Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Ja, mot professionella tjuvar är det svårt att skydda sig.

De elektroniska stöldskyddssystemen har gjort det svårt för de som tog en bil för att enkelt få tillgång till ett transportmedel. Det var inte svårt att få igång en gammal SAAB 900. Den typen av tillgrepp av transportmedel har i det närmaste försvunnit, och metoderna som behövs för att komma åt de elektroniska systemen är lyckligtvis ännu så länge tillräckligt komplexa för att inte "vardagstjuvarna" ska ha tillgång till dem.

För de som verkligen vill stjäla bilen, och har resurser att komma åt stöldskyddssystemen -- både elektroniska och mekaniska -- är det svårt att skydda sig. Det har det alltid varit.

Tyvärr.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Men med dagens teknologi och IT-samhälle så kan bokstavligen vem som helst bara googla fram hur man kommer förbi larm och skit med sin mobil... typ...

Näe jag har sagt det förr, men ska man ha något som faktiskt kan hindra någon från att köra iväg med bilen så ska man bygga något eget larm-system. Ett system som INGEN förutom en själv vet hur det är kopplat och fungerar, ett system som skulle kräva att halva bilen demonterades för att koppla ur - inte bara en dator med en OBDII kabel samt cmd.exe.........
Eller så får man väl plocka med sig ratten som mr. Bean :lol:

Men tyvärr är det ju så, finns det dokumentation, standarder och kopplingsscheman på något så kommer det på ett eller annat sätt att hamna i fel händer, och vips så är tusentals bilar öppna för angrepp, eftersom samtliga använder exakt samma saker med enda skillnaden några koder...
av volvo244gle
Ja är man orolig över stöld så är det nog ett tredjeparts, fristående system som gäller.
Borde inte vara några problem heller att utrusta en modern bil med ett klassiskt tjuvlarm, som helt enkelt bryter bort någon vital komponent som t.ex. bränslepumpen.
Tutan till larmet kan man t.ex. skruva fast i underredet någonstans, och larmboxen samt batteribackup gömmer man på ett bra ställe.

Lossa strömfördelarlocket och stoppa ner rotorn i fickan går ju inte på dagens kärror, men finns kanske något annat viktigt som kan tas med från bilen?
av Droopy
jag tror knappast gemene man är specieelt orolig över att bilen ska bli stulen, jag har då aldrig funderat i de banorna och skulle den bli stulen skulle jag inet gråta heller.
Användarvisningsbild
av taxi
Tricket är att ha en 15 år gammal bil, med larm som tutar vid åverkan. Avskräcker fortfarande pundare och den är på tok för gammal för de professionella.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
taxi skrev:Tricket är att ha en 15 år gammal bil, med larm som tutar vid åverkan. Avskräcker fortfarande pundare och den är på tok för gammal för de professionella.
Det är faktiskt sant det där. "Våra" startspärrar är för gamla för att kopplas förbi lika enkelt som nya - även om det är löjligt enkelt för den insatte, men då kommer ju "värdet" in i bilden istället.
Nästan ingen med dom kunskaperna är intresserade av en bil värd kanske 15k, när denne kan sno bilen brevid värd 150k lika enkelt, eller ännu enklare i vissa fall....
Och startspärren på våra gamla saker är ju ändå tillräckligt avancerad för att stoppa dom som bara vill "ta en bil och köra sönder". Då tar dom hellre 740in där borta som oftasts har varken startspärr eller larm.
Så jag törs väl nästan påstå att våra modeller ligger tämligen långt ner i risk-zonen.

Men visst, vill dom verkligen ta våra bilar så kan dom ta dom. Infon hur man gör finns sorgligt nog på google, även om det kräver rejält med grävande...

Idag har bilden varit på service, under 3K h[…]

Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]