nog inte påstå att jag är, Volvo har fixat den biten åt mig. Sen är det väl just vad du säger, styling. Inte använder jag min bil för att köra över stock och sten, så någon tågräls är jag inte i behov utav. Tycker dom är ett trevligt tillägg på bilen, och mina har suttit på bilen sedan 2012 och 5000 mil. Utan ett märke.
VolvoB20 glömde att Volvos side-scuff-plates sitter fast med små ynkliga plattjärn, inte gedignare än en vanlig skrivbordslinjal.

Men de är just styling. Det är bara namnet som är tokigt. Side-bling-bling-decoration-rails hade varit mer rättvisande. Men det tåler inte att köra mot med den ordinarie plasttröskeln heller. Eftersom bilen är för låg har jag provat. Kostade dock bara ca 100 kronor i plastclips. Hela undersidan av plastsjoket längs tröskeln lossnade fint i ett stycke, utan att fördärva mer än clipsen. Bara att trycka i nya och på det igen.
Bytt lampan på markbelysningen nu :) blev väldigt mycket snyggare! Har dock bara kunnat testa den svaga varianten av de två jag postade tidigare. Den med 3w var slut i lager.

Före: Bild

Efter: Bild

Återkommer med kvällsbilder.
Spegelglaset har en liten knopp i överkanten i mitten på baksidan. Kör du ner spegelglaset så långt ner du kan så ser du den. Använd ett demonteringsverktyg av plast och bara tryck ut glaset. Trycker du på glaset när du ska trycka ut det kommer det spräckas. Trycket du på knoppen så håller det och går galant :)

Själva markbelysningsenheten är också lite halvkrånglig. Lättast är om man trycker på "flärpen" som håller fast den med en rak skruvmejsel och sedan använder en annan för att trycka ovanpå enheten så ploppar den ut. Trycker man på flärpen och samtidigt försöker pressa ner den är risken stor för att du tar sönder flärpen och behöver byta ut enheten.

Jobbet tar ca 5-10 min/lampa :)
Precis! Ett fiskben lämpar sig bra för jobbet.

Oavsett så är det dock viktigt att vara väldigt försiktig med spegel! Det kan vara så att det samlats väldigt mycket skit bakom som gör att det är svårt att få av glaset trotts att man gör allt rätt. Då spricker det ändå så man ska inte behöva använda våld för att få loss det utan trycka till lite så ska det lossna. Tänk också på att det sitter två kablar i spegeln :)

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil fr&ar[…]

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]