Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo V70, 1998, 2,5T, ej AWD

Mitt problem är att när jag ska låsa/låsa upp bilen så är det så att ibland fungerar fjärrkontrollen utan anmärkning och även på långt avstånd. Jag kan i dessa lägen låsa och låsa upp bilen med hjälp av endast en knapptryckning på dosan.

(Det fungerar ALLTID att använda själva metallnyckeln i låset på förarsidan)

MEN, ibland är det så att hur jag än försöker så vägrar bilen låsa/låsa upp sig med hjälp av dosan. Det är som att bilen inte svarar på fjärrkontrollens kommandon. Det kan då ta mig 5-10 minuters promenerande runt bilen med konstant tryckande på fjärrkontrollen för att få bilen att reagera. Jag är rädd för att jag en dag måste göra inbrott i min egen bil med larmet tjutandes. :-O) :-O) :-O)

Har läst runt och inser att detta verkar vara ett ganska vanligt fel.

I flera trådar föreslås att byta mottagaren som sitter ovanpå instrumentpanelen och att detta ska göra att alla problem är ur världen?
Kan man byta denna mottagare mot en begagnad sådan utan någon form av omprogrammering av nyckel eller liknande?

Nu behöver jag er hjälp :) Vad föreslår ni att jag gör? Det är mest lockande att riva upp instrumentpanelen och byta mottagaren...

En av trådarna föreslår att larmreläet till bilen skulle heta antingen 9166196 eller 9472725. Eller att det kan vara samma del?
Någon som vet mer om vilket larmrelä som passar?

Sökningar på larmrelä med olika artikelnummer:
https://www.bildelsbasen.se/?link=list& ... ry=9472725
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/9166196/

En snabb forumsökning av liknande problem:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=42657
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=83085

Jag har bytt:
Batteri i fjärrkontrollen
(Ja det är ström i bilbatteriet :) )
(Skalet till nyckeln är nytt, påverkar knappast detta bekymmer dock)

Min nyckel ser ut såhär:
Bild
Har du bara en fjärrkontroll? Har du inte en annan att prova med?

När det strular, har du testat bagage knappen för att utesluta att det är själva huvudknappen som strular?
Förmodligen är mottagaren störd av störningar utifrån då dessa brukar ha pinsamt dåliga ingångsfilter och är breda som ladugårdsdörrar i selektivitet.

Med andra ord räcker det med switchade nätaggregat och elektroniska drivdon för lysrör i närheten för att dess känslighet skall minska ordentligt - detta är ett jätteproblem som många inte är speciellt medvetna om och därför får den här typen av fel att ibland kan man blippa bilen på 50 meters håll och ibland får man snurra runt hela bilen innan det 'tar'.

Problemet förvärras av att mottagarna ofta är enkla och med enkelt SAW-filter på ingången och supergeneretiv mottagare utan någon mer avancerad filtrering - vilket gör att de tar in störningar utifrån långt utanför frekvensområdet som nyckeln använder, vilket innebär att nyckeln måste gå in med ganska hög nivå (=stå nära bilen) för att överrösta brusmattan som är summan av mottagabandets uppfångade brus, även för brus och signaler långt utanför frekvensområdet som nyckeln använder)

Finns det dessutom starka mobilstationssändare i närheten (för att din mobil skall fungera) så läcker lite av effekten in genom mottagaren och gör den ännu okänsligare.

Bättre mottagare har bättre filter och kanske tom. är superheterodyn vilket förbättrar selektiviteten och minska bandbredden till det som nyckeln avger - men är förstås dyrare lösning och sådant gillar inte industrin.

---

Slutsatsen är att man förbättra till en del med med en bättre mottagare - men finns det störningar utifrån i frekvensområdet som används så är det dessa som skall minskas eller nyckelns uteffekt öka (vilket inte tillåts pga. olika internationella regelverk) - en bra mottagare kan inte göra något om den lyssnade kanalen består av störningar med hög nivå från tex. elektronisk utrustning - och även om elektronisk utrustning klarar CE-märning i avseende RF-emmission så är tillåtna nivån långt mycket högre än vad mottagarkänsligheten sätter gränsen. Och i fallet med energisparlampor och Vita led-lampr med elektronisk drivdon så är mångfalden ett problem eftersom det räcker inte att gå ifrån lampan för att få lite avstånd för att störningen skall minska - eftersom du närmar dig en annan lampa och störningen från denna ökar istället och det är lika dålig situation för mottagaren ändå....

Inom militärer så har trådlöst/radio alltid ansetts som osäker överföring och lätt kan störas ut av fienden - och detta har inte ändrat sig idag heller, skall man ha säker komunnikation som alltid fungerar i alla situationer - så är det trådbundet som gäller och det gäller än idag.
Tjena.

Jag har haft samma problem.
Det var spräckt batterihållare i dosan. Man fick trycka och trycka för att batteriet skulle få kontakt. Ibland gick det jättelätt, och ibland ett H-E..
Lite limning sant lätt tillbockade anliggningskontakter för batteriet, och vips, så funkde den.

Var också noga med att ha exakt rätt CR batteri. Det finns en CR variant till, som "passar" men inte 100%
Det satt fel i min, och var troligen en anledning till att den spruckit. Det var främst tjockleken som skilde.
Det står i handboken vilken det ska vara.

Jag har också bytt själva mottagaren till begagnad dito. Ingen omkodning behövdes, men när den var kass, var räckvidden så gott som obefintlig konstant.
Inte bara ibland.

Micke.
MickeM skrev:Tjena.

Jag har haft samma problem.
Det var spräckt batterihållare i dosan. Man fick trycka och trycka för att batteriet skulle få kontakt. Ibland gick det jättelätt, och ibland ett H-E..
Lite limning sant lätt tillbockade anliggningskontakter för batteriet, och vips, så funkde den.

Var också noga med att ha exakt rätt CR batteri. Det finns en CR variant till, som "passar" men inte 100%
Det satt fel i min, och var troligen en anledning till att den spruckit. Det var främst tjockleken som skilde.
Det står i handboken vilken det ska vara.

Jag har också bytt själva mottagaren till begagnad dito. Ingen omkodning behövdes, men när den var kass, var räckvidden så gott som obefintlig konstant.
Inte bara ibland.

Micke.
Nu när du säger det så limmade jag ihop en bit sprucken plast på nyckelelektroniken som håller ihop batteriet av bara farten. Upplevde dock ingen skillnad varken positivt eller negativt. Det är dock inte otroligt att själva nyckeln glappar ibland, får ta en titt på allting som håller batteriet nästa gång den strular.

Ska även kolla att jag har exakt rätt batteri. Just nu sitter ett CR2016 om jag inte missminner mig
js1 skrev:Har du bara en fjärrkontroll? Har du inte en annan att prova med?

När det strular, har du testat bagage knappen för att utesluta att det är själva huvudknappen som strular?
Yes, har testat bagageknappen och den funkar inte heller när dosan är i läge "vägra fungera", den fungerar utmärkt när den är i läge "normal"
taxi skrev:Jag har sålt ett gäng larmmottagare och alla som bytt säger att det inte är svårare än att byta, ingen programmering behövs. Försök hitta på skroten om du ska byta den, misstänker att dom är dyra om du köper ny.
Mycket bra idé, prisbilden på skroten verkar vara cirka 300 kronor. En spottstyver jämfört med att bryta sig in i bilen på ICA-maxi-parkeringen med fullt larmpåslag.
xxargs skrev:Förmodligen är mottagaren störd av störningar utifrån då dessa brukar ha pinsamt dåliga ingångsfilter och är breda som ladugårdsdörrar i selektivitet.

Med andra ord räcker det med switchade nätaggregat och elektroniska drivdon för lysrör i närheten för att dess känslighet skall minska ordentligt - detta är ett jätteproblem som många inte är speciellt medvetna om och därför får den här typen av fel att ibland kan man blippa bilen på 50 meters håll och ibland får man snurra runt hela bilen innan det 'tar'.

Problemet förvärras av att mottagarna ofta är enkla och med enkelt SAW-filter på ingången och supergeneretiv mottagare utan någon mer avancerad filtrering - vilket gör att de tar in störningar utifrån långt utanför frekvensområdet som nyckeln använder, vilket innebär att nyckeln måste gå in med ganska hög nivå (=stå nära bilen) för att överrösta brusmattan som är summan av mottagabandets uppfångade brus, även för brus och signaler långt utanför frekvensområdet som nyckeln använder)

Finns det dessutom starka mobilstationssändare i närheten (för att din mobil skall fungera) så läcker lite av effekten in genom mottagaren och gör den ännu okänsligare.

Bättre mottagare har bättre filter och kanske tom. är superheterodyn vilket förbättrar selektiviteten och minska bandbredden till det som nyckeln avger - men är förstås dyrare lösning och sådant gillar inte industrin.

---

Slutsatsen är att man förbättra till en del med med en bättre mottagare - men finns det störningar utifrån i frekvensområdet som används så är det dessa som skall minskas eller nyckelns uteffekt öka (vilket inte tillåts pga. olika internationella regelverk) - en bra mottagare kan inte göra något om den lyssnade kanalen består av störningar med hög nivå från tex. elektronisk utrustning - och även om elektronisk utrustning klarar CE-märning i avseende RF-emmission så är tillåtna nivån långt mycket högre än vad mottagarkänsligheten sätter gränsen. Och i fallet med energisparlampor och Vita led-lampr med elektronisk drivdon så är mångfalden ett problem eftersom det räcker inte att gå ifrån lampan för att få lite avstånd för att störningen skall minska - eftersom du närmar dig en annan lampa och störningen från denna ökar istället och det är lika dålig situation för mottagaren ändå....

Inom militärer så har trådlöst/radio alltid ansetts som osäker överföring och lätt kan störas ut av fienden - och detta har inte ändrat sig idag heller, skall man ha säker komunnikation som alltid fungerar i alla situationer - så är det trådbundet som gäller och det gäller än idag.
Får ta och skarva ut en stick-kontakt genom förardörren och köra trådbundet :-)-)
xxargs skrev:
Spoiler »

Intressant, vart har du fått den faktan ifrån att detta gäller just x70-fjärrisarna?
Du har ju rätt i det du säger, men jag tror det ligger mer bakom till varför just x70 är så fruktansvärt pinsamt dåliga. 850 har ju inte detta problem i samma utsträckning, inte 2/7/940 eller 960 heller(med VGAI/VGAII/carguard950), och absolut inte nyare modeller. Mitt universalfjärrlås har heller inte detta problem.
Samtliga fjärrlås fungerar ju bättre/sämre beroende på vart bilen är parkerad pga. just det du nämnde, men inget är ens i närheten av lika dåligt som just x70.

Den info jag lyckats gräva fram säger att x70 har ett par komponenter i sin mottagare som blir kassa med åren, något varken äldre eller nyare modeller lider utav i samma utsträckning. Därför brukar det i regel hjälpa att byta till en bättre beg. mottagare.
Hade en länk förut till någon som hade lagat sin mottagare, men den länken liksom många försvann i en HDD crash förra året :/

Att radio-frekvenser är osäkra råder det ju ingen som helst tvivel till, det är ju pisslätt att "spela in" frekvensen från fjärrisen och sen immitera den och så vips, en upplåst/avlarmad bil.
Hoj!

Har två V70 (01 och 04) och kunde inte öppna 04:an med fjärren och 01:an gick att öppna om jag stod nära.
Hittade den här tråden,
- flytta 04:an hemma 7 meter hjälpte inte.
- flytta 04:an 500 meter bort, gick då att öppna och stänga som vanligt.
Letade fram en av fjärrarna till garageporten. Sändardioden visade att den låg och sände kontinuerligt.
Plockade ur batterierna i båda garageportöppnarna och viola, båda bilarna funkade normalt igen.
Bytte batteri i båda garageportsändarna,

Så tänk igenom vilka sändare du kan ha i närheten av ditt garage. Ganska lika bilar kan reagera olika på samma fel. Jag tänkte ett tag att batteriet i en fjärr till en av bilarna var dåligt och störde den andra, men det var garaget som bråka.

Tack för tipset om att flytta bilen långt bort och prova.

Jag hittar filmer på bränslefilterbyte […]

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]