Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av PTV
Stod för någon dag sedan och tittade på en helt ny bil som en arbetskollega inköpt.En Nissan Qashqai.Allt var fint på denna blandning av jeep och minibuss ända tills denna arbetskollega försvann i kvällsmörkret med helt släkta baklampor.Är detta vad man får för bil vid dagens bilaffärer !?.Inte ens en sensor som kan tända bilens baklampor automatiskt vid mörker.Fy bubblan. :???:
av llesrof
erikn skrev:Nej han menar oskicket att man från tillverkarens sida designar en lampa stor som en ärta mitt i bakljuset så att den försvinner i det andra ljuset. Eller där fram där den sitter bakom samma lyktglas som framljuset så att den inte syns för att det andra ljuset lyser upp mer. Händer väldigt ofta att jag irriterar mig på att folk inte blinkar, sedan när de börjat svängen ser jag att det blinkar. Syns inte när man står i korsningen och väntar.
Ja, ganska exakt så. VW måste vara bäst i världen på att designa blinkers som inte syns.

På senare tid har jag lagt märke till flera tyska bilar i premiumklass som inte har någon belysning över huvud jävla taget. Lyckligtvis har det vart under dagtid. Hur är det ens möjligt att totalt mörklägga en modern bil? Hur ställer man ljusvredet då? Har tidigare bara sett det på nyare Subaru samt gamla slutkörda importbilar.
Användarvisningsbild
av erikn
Fan, vi är överens! (RO) Händer inte varje dag...
av Schmoyoho
llesrof skrev:På senare tid har jag lagt märke till flera tyska bilar i premiumklass som inte har någon belysning över huvud jävla taget. Lyckligtvis har det vart under dagtid. Hur är det ens möjligt att totalt mörklägga en modern bil? Hur ställer man ljusvredet då? Har tidigare bara sett det på nyare Subaru samt gamla slutkörda importbilar.
Såg nyligen en ganska ny BMW som åtminstone baktill var mörklagd. Bakljusen tändes dock direkt efter att det börjat molna och duggregna, förvånansvärt snabbt tyckte jag. Så jag tycker det är mindre ett problem att bilarna är släckta, om de nu måste vara det, så länge det är dagsljus. Det är övergången till mörker och ännu mer så det själva mörkret. Typ dimljusmänniskor som saknar DRL-automatiken som prompt ska köra liiiiite längre till med dim- och parkeringljuskombinationen.
av NilsO
Har varit med om två likartade rätt otäcka händelser de senaste veckorna.

Båda gångerna var på kvällen, en liten stund efter att solen gått ner, alltså ganska mörkt men ändå möjligt att se utan belysning. Läs: Fortfarande möjligt att köra med framlyset släckt utan att riktigt tänka på det.

Det var på landsväg, 90 km/h, utan vägbelysning. Jag skulle svänga vänster. Kollade så att det inte kom någon bakifrån. Framifrån syntes bara några bilar på långt håll (med lyset tänt).

Men precis när jag skulle svänga upptäckte jag att det kom en mötande bil framför de jag sett tidigare, med släckt lyse! Att se den mot bakgrund av bilarna med tända lysen längre bort var helt omöjligt. Båda gångerna hann jag avbryta svängen i tid, men den ena gången var det rätt nära. (Den andra gången var jag på cykel, för övrigt...)

Inte hände sådant för 5–10 år sedan när nästan alla bilar i praktiken alltid hade halvljuset tänt?
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 57
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.