Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Ringde Bilia idag för att höra vad nästa service skulle kosta. Jag har en S80 D5 2007.
Servicelampan lyser nu eftersom jag servade bilen i september -14.
Ligger på 11700 just nu så han sa att "vi rekommenderar 12000 servicen ".

Till historien hör att jag ringde bilia "centralt" så han frågade i vilken stad jag ville serva bilen i osv. Sa Västerås då det är där jag bor.

Han rabblade upp lite saker som skulle göras utöver det vanliga olja, filter osv - bland annat något om multirem och spänna x och y. Var lite stressad på jobbet så lyssnade inte så noga men hur som helst så kom han fram till att 6700kr skulle kalaset gå på. 7700kr om jag ville byta bromsvätska vilket han rekommenderade då det gjordes 2013 sist.

Är detta ett normalt pris på en 12000 mils service på min bil? Vågar inte ens drömma om vad kamremsbytet kommer kosta (16000 mil va?)

Mvh
~Kalle~ skrev:Ja det verkar rätt normalt. Utöver det du skrev så byts luftfilter och bränslefilter vid 12000 mil. Kamremmen byts vid 18000 mil och den servicen kostar runt 10.000kr
Jag har en likadan bil som TS och ska snart lämna in på Volvo-verkstad för kamremsbyte och det kommer att gå på ca 5500. Detta pris är enbart för kamremsbyte och allt som ingår i detta utan service.
Ok jag fick pris på 10.000kr när jag hade S80 D5an och då var det hela servicen, i stort sett likadan som 12000 fast kamremsbyte på det. Kollade då på Mekonomen för skoj skull och dom var dyrare än Volvo på servicen

/Kalle
Tack för svar!

Då är det bara att hosta upp stålarna och se glad ut då.

Han nämnde även något om intervalltillägg på min kommande service, vad menas med det?

Och är nästa stora (dyra) service vid 18000 mil alltså? Bra att veta så man kan planera lite.

Är helt ointresserad av bilar egentligen men det här är min första "ordentliga" bil som jag vill ta hand om. :)

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil fr&ar[…]

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]