Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Först hade ja EBC Redstuff och EBC skivor slitsade och dimplade i fram 302mm.
Bak greenstuff och ebc skivor slitsade och dimplade.
Original tål inga 200+ km/h till 0 UPPREPADE gånger i en tung V70. Samma setup i 854. Båda ATM steg 3 så de va inga pastorkörda bilar. ALDRIG att bromsarna svek.

Låg jämsides 250+ med en 850 bredvid och vi ser blåljus längre fram och pallnitar samtidigt. Då glöder skivorna på polarens bil bredvid.
Vid ett liknande scenario sprack en skiva fast det var en Zimmermann skiva. Detta är 8år sedan. Samma bil sålde jag förra året med samma bromsar bak. Då hade ja bytt till 320mm skivor fram och hade inte heller några ebc belägg.

2013 i maj körde vi några varv runt Nürburgring med EBC bromsar. Dom levererade.

Visste ja att EBC hade varit bajs hade ja aldrig monterat det på någon bil. Däck och bromsar har ja alltid i bra skick. Ja skulle aldrig låta sambon köra en bil där ja vet att något inte klarar en hård inbromsning eller däck som inte klarar regn utan att vattenplana.

Det är mina erfarenheter och upplevelser. Flera kompisar körde med EBC förr både på Audi, Volvo och Saab. Faktiskt har ingen klagat.
Nu är ja sällan uppe i hastigheter över skyltad fart men ja borde väl märka att det inte bromsar ändå?
White skrev:gubbstrutt: Vad var det för EBC belägg du körde med? Har läst en jäkla massa skit om just Greenstuff beläggen att dom tom varit
sämre än original?
De bromsbelägg jag testade på bil är de gröna du nämner ovan samt ultimax har jag för mig de hette skulle motsvara standard. de gröna
skulle vara för litet tuffare körning om jag inte missminner mig.
Ang EBC beläggen till hojen HD ingen race hoj direkt där minns jag ej vad de hette mer än EBC. Där i mot minns jag att
de vart som snor på ytan hela tiden gick inte att bromsa med annat än från mopedfart.
Nu till bil igen ultimax de vart liksom glasade på ytan tom vid vanlig körning. De gröna såg jag inget konstigt med tog bara dåligt har funderat i efterhand på om jag skulle
kört dem hårdare för att de skulle ta bra eller om jag skulle haft några andra broms skivor till dem men det skulle enl uppgift ej behövas.

Jag kommer inte och testa dem igen pga priset till mig duger annat som finns o köpa inklusive biltema :).

Du råkar inte ha nån länk till det du läst nyfiken på om andra har haft de fenomen jag hade?.

Ja det här är min upplevelse.
Senast redigerad av 4 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Perra83 skrev:Först hade ja EBC Redstuff och EBC skivor slitsade och dimplade i fram 302mm.
Bak greenstuff och ebc skivor slitsade och dimplade.
Original tål inga 200+ km/h till 0 UPPREPADE gånger i en tung V70. Samma setup i 854. Båda ATM steg 3 så de va inga pastorkörda bilar. ALDRIG att bromsarna svek.

Låg jämsides 250+ med en 850 bredvid och vi ser blåljus längre fram och pallnitar samtidigt. Då glöder skivorna på polarens bil bredvid.
Vid ett liknande scenario sprack en skiva fast det var en Zimmermann skiva. Detta är 8år sedan. Samma bil sålde jag förra året med samma bromsar bak. Då hade ja bytt till 320mm skivor fram och hade inte heller några ebc belägg.

2013 i maj körde vi några varv runt Nürburgring med EBC bromsar. Dom levererade.

Visste ja att EBC hade varit bajs hade ja aldrig monterat det på någon bil. Däck och bromsar har ja alltid i bra skick. Ja skulle aldrig låta sambon köra en bil där ja vet att något inte klarar en hård inbromsning eller däck som inte klarar regn utan att vattenplana.

Det är mina erfarenheter och upplevelser. Flera kompisar körde med EBC förr både på Audi, Volvo och Saab. Faktiskt har ingen klagat.
Nu är ja sällan uppe i hastigheter över skyltad fart men ja borde väl märka att det inte bromsar ändå?
Det här svaret lät bättre perra83 :D .Jo det skulle du märkt. Nej jag tror knappast att du skulle låta din sambo köra med dåliga broms grejor etc på bilen.
Jag pysslar som sagt inte med bankörning som du gör utan vanlig körning. Har du några teorier om varför mina belägg ej funkade för mig det skulle
vara intressant allt var ju i sin ordning i övrigt med broms systemen?.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Lucif3r skrev:
Perra83 skrev:Låg jämsides 250+ med en 850 bredvid

850 är hastighetsspärrade till 240km/h...
Inte efter att ha passerat genom ATM.. :D

/Thomas
Funk skrev:
Lucif3r skrev:
Perra83 skrev:Låg jämsides 250+ med en 850 bredvid

850 är hastighetsspärrade till 240km/h...
Inte efter att ha passerat genom ATM.. :D

/Thomas
Sist jag kollade så rör ingen trimningsfirma/chip hastighetsspärren, då den ligger på ett helt annat ställe i mjukvaran än det dom pillar på.
Isf är det eftermarknadssprut och en riktig mappning som gäller.
Lucif3r skrev:
Sist jag kollade så rör ingen trimningsfirma/chip hastighetsspärren, då den ligger på ett helt annat ställe i mjukvaran än det dom pillar på.
Isf är det eftermarknadssprut och en riktig mappning som gäller.
Alla bilar jag chippat har haft flyttat toppvarv och borttagen eller flyttad toppfartsspärr. TME/MTE - Atech och t.o.m BSR har alla minst ändrat om inte tagit bort den.. På min S60 flyttades den från 230-250 t.ex..

Som en lite anekdot kan nämnas att i alla fall de första T-gul inte hade någon spärr, vilket fick till följd att en Mercedesägare med toppfartsspärr på 250 på autobahn nästan fick en hjärtattack av ilska när hans svindyra landsvägslok kördes om av en vaniljsåsgul Volvo...
Visserligen gick den inte mycket fortare innan det tog stopp, men fortare gick den... ;-)

/Thomas

Idag har bilden varit på service, under 3K h[…]

Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]