Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kuisma
Hej!
Det dök upp en fundering kring automatlådan. På åkeriet där jag jobbar fick vi en ny Volvo fh för ett tag sedan. Nu hade jag den bilen häromdagen och körde med.
Det är en automatare. När man kommer till slutet av en uppförsbacke och ska neråt igen så slår lådan om till neutral och rullar frihjul.
Skulle jag kunna göra likadant med min v70 och därmed utnyttja levande kraften? Klarar lådan av det eller slits mer? Kanske till och med rasar?
Hade varit finurligt att kunna få ner förbrukningen lite till.
Mvh Micke.
Användarvisningsbild
av milktrucker
antar att det är i-shift i FH:n. Det är en manuell växellåda som växlas pneumatiskt i lådan ut så den fungerar automatiskt.
Alltså öppnar den kopplingen för att rulla.
En konventionell automatlåda fungerar helt annorlunda. Du kan lägga den i N-läge, ja. Men auomatlådorna är gjorda för att växla upp för att kunna rulla lättare.
En del lådor, TF80SC, går själv in i neutralläge i vissa nedförsbacka
av Kuisma
Ja det är en vanlig automatlåda. Vilken det är har jag dålig koll på. Det är en V70n -00 5 stegad. Jag har för mig att förr i tiden så kunde man inte lägga den i neutral för då "slutade " den smörja. Det var det jag var rädd för. För det är ju så att bilen rullar ju både lättare och längre i neutral. Det var mest att jag var ute efter att verkligen snik köra bilen och se hur liten förbrukning jag kunde komma ner i. I och för sig så går den hyfsat billigt ändå. Jag har 6, 5 mil fram och tillbaka till jobbet. Så det skulle ju kunna sparas in lite på den sträckan. Det är en del backar som jag skulle kunna utnyttja. Kör jag normalt så kör jag på 0,84 och slår jag av farthållaren i nerför backarna och kopplar av ACC:n så körde jag på 0,77. Det är en 2,4T som är steg 1 chippad.
av DieselD5
Min gamla kärra gör det, V70 D5 -02.
Inte över 80 km/t men alltid under släpper den och motorn går ned på tomgång, vet inte om man direkt sparar något bränsle men rullar lätt gör det...
En modern diesel går ned på nollmatning (av bränslet) när du släpper gasen i utförsbacke så teoretiskt borde min dra mer på tomgång än om man motorbromsar.
av Schmoyoho
Kuisma skrev:Ja det är en vanlig automatlåda. Vilken det är har jag dålig koll på. Det är en V70n -00 5 stegad. Jag har för mig att förr i tiden så kunde man inte lägga den i neutral för då "slutade " den smörja. Det var det jag var rädd för. För det är ju så att bilen rullar ju både lättare och längre i neutral. Det var mest att jag var ute efter att verkligen snik köra bilen och se hur liten förbrukning jag kunde komma ner i. I och för sig så går den hyfsat billigt ändå. Jag har 6, 5 mil fram och tillbaka till jobbet. Så det skulle ju kunna sparas in lite på den sträckan. Det är en del backar som jag skulle kunna utnyttja. Kör jag normalt så kör jag på 0,84 och slår jag av farthållaren i nerför backarna och kopplar av ACC:n så körde jag på 0,77. Det är en 2,4T som är steg 1 chippad.
Lådan heter AW55. Om du kan skjuta spaken till vänster och växla manuellt borde det vara det absolut snålaste då lådan i manuellt läge låser lock-up när det är möjligt vilket borde möjliggöra motorbromsning istället för att lådan frikopplar => bränsleavstängning som ovanstående pratade om => nollförbrukning så länge bilen tillför motorn energi istället för vice versa.
DieselD5 skrev:Min gamla kärra gör det, V70 D5 -02.
Inte över 80 km/t men alltid under släpper den och motorn går ned på tomgång, vet inte om man direkt sparar något bränsle men rullar lätt gör det...
Antar lådorna inte är konstruerade att fungera som den sexväxlade efterföljaren som alltid vill låsa växlarna. Körde en 2,5T med den femväxlade lådan och den släppte också och gick ner på tomgång direkt när man släppte växeln, om man inte växlade manuellt och tvingade den låsa växlarna.
av Kuisma
Ibland vid lägre farter under 60 km så kan den få för sig att gå ner till tomgång men inte alltid. Jag kör med aktuell förbrukning framme ibland och då ser jag att det är sällan den går ner till 0 i förbrukning i nerför backe. Oftast stannar det vid 1,2-1,6. Nu är detta en bensin bil med "hel automat " ingen som jag kan växla manuellt med. (Ett förtydligande bara ).
Användarvisningsbild
av frasse4
Min gör som din vid farter under 60, men den lägger inte i neutral utan varvet sjunkter till 1000-1100 rpm. Om jag lägger i N går ju varvet ner till 650 rpm. Troligen låter den momentomvandlaren driva på motorn något på 4:an eller 5:an. Denna lådan kommer ju från en tid då det inte var samma förbrukningshets så det ansågs väl bättre komfort på detta sätt.

Ang förbrukningsbesparningen får du ett teoretiskt exempel. Om din bil drar 1l/h på tomgång och du skulle motorbromsa 30s i farter under 60 skulle besparningen vara 1/120 = 0,0084 l. Är körsträckan då 50 km är besparingen 0,0084/5 = 0,0016 l/mil så det är helt försumbart.
av Kuisma
Jo det är ju så. Intressant uträkning. Det var bara så att jag satt och funderade på hur låg förbrukning jag skulle kunna nå. Det är så när jag sitter i lastbilen att jag har förbrukningen framme på displayen och då har jag lite tävling mot mig själv. Försöker att pressa ner det hela tiden. ....haha.
Antar att det är brist på sysselsättning. Sitter man av en 60 -70 mil per pass så blir det nog så.
Volvo 740 leksaksbil

Volvo 740 polisbil. Skick enligt bilder. Samlarobj[…]

Luktar avgaser i kupen

Felet är hittat, den läkte vid DPF inf&a[…]

Jag har märkt att förbrukningen vid ladd[…]

Du vågar! :-)