Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V60Crosscountry
Har nu haft min V60 Cross Country i 6 veckor, och tänkte delge er mina erfarenheter (både bra och dåliga) med bilen.

Specifikation:
Modellår 2016
D3 VEA 150hk, 8-stegad automat
Summum Business Edition
Onyx Svart Metallic
Alu.hjul Neso 18-tum
Klimatpaket med tidur
Volvo On Call
Park. kamera förberedelse

Tycker att höjningen på 65mm gentemot den vanliga V60:n gör väldigt mycket för åkkomforten. Insteget blir mycket mer bekvämt än i lägre bilar. Köregenskaperna är mycket bra, precis som Volvo säger så verkar den klara av alla vägar på ett utmärkt sätt, och är enligt mig en väldigt bra kompromiss mellan sportighet och åkkomfort. 18-tumshjulen drar ner komforten lite på vissa vägar, men de väger upp detta genom att vara snygga 8)

Motorn tillsammans med den nya automatlådan är en klockren kombination - fungerar hur bra som helst! Lådan växlar mjukt och utnyttjar oftast motorns vrid på ett bra sätt. Nu har jag inte kört mer än ca 300 mil med bilen, men precis som alla andra bilar så skiljer sig förbrukningen en hel del från specifikationen. Ska dra 0,46L/mil, drar i verkligheten vid pumpen kring 0,58-0,60l/mil (0,59l/mil enligt VOC/färddatorn).

Allt är dock inte frid och fröjd. Inredningen gnekar (handskfacket, förardörren och ena bakdörren). Ena blinkersen får spel ibland och blinkar dubbelt så fort som den ska. Även diverse lister som sitter löst här och var, både exteriört och interiört. Har fått en tid för åtgärd av vissa av felen, men de vägrar åtgärda blinkersen då de såklart inte kan återskapa felet själv inne på verkstan... Blir väldigt besviken då en ny bil inte ska få detta problem redan ett par dagar efter leverans!

Bortsett från dessa irriterande fel så tycker jag att bilen är riktigt trevlig. Bra åkkomfort, pigg och hyfsat snål motor. Detta är första gången jag äger en Summum, och kan säga att keylessen med bilnyckelminne är guld värd! Rekommenderar även Volvo on call, riktigt bra tjänst (dock lite sega uppdateringar).
v60cc.jpg
v60cc.jpg (1.52 MiB) Visad 7223 gånger
av V60Crosscountry
perhall skrev:Bra redogörelse.
Men är det inte sexstegsautomat i D3 VEA?
PH
Det stämmer delvis. Tyvärr så har Volvo krånglat till det, så det finns två varianter av D3 VEA om jag förstått det rätt - D4204T4 (dubbelturbo i princip D4 fast med mindre hästkrafter, sitter i bl.a. V60CC) och D4204T9 (enkelturbo, sitter i bl.a. vanliga V60). Dubbelturbon har den nya 8-stegsautomaten, men inte enkelturbon, av någon anledning.
av permikael
Rolig läsning!
Kör själv en D3:a dock på en vanlig V60 och fick således 6-stegade automaten, är lite nyfiken hur din utväxling är?
En kollega har D4:an (VEA) med den 8:a stegade, han ligger på runt 2k varv i närmare 140km/h, samma varv ligger jag i 110km/h ungefär.
Röranden förbrukningen så måste dessa 65mm göra en del, våran har nu rullat ca 550mil och vi ligger på runt 0,51-0,55 i snitt vilket jag tycker är mycket bra.

Tråkigt att höra att inte byggkvaliten var 100:a, vår bil som är nästan lika gamla, är solid som en stridsvagn, du har nog haft otur och fått ett berömt måndags ex :evil:, hoppas ÅF fixar alt för dig nu.

Den ser jääkligt fin ut! :wink:
av Primus
Tråkigt med småfelen. Om det nu ens är små fel... Annars tänker jag attt det måste vara en perfekt bil. Skulle gärna ha min D6 med den outfiten. Lite högre, lite bekvämare, lite bättre framkomlighet. Det sista behöver jag inte... Men känns bra att skriva.. :lol:
av V60Crosscountry
permikael skrev:Rolig läsning!
Kör själv en D3:a dock på en vanlig V60 och fick således 6-stegade automaten, är lite nyfiken hur din utväxling är?
En kollega har D4:an (VEA) med den 8:a stegade, han ligger på runt 2k varv i närmare 140km/h, samma varv ligger jag i 110km/h ungefär.
Röranden förbrukningen så måste dessa 65mm göra en del, våran har nu rullat ca 550mil och vi ligger på runt 0,51-0,55 i snitt vilket jag tycker är mycket bra.

Tråkigt att höra att inte byggkvaliten var 100:a, vår bil som är nästan lika gamla, är solid som en stridsvagn, du har nog haft otur och fått ett berömt måndags ex :evil:, hoppas ÅF fixar alt för dig nu.

Den ser jääkligt fin ut! :wink:
Min ligger nog också runt 2k varv i 140km/h i drive-läget. Är ungefär likadan utväxling som D4:an skulle jag tro, det är ju nästan samma motor.
0,51-0,55 låter bra, är det blandad körning eller mest landsväg?

Skönt att höra att din bil inte var ett måndagsexemplar. :D Demobilen jag provkörde innan köp gnekade inte heller, så det är nog bara slarv från Torslanda! Kommer dock inte ge mig förrän jag fått alla felen fixade av ÅF eller annan verkstad.
Primus skrev:Tråkigt med småfelen. Om det nu ens är små fel... Annars tänker jag attt det måste vara en perfekt bil. Skulle gärna ha min D6 med den outfiten. Lite högre, lite bekvämare, lite bättre framkomlighet. Det sista behöver jag inte... Men känns bra att skriva.. :lol:
Jag hoppas att det bara är småfel! Jodå, den rullar fint. Skulle passa bra med en D6:a, kanske kommer en sån om några år? :)
Användarvisningsbild
av svergie2
Kan det vara så att någon glödlampa till blinkersen glappar, bilen blinkar dubbelt så snabbt om någon lampa är trasig. Om det är som jag tror så sker det alltid på samma sida?
av V60Crosscountry
svergie2 skrev:Kan det vara så att någon glödlampa till blinkersen glappar, bilen blinkar dubbelt så snabbt om någon lampa är trasig. Om det är som jag tror så sker det alltid på samma sida?
Så kan det mycket väl vara. Ja, vad jag märkt så är det bara ena sidan. Får hoppas att verkstan hittar problemet den här gången, ska in med den igen om ett tag.
av Thehellbillydeluxe
Jag kör en AWD med gamla D4 och automat, har inte provat nya motorn men är riktigt nöjd med den gamla. Grymt skönt vrid och ljud. Inget gnirk från inredningen, tog dock ut min igår så framtiden får visa. Tappade dock täckluckan för dragkroken på första turen så en ny är beställd! Man får nog vara noga vid montaget där.
av V60Crosscountry
Thehellbillydeluxe skrev:Jag kör en AWD med gamla D4 och automat, har inte provat nya motorn men är riktigt nöjd med den gamla. Grymt skönt vrid och ljud. Inget gnirk från inredningen, tog dock ut min igår så framtiden får visa. Tappade dock täckluckan för dragkroken på första turen så en ny är beställd! Man får nog vara noga vid montaget där.
Hehe, så kan det gå! Din bil är förmodligen ett onsdagsexemplar då ;)

Går det bra att sätta den på det[…]

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]