Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av patrik_82
Hej!

Misstänker att en spridare läcker då den är svårstartad när den är kall och tänkte därför göra ett test motsvarande detta:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=95199

Det konstiga är att det kommer ungefär ca lika mycket ur varje spridare men under 30sek tomgång så kommer det ca 1L diesel "bakvägen" ur returslangen.
Alltså ifrån slangen som man tar bort ifrån spridaren...som sitter i fuelrailen via ett t-kors

Ser ju ut som att den slangen ligger löst utan att den kommer någon diesel alls i youtubeklippet!

Så skall den slangen pluggas när man gör testet eller har jag något som är galet?

Bilen går hur bra som hellst i övrigt utan det är just när den har stått ex över natten som man får göra flera startförsök innan den går igång.

Mvh
av patrik_82
Gjorde om spridartestet idag med lite bättre slangar och även pluggad retur (som flödade diesel förra gången) och fick fina resultat på spridarna.
Efter 3min tomgång hade alla fem spridare flödat ca 30ml vilket borde vara bra.

Var ute och läste felkoder och hade ecm300-kamaxelgivare felaktig signal.
Den starta som den skulle idag, har kontrollerat och sprutat givarkontakten med oxidclean.
Får se om felkoden kommer tillbaka nästa gång den tjurar?
Ett symtom som jag inte har beskrivit är att varje gång det krånglar så tänder bilen alltid till vid varje startförsök för att sedan bara mala. Jag slår av och försöker igen och den tänder till för att sedan bara mala på starten igen.
Jag inbillar mig att det hjälper med att slå på tändningen, vänta tills surret ifrån pumpen stannar och sedan starta.
Då brukar den hoppa igång efter 5-10 försök. Har den väl startat så går den som vanligt och är också lättstartat tills den har stått drygt 12timmar eller nått..

Idag startade den dock direkt konstigt nog.

Mvh

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]