NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeppos
Jag har en v50 från 2010 där AC:n helt plötsligt lagt av helt. Fram till att den dog fungerade den utmärkt med bra kyla osv.
Jag har inga felkoder.
Misstänker magnetventilen men tycker att det borde sätta felkoder?
Hur kan man kolla om det är magnetventilen som felar? I så fall tänkte jag ge mig på att shimsa den.
Kan det vara hela kompressorn som av ngn anledning blivit strömlös? Andra troliga fel?

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Micce1980
Två andra troliga orsaker

Kondensorn
Brustet ac rör
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av grillchips
Vill minnas att min AC bara sade upp sig en dag, vilket egentligen inte var så konstigt med tanke på hålet i kondensorn som blivit. Vid felsök på Vianor så sade han att om han fyllde upp systemet igen så hade det tömts inom 24h igen.
Tyvärr ett vanligt fel på V50 då kondensorn sitter ganska utsatt till för stenskott etc. Dra en sökning här på forumet så får du upp en herrans massa trådar om felsökning.
Användarvisningsbild
av Mekomanisten
Jag har böka lite med min AC. Har inte proffsverkstadens kunskaper men du kan kolla några saker enkelt.
Ställ den på lägsta kyla -LO och sätt fläkten på max. Vänta några få minuter så skall du känna kyla. Gör du inte det så dra ner fläkten till lågt så att du kan höra från förarsätet om kompressorn slår till och från med knappen AC on off. Hör du att den slår till och från när du testar så fungerar kopplingen normalt. Gå till motorrum och känn på AC rören som går in till kupen. Du kan hitta lågtrycksporten och känn om rören är kallt och det andra mindre kallt. Känns det som samma temperatur så kan man ana läckage och att systemet har väldigt lågt tryck. Då har du troligen läckage som måste åtgärdas och det är nog lämpligt att lämna bort till de som kan.
av euro0192
Sålde precis min Volvo S40 2008 som i det stora hela är samma bil som en V50.
Sålde den just av detta problem, men också pga massa andra problem innan med hjullager, strålkastare och bromsskivor.
Fick problem med läckage från kylaren plus att kompressorn fungerade dåligt. Vände mig till Volvo där de sa att de troligt måste byta både kylare och kompressor. Totalt skulle hela skiten gå på 20 000kr att byta!
Då tyckte jag gränsen var nådd, så jag sålde bilen till fyndpris och beskrev problemet för köparen. Vågade inte ha kvar bilen eftersom jag redan hade lagt ut närmare 30 000 på den i rena verkstadskostnader under bara ett år.
Det är tydligt ganska vanligt att S40 och V50 råkar ut för problem med AC, oftast pga läckage för att kylaren sitter så dumt till i bilen. Oftast räcker det med ett litet stenskott så har du ett läckage i kylaren!
Riktigt dåligt tillverkat eftersom vi lever i ett land där stenskott är ganska så vanligt!
Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Toppen, stort tack för svaren!

Renovering framvagn Volvo 240

Finns det styckvis sänkfjädrar att k&oum[…]

Mercedes själva hoppas på fem år,[…]