Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Falk
Fick i går larm om att höger bak inte mådde bra. Stannade och sparkade på hjulen. Det såg okej ut och kändes normalt så jag åkte de få kilometrarna hem. Kollade luften och konstaterade att bilen hade rätt. :-)-)
Det var bara 2,1 i höger bak. Bra att den detekterar såpass tidigt...
Jag kikade lite närmare och hittade en plåtskruv som satt i slitbanan.
Första gången som min gav utslag, så var det på alla fyra hjulen samtidigt, och efter ett antal mil i... hrmmm... högre tempo.
Att alla däcken skulle ha fått punka samtidigt var förstås otroligt. Så jag blev mest irriterad.
Men en kontroll och rekalibrering senare så var status normal igen.

En vecka senare gav den utslag igen. Denna gång på höger fram, vilket efter kontroll fanns en skruv i.
av jwiss
Perra83 skrev:Det första systemet mätte trycket eller säkert tryckskillnaden. De nya använder ABS givaren och mäter rullomkretsen. Mindre tryck då snurrar hjulet lite snabbare.
Men om den mäter rullmotstånd eller omkrets kan den väll inte se ifall alla hjulen tappar luft? Eller kan den?
av least
Att alla fyra hjulen tappar trycket exakt lika mycket samtidigt händer nog inte såvida man inte kör över ett av polisens tagg-hinder. :)

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]