NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Hej!

Vänder mig åter till den samlade expertisen här inne.

Det är dax att boka service, 16000 mil, för min V50 D2 (service vid 14000 mil gjordes i dec. -14).
De auktoriserade Volvo-verkstäder jag har ringt till är alla överens om att det är en Bas-service som ska göras, samt att jag lägger till byte av bromsvätska.
Dock har jag stött på en fundering: Bränslefilter. När ska detta bytas, dvs vid vilken intervall? Olika verkstäder lämnar olika besked. Allt från att det är på denna servicen till att det är nästa år detta ska göras.

Någon som vet mer i ämnet?
Byttes kamremmen vid 14000 mil ? Om inte bör du se till att den byts nu eftersom intervallet ändrats till 14000 mil / 10 år.

Har ingen aning om bränslefiltret, men på 2.0D är det varje 6000mil. Allt brukar stå i servicehandboken, så kolla i den.

Bromsvätskan byter du om det är fukt i den, annars väntar du ett år.
dieselputte skrev:Byttes kamremmen vid 14000 mil ? Om inte bör du se till att den byts nu eftersom intervallet ändrats till 14000 mil / 10 år.

Har ingen aning om bränslefiltret, men på 2.0D är det varje 6000mil. Allt brukar stå i servicehandboken, så kolla i den.

Bromsvätskan byter du om det är fukt i den, annars väntar du ett år.
Japp, remmen byttes på förra servicen vid knappa 14000 mil. Dock var den inte sliten alls, men lika bra att följa vad Volvo har sagt.

Bromsvätskan bytes för två år sen, brukar byta med två års intervall, men får kolla på det.
Tack för tipset om serviceboken, får kika på om de har fått med det i den.

Misstänker för övrigt att bromsbyte börjar närma sig. Klossar runt om byttes (första och enda gången) vid 8000 mil, skivorna är aldrig bytta...
Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]

lååångt borta innan du ser det i[…]

talk to hot girls live

Real girls, real chat — start your adult con[…]