Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TOVi
Behöver byta det kombinerade instrumentet på min s60 då skojaren som haft bilen innan har lött ihop MIL med airbaglampan.

Sparas mätarställningen i bilens dator eller i mätarhuset?
Användarvisningsbild
av wissel
fråga OBD Karlstad så kanske dom fixar till detta samtidigt som dom rättar till
det felet som ganska säkert kommer i ditt DIM på sikt.
Tror till och med att dom har filial i Sthlm numera.
Googla OBD Tuning!
Byter du DIM rätt av så får du den mätarställningen som den DIM har.
Går att rätta till förstås.
av TOVi
wissel skrev:fråga OBD Karlstad så kanske dom fixar till detta samtidigt som dom rättar till
det felet som ganska säkert kommer i ditt DIM på sikt.
Tror till och med att dom har filial i Sthlm numera.
Googla OBD Tuning!
Byter du DIM rätt av så får du den mätarställningen som den DIM har.
Går att rätta till förstås.
Blir nog mycket billigare att byta hela instrumentet rakt av mot ett beggat. Kan man ställa om mätaren i VIDA eller behöver man åka till Volvo?
Användarvisningsbild
av johnnype
efter erfarenhet nu så tar bilen det längsta och visar i DIM, så köper du en DIM som gått mindre än bilen kommer du att få rätt mätarställning! Jippi :D

Men har DIMen du köpt gått längre så får du den långa mätarställningen istället! :x

Du kan varken fixa det i Vida eller hos Volvo. Jag har dock programmerat en kodsnutt som nollställer DIM :D Äger du en DiCE (eller kan låna dig en) så kommer det snart att finnas ett program som löser detta. Mot någon slags avgift förstås.
av TOVi
johnnype skrev:efter erfarenhet nu så tar bilen det längsta och visar i DIM, så köper du en DIM som gått mindre än bilen kommer du att få rätt mätarställning! Jippi :D

Men har DIMen du köpt gått längre så får du den långa mätarställningen istället! :x

Du kan varken fixa det i Vida eller hos Volvo. Jag har dock programmerat en kodsnutt som nollställer DIM :D Äger du en DiCE (eller kan låna dig en) så kommer det snart att finnas ett program som löser detta. Mot någon slags avgift förstås.
Då är det enklast för mig att köpa en som gått mindre! :)
av TOVi
En fråga till! Har serienumrena någon betydelse?

På min står det:

VCC: 8637993
YZK: 69294 - 620T

Går det att sätta i:

VCC: 9499668
YZK: 69294 - 570T

Mätarn ser identisk ut men kommer från en 01:a.
Användarvisningsbild
av johnnype
Det går helt åt pipan. Du måste ha från modellår 02, 10:de tecknet i VIN ska vara en 2:a

(om det är det du har på din bil förstås.. så att din verkligen är en 02a också)
av TOVi
johnnype skrev:Det går helt åt pipan. Du måste ha från modellår 02, 10:de tecknet i VIN ska vara en 2:a

(om det är det du har på din bil förstås.. så att din verkligen är en 02a också)
Då blev det jobbigare. Är det endast VIN man ska kolla på eller ska alla nummer matcha?
Användarvisningsbild
av johnnype
Jag vågar påstå att du kan plocka från vilken 02'a som helst, S60/V70 (eventuellt S80?). Du får göra skillnad på bensin och diesel dock, tråkigt att ha en felmärkt varvmätare.. men även det FUNGERAR :)

Så länge instrumentet kommer från rätt donator så spelar artikelnummer med mera _ingen_ roll.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Bara en fundering - vad får du betala för ett nytt (begagnat) instrument?
Har du utrustning så att du kan ta bort felkodsmeddelandet på SRS som kommer när du kopplar ur det gamla instrumentet? Annars tillkommer ytterligare en kostnad där.
Lyckas du hålla dig under 2500 kronor för nytt instrument och nollning av felmeddelande, så är det billigare än att lämna ditt befintliga på reparation. MEN ha i åtanke att det är ett allmänt känt fel att dessa instrument får problem med div lampor, trip-mätare och rent av att de slocknar helt (så hände för mig).
Jag lämnade in mitt till AutoInstrument och fick instrumentet renoverat - med garanti. Betalade 2800, dvs. snäppet mer än OBD Tuning, men å andra sidan fick jag problemet löst på en dag :)
Luktar avgaser i kupen

Felet är hittat, den läkte vid DPF inf&a[…]

Jag har märkt att förbrukningen vid ladd[…]

Du vågar! :-)

Hej. Har en v60 d4 2017. Och på den har jag […]