Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S6024t
varför ska du sitta o vänta innan du kan lägga i en växel? har en S80-09 Aut ,V70-05 Man, ska vara så och inga prob, att lägga i r/d eller växel vid typ 1500rpm
Användarvisningsbild
av greeeken
Att den inte går mer än 1000 varv vid kallstart har många av oss här svårt att tro.
Lägg gärna upp en videosnutt.
Det ÄR normalt att den går upp till ca 14-1500 varv.
En fråga till TS
Har du varit o rotat i ditt gasspjäll? Tex försökt rengöra det???? Säger inte ATT du ska rengöra det bara OM du har gjort det.
Har råkat ut för det att den gått upp till 18-200 varv vid kallstart. Hade rengjort spjället o allt satt inte ordentligt. Gjorde om gjorde rätt o sen blev det "normalt" igen.
av Xuri
Mina grannar var överlyckliga när jag startade upp min S60r varje morgon me bara en ljuddämpare.... tror faktiskt den varvade strax över 2000rpm å nog fan lät de :D

Blir en sån jävla bra dag varje morgon när man hörde turbovissel varje gång man skrapar rutor...

Fullt normalt å ska vara så... kan inte minnas en v70 som haft lägre tomgång än 1500rpm vid kallstart å då jobbade jag som volvomek ett tag.

tacka gudarna för att du har en v70 å inte v50 för då får du höra på ett evigt rassel varje start istället.
av volvov702002
som alla säger , det är fullt normalt att tomgången lägger sej högt vid kallstart, och va EJ orolig, den kommer inte att rusa upp i varv i vinter, om du yttertemp. givare fungerar så kommer den känna av och anpassa sej. vid minusgrader, vet inte exakta temperaturer hur den lägger sej, men för mej vid kallstart i sträng kyla har den lagt sej vid tomgångsvarv.
av RonniePersson
En gammal Volvo 240 med förgasare går också på ca 1300 varv/minuten när den är kall med choken ute.

Anledningen till att en V70/S60/S80 går upp till ca 1300 varv/minuten när den startas kall, är för att katalysatorn ska komma igång snabbare och rena avgaserna. Detta har Volvo gjort med hänsyn till miljön, och motorn tar ingen skada av att gå i 30 sekunder med förhöjd tomgång. Är det riktigt kallt ute, använd motorvärmare så går den inte lika länge på förhöjd tomgång.

Ja, det är ganska otroligt hur fel den sl&a[…]

Den stora annons-tråden

BMW -06:a i nyskick, endast 100mil, 7-vxl manuell […]

Hjälpfjäder till koppling

Beställde en ny fjäder igår p&arin[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det hade[…]