Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av prm2
Hej
har en S80 2007 med Premium Sound. Ljudet på vänster sida är normalt men vrider man balancen till höger så hörs bara ljudet mycket svagt. Gäller hela höger sida. Ljudet är lika svagt fram och bak.

Jag misstänker en kanal i förstärkaren men kan man mäta på något sätt och hitta felet?

/Per
av Bunce78
Jag har samma problem, ljudet väldigt lågt på höger sida samt väldigt mycket brus. Felsökte lite lätt och upptäckte att det går en kontakt med 2st orangea kablar (optiska) bakom mittkonsolen, den ena lyser men inte den andra.

Kan det vara det som orsakar problemet?

Tacksam för all hjälp med detta.

PS. Glömde säga att min bil är en V70(n/II , osäker på vilken modell exakt :/) -10
av Schmoyoho
De optiska kablarna har jag åtminstone trott är belysningen till när man ändrar luftriktningen, t.ex väljer golv/vindruta.

Jag har också en MY07 S80 med dynaudio-anläggningen och i mitt fall fungerande inte bashögtalarna inte i baksätet. Vred jag fadern till bak så spelade bara mid:arna vilket lät lite trist. Dessutom tappade man ganska mycket bastryck i överlag.

Min felsökning gick ut på att jag tog bort dörrsidan på ena bakdörren och försökte mäta lite ström i kontakten till högtalaren. Testade lite allt möjligt på multimetern men fick lite diverse utslag och nöjde mig med det. Testade därefter koppla ström på högtalarens poler och ingenting hände. Gjorde samma test på en fungerande högtalare -> högtalare "ploppade" till <=> spänningen vad tillräcklig => högtalarna bak fungerade inte.

En annan medlem hade också problem med att han inte fick ljud överallt men i hans fall var det mjukvarurelaterat. Kan leta upp inlägget i fråga, men om du inte kan få högtalaren att reagera när du kopplar ström på polerna så är ju högtalaren slut helt enkelt.

Edit: fick följande PM från användaren Mika i juli:
Spoiler »
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bunce78 skrev: Felsökte lite lätt och upptäckte att det går en kontakt med 2st orangea kablar (optiska) bakom mittkonsolen, den ena lyser men inte den andra.
VOLVO använder ett fiberoptiskt MOST när som är enkeltriktat, så vardera kabeln går i vardera riktningen. Så båda borde inte lysa då ena är output och den andra input normalt.
av prm2
Hej.
Min andra halva dog samtidigt förra veckan. Så nu har jag bara diskanter i alla dörrarna. Hittade ett kopplingsschema på nätet och såg att allting matades med samma signal. Lånade en 6,5 tums högtalare och testade den i alla dörrarna. Den spelade korrekt. Alla mina 4 högtalarna var döda. Kollade med volvo och de skulle ha 1900kr/st. Köpte 4 andra högtalare och monterade. Och nu har jag ljud igen. Såg att det är fler som haft döda högtalare om man använde google. De lustiga var att vänstra sidan dog samtidigt så man misstänkte inte direkt högtalaren.
B230fk banjoanslutningar

Har hittat rätt bult nu äntligen, ifall […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Är i tagen och ska byta från xc90 D5 ti[…]

Hej, Min XC60 från 2013 plingar "Volvo […]

Minns jag inte fel så matar den givaren en[…]