Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av svedan
Ny bil. När man sätter ett resmål och vill ha ankomsttid, ger den alltid "för sent" och arbetar sig mot rätt tid undan för undan.
Sämre än min 8 år gamla Garmin i förra bilen. Hade samma fel med xc90-05. Men då var kartsystemet inlagt med fel hastighetsbegränsning på vissa vägar, 40 istället för 70km/timme.
Nuvarande verkar lika dålig. Någon som upplevt samma fel??
Exempel: kör varje vecka en sträcka på 70 km som tar en timma. Den ger ca 75 min fram som ankomsttid. Även om jag håller hastighetsbegränsningen, blir den verkliga tiden 55 min.
Synpunkter tack.
av Termik
Yes, min är likadan. Särskilt på längre sträckor där det kan skilja 1-2 timmar (50-milssträcka) och där man med en snabb huvudräkning inser att det är åt fanders. När man närmar sig målet börjar navigatorn skynda sig att räkna ner. Tex Google Maps är rejält(!) mycket bättre på att beräkna körtid.
Kan säga att nya XC90 är ett framsteg där. För den lär sig hur man brukar köra och tiden diffar med max 3 min på en 10-milssträcka.

Men XC60in jag hade innan visste jag att jag kunde dra av typ 10-15 min på ETA-tiden på längre resor.

Men ska säga att det även gäller BMW och MB med navi, att tiden inte alltid stämmer.
av svedan
Men det måste väl 1000-tals klagat på? Det ligger ju fel hastighetsbegränsningar inlagda? Den enklaste google har ju rätt. Rätt ankomsttid styrs ju av vägens hastighetsbegränsning dvs du kommer rätt om du hela tiden håller hastighetsbegränsningen.
Jag kan väl inte vara ensam om detta fel. Bilen är ju sprillans. :)
Användarvisningsbild
av sura56
Stämmer väldigt bra i nya XC90
Åkte Göteborg - Stockolm-Arlanda i Lördags (509km)
Ankomsttid enligt Navigatorn var 10:05
Data från Volvo On Call
Starttid: 04:47
Ankomst: 10:02
Varaktighet: 05:04h
Förbrukning: 34,1l (6,7 l/100 km)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Heh, min uh... 11 år gamla tomtom modell billigare(på den tiden) visar tämligen exakt ankomsttid. Sen kan ju tiden påverkas pga. trafikförhållanden, tung högerfot osv, men det är ju inte GPSens fel direkt :roll: (den är åt h-e för gammal för att stödja live-trafik och allt sånt).

Låter ju riktigt värdelöst om GPSen i en sprillans ny bil fungerar sämre än antikt skräp :roll:
Användarvisningsbild
av leiwi
Jag är inne på min andra V60 med Sensus Navigation och har aldrig upplevt de problem med felakig ETA , på tretimmars tripper är ankomsttiden som angavs vid start oftast ca 10 min från den verkliga
och på kortare tripper är systemets "gissning" endast minuter
Jag har meny inställning " Snabb med trafikanpassning" :D

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.

V90 läggs ner.

Det kan ta tid...... Det hoppas jag :-D

Kanske inte dom flesta, men måånga g&a[…]