Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nivenko
min 740 16 V har nu gått över 35000 mil och jag undrar hur slitstark denna motor är. Den har inga problem, tar lite olja men inte oroväckande. Den är också välservad så vitt jag vet. Gamla B 18 och framåt är ju nästan outslitliga men hur är det med en 16V? Det skulle vara kul att få reda på om det är någon som har / har haft en riktig långmilare som inte haft några större problem.
Vad min pärla/slitvarg (745) har rullat vet jag inte exakt för väg och trippmätaren har stannat på 41582,4. Men "hon" går fortfarande som "ett skållat troll". Förra våren på motorvägen med lite trafik orkade hon fortfarande över 200km/tim. Jag fick den av min svåger för c:a 7 år sedan. Volvo vägrade ta en så gammal bil i inbyte !!! :roll: Bytte bromsskivor och klossar runt om, smorde upp handbroms, bytte vattenpump och monterade 4 nya däck. Den hade då stått oanvänd i c:a ett år (han köpte en V70 på en annan firma). Rakt igenom besiktningen och har kört den sedan dess. Har haft problen med insprutning och bränsleförbrukning, men får tillfället (peppar, peppar) går honom en 16V motor ska. Har den mest får att kunna dra våran båt. Har en reggad (80km) trailer till båten (väger totalt drygt 1800 kg). Bilen är "fullutrustad" med (nästan) allt som fanns -89 (det är en -88B) och det mesta fungerar fortfarande. Den har då 16V motorn, AC, farthållare, hela GLT paketet, förstärkt fjädring men gasdämpare, läder klädsel el fönsterhissar, el sollucka. Sedan är den "extrautrustaad" med fällbart /flyttbart lastförskjutningsskydd och förstärkt kaross får att kunna dra 1800 kg på draget. Det blev mycket, men har säkert glömt något. Det som inte fungerar är stolvärmarna och innertaket håller på att trilla ner. Klarlacken har börjat släppa på taket och jag hade ""oväntat besök" av en Volvi F16 rakt i sidan men vad gör det.
Behöver jag säga att jag älskar min gamla 740.... vol:-)

Mvh
Lennart
Det låter ju lovande :D Det verkar som om innertak, fixat med tejp, och bensinmätare är fel som återkommer på alla 740 vilket även min har drabbats av. Det bryr jag mej inte om då den går felfritt och jag behöver den ju bara som transportmedel. Jag bytte vattenpump, kamrem och packboxar, tog bort balansaxelremmen samt bytte packningarna till oljepumpen. Dessutom fixades vevhusventilationen. Det enda som jag gjort interiört är att skaffa solarplexus solskydd men det var inte för utseendet utan för att ge jyckarna en behagligare miljö i skuffen. Det blev snyggt som en bieffekt :) . Det jag räknar med är det kan komma ett kopplingsbyte framöver då det aldrig gjorts på denna men är det så att den har många mil kvar är det värt pengarna.
av roh66
Hej Nivenko!

Min 740 GLT 16V Automat har rullat 41000 mil.
Automatlådan AW72L är som ny aldrig strulat. Förutom solenoiden på utsidan lådan som ärgat
sönder pga.saltet. Baggis.
Har fått snik renovera toppen då ena rörpinne/slagstift på kamaxeldrevet gick av med resultat att fyra avgasventiler kröktes.
Men det kostade typ 3000 sek. och det var när bilen hade rullat ca 28000 mil. Gjorde jobbet själv. Lättmekat motor.
Jag är supernöjd med min 740. Har haft min 740 i snart tjugo år. Är absolut säker på att den rullar minst tio år till.
Det som är otrolig är att det bara är bytt slitdelar på bilen. Aldrig bytt hjullager,bussningar,styrväxel,servopump,startmotor eller generator tex.
Det görs inga bilar i dag med den slitstyrkan. Kanske Lexus men jag tvivlar.
Jag instämmer med Lennarte jag Älskar min 740 GLT.

Mvh.R.
Det som verkar vara otroligt med 745 glt är att den tydligen är slitstark inklusive motorn. Mitt ex har gått igenom med blanka papper de tre gånger som jag besiktigat den förutom att jag fick rådet att byta vindruta till nästa år även om det inte blev någon anmärkning. Jag har inte heller märkt några tendenser till slitage överhuvudtaget. Så denna bil kommer att repareras så länge som det inte kommer att kosta skjortan. När ni kört över 41000 med era och jag kör max 1000 om året kan jag väl räkna med minst 5 år till och då är de två sista åren skattebefriade. Vi får vårda våra pärlor.
kjell
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]