Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse78
Måste bara flika in här... Jag har en S80 -07 som när jag köpte hade 2 plåtrena stenskott på förardörren som jag pga nyfikenhet av hur lång tid det tar att börja rosta låtit bli att laga. Nu 5år+ senare kan jag informera om att stenskotten är fortfarande plåtrena :shock:
Användarvisningsbild
av Krollspell
Lite märklig jämförelse detta.. Det finns inte en enda fördel med den gamla modellen vs den nya.

Det är lite som att säga att en Iphone 3 är bättre än Iphone 6..
av Kneecap
Krollspell skrev:
valln skrev:I nedanstående länk ser man att rostskyddet gått ner i vi bilägare från 5 till 4 mellan generationerna.
http://beg.vibilagare.se/test/volvo/s80/834
http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... 2006-11867
S80II kom 2006 (som my07) alltså snart 10 år sedan och jag har aldrig sett en enda S80II med minsta rost.
Som jag skrev på förra sidan, jag är i kontakt med både S80 och S80n varje vecka, V70 (av alla modeller) dagligen. Har inte sett en enda S80N/V70II med rost. Å andra sidan är det inte många sena S60/S80/V70N med rost heller, de första årsmodellerna börjar det dock komma en hel del.
Användarvisningsbild
av EjS
Jag vet inte hur det är i Sverige. Men i Danmark spridar vi salt på vägarna jävligt mycket. Och då tar bilarna jävligt stryk. Därför behandlar dom flesta med dinitrol eller liknande. Då tålar åtminstone underedet påfrestningen. Om plåt skulle börja rosta finns väl möjlighet att åtgärda tidigt eller i sämre fall ta den på försäkringen.

Det är inget nytt att de där jävliga mikrobilar som säljs i Danmark har inget rostskydd alls.

Min 2011 xc70 har tagit ett par danska vintrar nu och en del strandkörning i saltvatten på sommaren också. Och underredet.ser helt okej ut. Kanske behövs extra rosskydd inom 1-2 år om man ville behålla bilen i lång tid.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Det rostar ju på rätt bra undertill, den har mestadels rullat i Skåne & resor ut i Europa i sin tidigare ägo. Bild
av Yaniz
Gamla S80 och V70 har klenare framvagn vilket tämligen ofta resulterar i nedslag på besiktningen och verkstadsbesök (om du inte åtgärdar själv, förstås). Det är erfarenheter jag har från gamla vs nya modellerna.
av Kneecap
simonhalmstad skrev:Det rostar ju på rätt bra undertill, den har mestadels rullat i Skåne & resor ut i Europa i sin tidigare ägo.
Avgassystem och lösa detaljer ja, det gör det på alla standardbilar. Kommer se likadant ut om några år det händer inte så mycket mer. Just avgasupphängningarna på Volvos avgassystem är under all kritik, slutburken på V70N är ödesdiger också, rostar sönder på ovansidan. Har precis bytt alla upphängingar på min V50 07:a och kommer byta alla på min V70 11:a innan dom går av.
Men kaross och chassiemässigt sätt är det ingenting som jag sett i rostväg ännu. Jämför man med Mondeo som är samma bil i mångt och mycket så är det enorm skillnad.. Inte lika stor som Focus/V50 dock, den skillnaden är kopiös.
Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]