av Sillastryparen - ons 02 sep 2015, 22:44
- ons 02 sep 2015, 22:44
Jag planerar byta bil och köpa en V70 II D4 AWD Classic Momentum (automatväxlad), men fick veta av försäljaren att V70 kommer inte att tillverkas efter 2015. Jag har aldrig stött på detta "problem" förr, men innebär detta något för tillgång till reservdelar framöver? Försäljaren påstod att så inte var fallet, men jag litar inte så där mycket på bilhandlare... Och när SAAB ( vi hade bl a en 9-3 som en av våra förrförra bilar) bommade igen var det låånga leveranstider, ibland begagnat, ibland piratkopior som gällde vid service, och verkstadschefen var uppgiven.
Är det en risk jag tar att köpa en utgående modell, eller har bilhandlaren rätt att det absolut inte blir några problem med den tillgång till reservdelar, mjukvara, uppdateringar osv? Han verkade inte så kunnig I vissa saker där jag kollat lite löst på nätet, som t ex hur Volvo On Call fungerade, vad det kostade efter tre år etc - så jag tar inte hans ord rakt av...
Tacksam också för tankar kring ELMANÖVRERAD Parkeringsbroms, som vi aldrig haft förr. Känns lite otryggt att inte ha en mekanisk handbroms om bromsarna lägger av...
Tack på förhand! Jag är totalt oteknisk, så jag ber om ursäkt om mina frågor är korkade!
Är det en risk jag tar att köpa en utgående modell, eller har bilhandlaren rätt att det absolut inte blir några problem med den tillgång till reservdelar, mjukvara, uppdateringar osv? Han verkade inte så kunnig I vissa saker där jag kollat lite löst på nätet, som t ex hur Volvo On Call fungerade, vad det kostade efter tre år etc - så jag tar inte hans ord rakt av...
Tacksam också för tankar kring ELMANÖVRERAD Parkeringsbroms, som vi aldrig haft förr. Känns lite otryggt att inte ha en mekanisk handbroms om bromsarna lägger av...
Tack på förhand! Jag är totalt oteknisk, så jag ber om ursäkt om mina frågor är korkade!

- By JerkerT