Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Slå till på manuell säger jag :D jag är korkad som åker automat :wink: V70 D5 AWD är ju det tyvärr aut som gäller
vad är igentligen strategin från Volvo's sida, att "tvinga" på konsumenten dyrare automatlådor= högre vinst.
Färre modeller av växelåder/ komponenter/ lager m.m. = högre vinst.
Världsmarknaden "vill ha/ kräver" automatlådor= högre vinst.
Det beror väl på vad man har för preferenser och hur/var man kör..
Själv hör jag till dem som kör automat och kommer aldrig mer köpa en bil med manuell låda.
Varför?
1. Jag bor i sthlm och hatar att sitta å slira på kopplingen och köra "mellan" växlarna i köer som uppstår hela tiden.
2. Jag tycker det är kul med manuell låda en bråkdel av tiden jag kör bil och absoluta majoriteten av tiden vill jag bara åka skönt å slippa bry mig om växlarna (att välja växel tror jag är nåt som kommer dö ut helt i framtiden, se t.ex. elbilar).
3. Hör gamla argument som att, man kan inte "gunga" sig loss när man fastnat i snön, eller det går inte att starta på 1:an då det är för halt m.m..... De argumenten gällde säkert på 80-90 talet å jag placerar de som fortfarande kör med edssa argument i en box med folk som inte vågar testa nåt nytt..
4. Du får en hand fri att svara i telefonen, drick läsken, äta godis etc å slipper stressmomenten att du måste växla samtidigt som du håller i hamburgaren =)

MEN! Gillar du verkligen att växla själv och du starkt ogillar "sliret" i automatlådor så självklart köp en manuell! Det är väl du som ska köra bilen så fråga inte andra vad dom tycker om dig =)

Dina preferenser, men bästa är väl att provköra båda innan och få en uppfattning vad som blir bra för dig i längden.
agusta44 skrev:vad är igentligen strategin från Volvo's sida, att "tvinga" på konsumenten dyrare automatlådor= högre vinst.
Färre modeller av växelåder/ komponenter/ lager m.m. = högre vinst.
Världsmarknaden "vill ha/ kräver" automatlådor= högre vinst.

Antagligen har en tajt ekonomisk kostym tvingat de som beslutar om modellutbudet att välja vilka drivlinekombinationer man vill ta till marknaden, då total flexibilitet mellan växellådor och motorer hade drivit upp kostnaderna för högt. De kombinationer som säljer minst har troligen fått stryka på foten då för att nivån på försäljningspriser ska kunna hållas.

Och det är väl inga konstigheter med det egentligen. En Audi RS6 med manuell låda hade säkert varit coolt, men incitamenten för att utveckla en sådan för de 50 personerna (eller liknande) som i slutändan beställer en sådan bil är självklart försvinnande små.
Måste nog sticka ut hakan, även om det kanske inte ger frågeställaren någon direkt input. Tyvärr förstår jag inte diskussionen och "längtan" efter en manuell låda. Nuvarande XC60 är min fjärde i rad av bilar med automat, och jag kommer aldrig att skaffa en manuell igen. Visst, den 6 stegade jag har i nuvarande och förra (v40), och den 5 stegade jag hade i V50 D5 innan dess (plus i en 945 Turbo), är ju i och för sig inga lådor att hurra över, men det är automater. För hur roligt kan det vara att sitta och "röra om" i lådan, speciellt i köer. Att ha manuell låda i kombination med rejält hög volym på, till någon häftlig låt på bilstereon, har fått mig att ha fel växel i inte bara en gång. Manuell låda på tvåtusentalet... så sorry guys... näää :D
Önskar man att köra manuellt och möjligheten finns är det klart man ska göra det. För egen del är jag på min sista manuella bil nu... Orsak: Stockholmstrafiken och övriga Europeiska storstäders trafiksituation. Är på koppling nummer två med nästan 16000 mil på mätaren. Roligare saker kan man lägga pengar på än kopplingsbyte och riskera totalhaveri med bärgning som följd (hände mig vid 6000 mil...).
Sen tycker jag inte att autobromsen passar med manuell låda.
Jag skulle gärna provkört den påstådda T6 testmulan med manuell låda, way back in the days

Precis, det är ju lite regionsstyrt, jag hade föredragit Camaro SS med manuell låda på vischan i Californien, men inte inne i LA / SF
Jag har manuell d4 vea. Hade inte haft emot att ha den automatisk. Äldre lådorna absolut manuell då sliromatkänslan är för tråkig. Visserligen bekvämt att slippa växla men nä... Den nya automaten växlar som en automat bör. Nya manuella är riktigt fin. Förra generationens manuella var lite vevig tycker jag. Förra generationen innan det var ju trevligare fast bara femväxlad.
Högt oljud ej från motor

Är det inte ett hjullager som Erik Å ti[…]

Ja du hade ju inga felkoder på 5v signalen s[…]

Ibland går det, oftast inte. Finns ju flera […]

Nog är det bytt en massa EGR ventiler på[…]