Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mogge71
Hejsan Jag undrar om någon vet vad komptrycket skall ligga,, på en volvomotor b230f gl..

Sen undrar jag om det finns någon bra lösning för att låsa remskivan tror jag den heter!! när man skall byta kamremmen på ovanstående motor..

Vilken tur jag hittade denna trevliga sida men som sagt bättre sen än aldrig,,,
Användarvisningsbild
av Ramon
Kompressionen på en B230F (Bosch 2.4) ligger från fabrik på 9,8:1. Detsamma gäller B230F (Bendix).

Beträffande verktyg för remskivan, så "måste" man ha ett sådant specialverktyg som Volvo använder. Klart det går att göra ett själv, men den måste se ut på det viset som deras gör då remskivan sitter hårt åtskruvat som fasen!

Men gör så att du kollar med Bilia (eller annan Volvo-återförsäljare) om de säljer dessa, inte säkert att de gör det till privatpersoner. Annars så kan du ju kolla på Mekonomen, Autoexperten, Micro, Biltema eller liknande bilaffärer du har där du bor. Ifall ingen av dem säljer detta, återstår nog bara att be en verkstad att låna den till dig, vilket borde gå bra. Då kan man passa på att måtta ner verktyget i samma veva så man kan tillverka en egen senare :D Har du provat att söka efter det på nätet? Kanske finns...

Hoppas detta gav svar på dina frågor :lol:

Lycka till med arbetet :wink:
av mogge71
Jag tackar så mycket :D
av mogge71
Hej japp det är för att jag skall få bort centrum skruven,,när jag byter remmen,,Du har så rätt så,, :P
av Ebbe
Om du tar bort kylaren kommer du åt att lossa centrumskruven till remskivan med mutterdragare....
Ebbe
av mogge71
Tank vad bra med personer som har bra förslag,, detta har jag aldrig tänkt på bara..
Tackar så hemskt mycket för tipset... :D
Användarvisningsbild
av Ramon
Ebbe skrev:Om du tar bort kylaren kommer du åt att lossa centrumskruven till remskivan med mutterdragare....
Ebbe
Ja, jäklar ja :D Att man inte tänkt på det tidigare, det är ju klart det funkar!
mogge71 skrev:Hejsan Jag undrar om någon vet vad komptrycket skall ligga,, på en volvomotor b230f gl..

Sen undrar jag om det finns någon bra lösning för att låsa remskivan tror jag den heter!! när man skall byta kamremmen på ovanstående motor..

Vilken tur jag hittade denna trevliga sida men som sagt bättre sen än aldrig,,,
Komptrycket bör ligga på ca 10-12 bar om jag minns rätt, har inte haynes framför mig just nu. :???:
Hursomhelst så är jämnheten i komptrycket mellan cylindrarna oxå viktigt att kolla.
Användarvisningsbild
av Caffis
OjOj Hylsa kort fölängare fastskaft sätt dit. dra i handbromsen med växel i "PANG" med lilla släggan Loss....vebo meckens bästa. Det är en VOLVO inte en liten späd kia kingtjong diahitonhat gå södro som ni skruvar.Akta finrarna bara sen är det bara manligt att ha lite sår efter en hård kväll i garaget.
Användarvisningsbild
av Lantz
Du ska nog inte plocka bort kylaren det är bara onödigt arbete gå till autoexperten och köp ett sånt där special verktyg kostar runt en hundring!

Lycka till!

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]

Jag skulle inte råda någon att inte ko[…]

Problem med stereo

Säkringarna till Audio och 12V uttagen sitter[…]