Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oddax
Hej!
Jag äger en Volvo v70 2.4d-08 som har börjat jävlas!
Den har gått 18600 mil.
Jag har ett "klonk" när jag börjar köra i 1.ans växel och lila så när jag börjar backa. Detta "klonk" kommer även ibland när jag motorbromsar och om jag kör i låg hastighet och släpper gasen och ger gas om vartannat. Dock hör jag inte de i höga hastigheter.
Finns det någon som vet var detta "klonk" kan komma ifrån??

Sen har jag även ett däckproblem. Det är nämligen så att den har slitit sönder däcken fram på insidan.. bara en cm tjockt...men då pass att man ser väven! Finns här någon som vet varför den gör så?
Jag skulle bli otroligt tacksam om någon läser detta och kanske har ett svar gör jag håller på att bli knäpp i huvudet på riktigt! Tack på förhand!!! /Oddax
av Kneecap
Däckslitaget beror oftast på en felinställd framvagn. In med bilen på en verkstad som gör hjulinställningar så ska det nog bli bra.
Klonket har jag ingen aning om, men skulle ta en gissning på en sliten bussning i motorfäste..
av Yaniz
Jag kunde själv för någon tid sedan höra ett liknade klonk vid omständigheter som du beskriver. Hade inne bilen (V70 2.5 -08) på tre olika verkstäder utan att någon kunde komma med en förklaring. Ställde av och in bilen i garaget i november 2014 och ställde på den 1 maj 2015 och sedan dess har den varit "klonklös". Fråga mig inte varför för jag har inget svar, men efter att ha varit ägare till mer 20 bilar har jag lärt mig att personbilar är underliga varelser ...
av III
Däcken är inte mycket att fundera på. Kolla hjulinställningen, byt ev komponent som är sliten. Klart.

Kolla i tråden för s60/v70 av förra generationen. Du borde ha samma växellåda som dom bilarna. Har du dessutom samma drivaxlar som dessa uppstår ofta ett spel i splinsen ute vid drivhjulen. På de äldre modellerna var åtgärden att ta loss och limma med något medel men det gick att lösa själv genom att montera bultar från XC90 längst ut på drivaxeln vis hjullagret. Dessa har en konisk gummidel vilket inte v70:n hade. Testade detta själv. Ljudet försvann och kom aldrig tillbaks. Behövde inte ens ta bort hjulet. Bara pilla bort plastkåpan vid navet och byta bulten och så klart. Detta är inget farligt utan endast irriterande. Om denna bult funkar på nya versionen av v7o vet jag ej men du kan ju köpa en bult och testa. Passar den så byt den på andra sidan med.
av mattish
Jag hade ett sånt klonk på min 2013 efter bytt länkarm efter nerslag på besiktningen.
Serviceteknikern fick lossa alla bultar runt länkarmen och spänna dom igen och sen dess har jag inte hört ljudet.

Det var ett riktigt elakt ljud precis när man skulle köra iväg efter lagt i R eller D, precis som något flyttade sig, metall mot metall klonk.

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil fr&ar[…]

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]