Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ricaro
Någon som har något förslag eller alternativ för motorolja till en 850 Glt fårn -92. Står att man ska ha mobil, men känns lite onödigt.
Ska man ha helsyntet eller spelar de någon roll på en äldre bil? Finns ju olja från castrol som rekomenderas för bilar som gått över 10 000 mil. Är de något? bilar har gått 15 000.

Mvh Richard
Användarvisningsbild
av Nikke1
Brukar själv alltid rekomendera olja som är anpassad för turbomotorer då de innehåller fler och bättre additiv. Helsyntet är ju sen ingen nackdel. Visst den är väl några kronor dyrare, men ett motorras är ännu dyrare ;o)

Nikke
"säkraste sättet att ta sig fram på är på alla fyra"
Användarvisningsbild
av Ramon
Nikke1 skrev:Brukar själv alltid rekomendera olja som är anpassad för turbomotorer då de innehåller fler och bättre additiv. Helsyntet är ju sen ingen nackdel. Visst den är väl några kronor dyrare, men ett motorras är ännu dyrare ;o)

Nikke
"säkraste sättet att ta sig fram på är på alla fyra"
Plus att man tjänar in de kronorna man lägger på helsyntet i längden. Kör man inte med helsyntet så blir motorn sotigare osv. I sämre skick på grund av att smörjegenskaperna inte är desamma, motorn slits därmed mer. Vår 944:a -92 har ända sen början endast körts med helsyntetsolja, och denna motor är i ett jäkligt bra skick minst sagt. Mkt bra kompression, inga missljud, låter inte alls mycket, pigg, ja det finns inte ett fel på den. Så jag rekommenderar att köra med helsyntet.

Sen så är ju frågan vilket märke man ska välja, visst är Mobil1 dyr, men den är värd pengarna. Tycker man ändå att den är dyr så kan man ju köpa något annat märke... Finns ju billigare helsyntetoljor, OKQ8 har t.ex. Ett "eget" märke ifall jag inte minns fel. Sen så finns ju Agrol på Granngården.
av Ricaro
När man nu hört sig för lite så får man olika tips om oljor vart an än vänder sig. En del säger att helsyntet är de man ska ha, medans andra säger att om man inte vet hur bilen är servad tidigare så ska man aldrig ha i helsyntet. Hade i mobils minrealolja vid oljebyte som jag körde på i ca 500 mil å nu så bytte jag olja igen då de sa att man absolut itne ska köra på mineral olja i 850 med hydraliska lyftar. Hälde nu i halvsyntetisk så man står någon stans mitt imellan. Någon som kanske kan lösa denna oljefråga? Vågar man ha i helsyntet i en bil på nytt? Sedan verkar de ju som biltemas helsyntetiska är densamma som statoils och mobils olja. Eftersom man byter relativt ofta så borde väl även biltemas fungera då?
av Perra N
Har man bara skött oljebytena regelbundet, så kan man ha både del och helsyntet. Så länge inte bilen dricker en massa olja, eller läcker, så kan man ju välja en bra olja av valfritt märke. Min 945 LTT har gått 33000 mil med samma turbo (chipsad sen 7000 mil), och bilen har fått Mobil 1 var 1000:e mil under hela sin livstid. Den tar ca 1 mm på stickan mellan oljebytena. Jag tror att detta är oljans förtjänst. Regelbundna byten och en bra kvalitet är mitt förslag iaf.
Hydrauliska lyftare brukar vilja ha minst delsyntet, annars kan de börja slamra.
Användarvisningsbild
av George
Jag håller med om att det bara blir mer förvirrande ju fler man frågar.
Hur är det egentligen om man inte vet vilken olja bilen haft innan, kan man då ändå byta till helsyntet?
Om ja, vad beror det på att det funkar?
Om nej, vad beror det på att det inte funkar?

/George
av Perra N
Om du ska byta till helsyntet på en bil som du inte vet vad den fått innan, så gör ett "kort" byte med denna olja. Ca 500-1000 mil, för helsyntetoljan har lite bättre rengörande egenskaper, som kan göra så att oljefiltret blir ganska fyllt. Men ser det rent och snyggt ut under oljepåfyllningslocket (inget slagg och skit), kan du byta utan några andra operationer.
av jbl
Kort byte är för mig 200-300 mil. Jag byter vår och höst. Jag har alltid använt mig av helsyntet oavsett hur långt bilen rullat.

Det är bara fördelar med helsyntet. Tar bilen olja kan man ju gå upp i varm viskocitet som t.ex. Mobil 1 5w50 eller Castrol 10w60. Visst det kostar en slant men då har man det absolut bästa skyddet som bara helsyntet oljor kan erbjuda.

Själv till XC70 kör jag på Agrol F1 Zenith 0W30. Mycket nöjd med denna olja.

Helt klart så kan man titta på Agrols sortiment som saluförs av lantmännen, granngården.

Även Biltemas helsyntet 5W40 samt 5W50 är prisvärda. Dom är högt klassade API SL ACEA A3/B3.

Det viktigaste vid oljevalet är klassningarna på oljan och inte märket. Ju högre upp i alfabetet desto bättre olja samt att ACEA är lägst A3 som gäller för bensin motorer.

API SM är det bästa just nu. API SL är näst högst och det som skiljer oljorna åt rör emissioner om jag inte missminner mig. Dom har ändrat på additiven i varje fall för att få det mer miljövänligt. Det kanske finns nån promilles vinst att köra med API SM jämfört mot API SL.
av BlackPowder
Tänkte lägga in en synpunkt:
Eftersom olika fabrikat använder sig av olika kemikalier när det gäller additiverna så är det bästa för motorn oavsett turbo eller ej att hålla sig till samma typ/märke av olja. I extrema fall kan en viss kemikalie som anv för en additiv "ta ut" en annan kemikalie. Så blandar man för mycke fabrikat hit och dit så är man inte "snäll" emot motorn. Bästa referensen får man om man lyfter på ventilkåpan eller motsv
av jbl
Precis,

Det som händer när man blandar två olika oljor är att den av bättre sort blir som den sämre oljan.

Man kan ju annars tro att om man slår på det dyraste man hittar för att komplementera en olja man redan har i bilen och som man vet att den inte är av högsta klass så kan man ju tänka sig att det finaste man kan hitta ska kompensera den sämre oljan men det är tyvärr inte fallet med oljor.

En annan sak man kan bli lurad på är att slå i en massa hokus pokus som lovar en massa. Bla finns det en del oljeförstärkare som ska vara bra.

Men detta kan leda till att man förstör den fina oljan man har i motorn då det stör ut den perfekta blandningen som oljetillverkaren har satt samman.

Det finns många fallgropar om man blandar friskt.
Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]