Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av McDonald
P210 skrev: Tycker allt detta faller under "normalt slitage" Volvo Cars återställde ju bilen till nyskick... skulle man fått en räkning på 40k när man kommer in efter tre års privatleaing hade man ju spytt...
Jag behövde bara skriva på besiktingsprotokollet, inget jag betalar
av Gourmand
StringerBell skrev:Att behöva snåla med milen och se till att hamna på rätt sida 1500 mil tar bort hela känslan för bilen.

Jag kan inte förstå att leasing är attraktivt för någon alls.
Önskedrömmar kan försätta många i s.k. önsketänkande. Det handlar ju inte om något annat än en hyrbil, fast 24/7 och under tre år. Marknadsföringen av dessa hyrbilar är naturligtvis väldigt genomtänkt och följaktligen manipulativ. Man vill tjäna pengar på folk som egentligen inte har råd att köpa och/eller äga bil. Att använda försäkringspremier som argument, för att motivera ett anskaffande av en sådan här hyrbil, betyder ju bara att man aldrig når full bonus vad gäller premierna. Man skjuter betalningarna på framtiden, skulle man kunna säga. Känns ju bra att man nått mogen ålder och har minimala försäkringskostnader idag, men det beror ju på att man skaffade bilar som man faktiskt hade råd med som ung och började bygga upp försäkringsbonusen med åren.
av Lövet
Bonussystemet som baserades på hur länge man ägt bil försvann för 15 år sedan. Idag räknar försäkringsbolagen enbart antal år du haft körkort.
Användarvisningsbild
av Volvotorsk
Leasing eller ägande har såklart sina för- resp nackdelar.
Huvudsaken är att man tänkt igenom det hela och räknat på vad det kommer att kosta. En jämförelse som egentligen är omöjlig att göra.
En fördel med leasing som jag ser det är att jag slipper slanta upp 250.000 som jag kan investera betydligt bättre än på en bil som är värd kanske 60% om tre år. En siffra som kan vara betydligt lägre om det sker ändringar i dieselbeskattning eller annat. Jag slipper helt tänka på andrahandsvärde och försäljningsprocess. En risk som Volvo tar i och med leasingavtalet, och såklart också delvis tar betalt för.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det kan du vara helt säker på de gör :D
av NightlyVega
Volvotorsk skrev:Leasing eller ägande har såklart sina för- resp nackdelar.
Huvudsaken är att man tänkt igenom det hela och räknat på vad det kommer att kosta. En jämförelse som egentligen är omöjlig att göra.
En fördel med leasing som jag ser det är att jag slipper slanta upp 250.000 som jag kan investera betydligt bättre än på en bil som är värd kanske 60% om tre år. En siffra som kan vara betydligt lägre om det sker ändringar i dieselbeskattning eller annat. Jag slipper helt tänka på andrahandsvärde och försäljningsprocess. En risk som Volvo tar i och med leasingavtalet, och såklart också delvis tar betalt för.

Jag satt och räknade igår och kom fram till följande.
månadskostnad privatleasing 3360kr/mån *36 = 120 960kr
värdeminskning = 97525kr
vinterhjul = 12 000
120966 - 97525 - 12000 = 11435. 11435/36 = 317kr
alltså är det bara 317kr i månaden utöver värdeminksning och vinterhjulen.
då ingår både service och försäkring.

så som jag ser det, är detta en ganska bra deal :) eller har jag tänkt helt galet någonstans?
enda som tar emot just nu är att jag behöver binda mig på 3år, vet inte hur lätt det är att bli av med ett privatleasingavtal om jag skulle behöva av någon anledning?
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är klart det går att bryta ett leasingavtal, men det blir dyrt eftersom värdeminskningen är störst i början av perioden.
Användarvisningsbild
av leiwi
NightlyVega skrev:
Volvotorsk skrev:Leasing eller ägande har såklart sina för- resp nackdelar.

Jag satt och räknade igår och kom fram till följande.
månadskostnad privatleasing 3360kr/mån *36 = 120 960kr
värdeminskning = 97525kr
vinterhjul = 12 000
120966 - 97525 - 12000 = 11435. 11435/36 = 317kr
alltså är det bara 317kr i månaden utöver värdeminksning och vinterhjulen.
då ingår både service och försäkring.

så som jag ser det, är detta en ganska bra deal :) eller har jag tänkt helt galet någonstans?
enda som tar emot just nu är att jag behöver binda mig på 3år, vet inte hur lätt det är att bli av med ett privatleasingavtal om jag skulle behöva av någon anledning?
Detta låter ju helt otroligt om det skulle vara så, INGEN människa skulle väl köpa en ny bil om det skulle kosta mindre än vad det kostar at ha tv licens ???? :shock: :shock:
Användarvisningsbild
av P210
leiwi skrev:Detta låter ju helt otroligt om det skulle vara så, INGEN människa skulle väl köpa en ny bil om det skulle kosta mindre än vad det kostar at ha tv licens ???? :shock: :shock:
Det kostar ju inte 317kr/månad, utan 3360kr/mån.. Men 36ggr 3360 = 120 960kr
Men vinsten för Volvo blir ju enligt räkneexemplet efter värdeminskning (97525kr), vinterhjul etc bara 317kr i månaden och då ska de stå för både service och försäkring..
av Malmstroem
Det stora frågetecknet när det gäller kalkylen när man jämför privatleasing mot att köpa själv är restvärdet på bilen när den säljs om tre år. Bara någon procents skillnad i restvärde slår en del i kalkylen.

De flesta andra kostnader är förhållandevis enkla att beräkna för en ny bil.

Privatleasing kan vara både dyrare och billigare än att äga bilen själv. Om jag skulle gissa så är det för de flesta fortfarande billigare att äga bilen själv -- men skillnaden är så liten så att jag i alla fall skulle räkna på det. Det kan mycket väl bli billigare med privatleasing.

Om du tittar på t.ex. USA så säljs det stora flertalet bilar på privatleasing. De har inte samma tjänstebilsupplägg som vi har i Europa. I USA skulle jag hävda att du troligtvis får en lägre kostnad med leasing än om du köper bilen. De stor volymerna och rabatterna ligger på leasingmarknaden. Privatmarknaden i Sverige är också på väg ditåt. Redan idag säljs flest bilar med leasing till företagskunder.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]