Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Igår blev jag omkörd av en nyare Audi. Reagerade efter att den kört om med tanken körde inte den där med DRL? Den har ju tända bakljus. Kände mig tvungen att hänga på, och ett par km senare så åkte min fil snabbare så jag kom om igen. Jodå, den hade DRL fram.

Så det finns andra bilmärken som tänker som vi gör, att bakljusen ska vara tända tillsammans med DRL.

Audi Q3, fordonsår 2014. Om det nu inte var så att man kan tända det med dimljus på något sätt, dimljus var inget jag såg, men är inte så insatt i hur nya lysen ser ut på nyare bilar. Dessutom lite svårt att kolla i backspegeln när man vill hålla koll framåt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Har inte Audi ledslinga som DRL?
Användarvisningsbild
av erikn
Jo, minnesbilden säger det som jag har markerat med rött. Men jag kan ha missat någon detalj med dimljus när jag kollade i backspegeln.

Bild
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Japp har sett nya Audi har både DRL och tända bakljus :D Även några nya Skodor har jag sett, dock inte alla :)

/Kalle
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hoppas verkligen att den här "släckta-bakljus trenden" kommer försvinna snart, iaf i sverige. Som jag sagt X antal gånger redan så är det ju bara ett par parametrar i programvaran som behöver ändras...... Det retar mig fruktansvärt mycket att tillverkarna inte ens kan offra 10min på att fixa en programvara för sverige/norden för att ev. öka trafiksäkerheten.. 10min för att "kanske" rädda ett liv, det borde väl ändå vara en morot stor nog att offra dessa 10min på..? Ugh...
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är väl "tur" att DRL lagen ser ut som den gör, så diskussionen kan fortsätta. :D Rätt använd utgör den ingen nackdel, precis som andra lagar som använts på rätt sätt. Men för att göra dig ledsen, jag tror inte "släckta bakljustrenden" kommer försvinna. Det är ju så att till och med Volvo lär ha anammat den, igen.
av llesrof
Vi kan ju också hoppas att det blir på modet att designa ljuarrangemang där blinkers och bromsljus syns klart och tydligt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Du menar att påhittet att tona bromsljus och blinker så att de syns sämre försvinner. :D
Användarvisningsbild
av erikn
Nej han menar oskicket att man från tillverkarens sida designar en lampa stor som en ärta mitt i bakljuset så att den försvinner i det andra ljuset. Eller där fram där den sitter bakom samma lyktglas som framljuset så att den inte syns för att det andra ljuset lyser upp mer. Händer väldigt ofta att jag irriterar mig på att folk inte blinkar, sedan när de börjat svängen ser jag att det blinkar. Syns inte när man står i korsningen och väntar.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja det är dåligt. Men att det inte är förbjudet att minska ljusgenomsläppet genom lyktglas genom att spruta svart färg på dessa är också dåligt.
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 57

Siffran på Model Y stämmer inte m[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]