NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

grillchips skrev:Det finns inga officiella siffror från Volvo, men Teknikens värld mätte för några år sen upp en 1.8F med E85 i tanken till 136hk, mot angivna 125hk för B95. Man får kanske ta det med en nypa salt men att E85 ger en extra knuff är ju bevisat.
Jag tycker det låter rimligt med 136hk. Jag följde för några år sedan Teknikens Värld:s effekttester och får nog säga att om det är något man ka lite på så är det den tidningens tester som redovisar uppmätt fakta.
Nog ger e85 mer effekt alltid. Finns mer dokumentation på T5-motorer som autotech konverterat. Ca 20hk brukar det ge på multifuelprogrammen som alltså går att byta fritt mellan både 98 och E85.

Etanol är ett fantastiskt bränsle, tyvärr är det mindre lönsamt i dagsläget. Kör jag långkörning lugn fart drar min T5 0.95 på E85. För att åka billigare med 98 oktan så behöver jag ha en förbrukning som ligger kring 0.74 med dagens bränslekostnad vilket ju är fullt möjligt till och med för en T5a. För ett år var skillnaden i pris betydligt större då låg brytet på 0.59 vilket var en förbrukning som var helt omöjlig att komma ner på.

Har TS räknat på detta? I dagsläget tror i alla fall jag att det är lönsamt att köra 95 i din bil. Kostade låga 13:- på pumpen idag. 10.60 betalade jag för e85
Det är en ganska intressant aspekt som jag och sambon diskuterar inför framtida bilköp. Hon vill prompt ha en miljöbil och därför föll valet på en 1.8F för 3 år sen. Idag ser det ju som du säger annorlunda ut, förbrukningsmässigt ligger vi nästan i klass med... Låt säga lite roligare motorer.
Och då blir det lite pest eller kolera i valet av nästa bil (Tesla är lite för dyra fortfarande så vi håller nog kvar vid Volvo.)

Jag menar, säg en diesel som snittar 0.5-0.6, det är ju hälften av vad vi grovt snittar på E85. Även bensinarna ligger hyfsat till i förbrukning idag.
Som kuriosa vet jag flertalet med V70 2.5FT som slängt in steg 1 hos Autotech och då bänkar ca 300hk, deras förbrukning? Precis samma som jag, med en mindre och lättare bil och avsevärt klenare motor.
Samma med T5 också. Jag bänkade 300hk(264hk på framhjulen) med autotech steg 1 E85. Ligger oftast mellan 0.9-1.15 beroende på körstil. Motorn är sjukt effektiv på E85 och laddar i princip aldrig turbon vid normal körning vid lätt acceleration eller branta backar vilket såklart håller nere förbrukningen. Känner flera SAABägare som kör nordics E85-program och de är glada om de ligger på 1.3 trots att de har lägre cylindervolym. Frånkörda blir de också om de inte har gjort något mer än steg 1. Autotech utför någon form av magi i sina programvaror...
Jag ligger nu på ett snitt av 1.05 med E85. Med bensin var det 0,85 och med Diesel i en C30 0.68.

Med tanke på alla kostnader på Dieseln blir slutresultatet att den är dyrast. Därefter kommer bensin och billigast just nu är E85. Så ser det ut med dagens kostnader för bränsle, service, däck och vägskatt. Dieseln var dock avsevärt kvickare att köra. 1.8F är dock betydligt vassare med E85. Nu när jag kört ytterligare mil är skillnaden större än jag först tyckte. Nästan i nivå med 2.0 D. Den låga utväxlingen med 1.8F gör att man kan slänga in femman redan vid 40-50 km/h med E85 och 55-60 med bensin.
jag kör ca 1 mil landsväg följt av 2 mil backig motorväg och sen 6 km statstrafik enkel resa till/från jobbet.
Med en D4 så ligger jag på ca 0.6 på den körningen.

Jämfört med min tidigare V40 som uppskattat skulle ta 0.9 bensin på samma körning så är dieseln rena sparbössan.
Att den sen är en brutal dragare med 1480kg på b-kort är bara en bomus. jag har haft ca 1400 på kroken och det var absolut inga problem
D2. Jag irriterar mig över vissa drag hos motorn. Den är känslig för växelläget i lägre fart, och man måste vara oerhört noga med att följa med i växlingen, i synnerhet när man minskar farten. Gör man inte det, t.ex. när man svänger runt ett gathörn hugger det i motorn, och risken är att få motorstopp. Likaså är stegningen mellan ettan och tvåan konstig - det går problemfritt att hoppa över tvåan när man växlar upp, och tvåan hugger direkt om farten är lägre än 10-12 km/t. På låga varv, under 1200 varv/min upplever jag motorn som mycket svag.

Däremot är motorn och växellåda bra i farter över 60 km/t.

P.
Hej!

Är själv lite sugen på en v50 men hur funkar skatten på disel? höjs det efter x antal år man ägt bilen eller det som står på transportstyrelsens hemsida gäller för evigt..? har aldrig köpt en disel bil så har ingen aning, såg att T5 OCH D4/D5 ligger på samma skatt typ, 2300:-

Kör ca 1000-2000mil per år.

MVH
Gustav
P210 skrev: Visst drar de mer i deciliter per mil räknat, och antar att tillverkarna tror att folk inte tänker längre och blir avskräckta om de levererar högre förbrukningssiffror? Men man har ju alltid kunnat tjänat någon krona och hjälpt miljön på traven samtidigt.
Man kan fråga sig varför inte i stället för förbrukning, uppges vad det kostar i bränsle att köra tio mil med den aktuella dagens bränslepris.
Gustav40 skrev:Hej!

Är själv lite sugen på en v50 men hur funkar skatten på disel? höjs det efter x antal år man ägt bilen eller det som står på transportstyrelsens hemsida gäller för evigt..? har aldrig köpt en disel bil så har ingen aning, såg att T5 OCH D4/D5 ligger på samma skatt typ, 2300:-

Kör ca 1000-2000mil per år.

MVH
Gustav
Man betalar alltid samma skatt som beslutas av Riksdagen.
Min förra C30 2.0D kostar i år ca 3.500kr i skatt om jag inte minns fel. D4/D5 måste kosta mer än 2.300kr i skatt!?
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Renovering framvagn Volvo 240