Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Min far behöver byta kupefläkten på sin -00 V70, med acc (klimatanläggning kanske förkortas annat på Volvo). Som Saab-nird har jag "nollkoll" på Volvo-skruvande, men värre än Saabs vissa lösnngar bör det aldrig kunna vara, hoppas jag. Lite frågor:

-Hur gör jag, rent allmänt beskrivet?
- Vart går jag in, genom motorutrymme eller kupen? Vart där?
- Måste airbags kopplas ur på nått sätt?
-Är fläktbytet svårt att göra själv för en van Saab-skruvare? Ungerfärlig tid?
-Behövs några specialverktyg?
-Saab använder mycket torx, vad gäller för en sådan Volvo?

Mvh
-94 9000 2,3T cse skrev:Hej

Min far behöver byta kupefläkten på sin -00 V70, med acc (klimatanläggning kanske förkortas annat på Volvo). Som Saab-nird har jag "nollkoll" på Volvo-skruvande, men värre än Saabs vissa lösnngar bör det aldrig kunna vara, hoppas jag. Lite frågor:

-Hur gör jag, rent allmänt beskrivet?
- Vart går jag in, genom motorutrymme eller kupen? Vart där?
- Måste airbags kopplas ur på nått sätt?
-Är fläktbytet svårt att göra själv för en van Saab-skruvare? Ungerfärlig tid?
-Behövs några specialverktyg?
-Saab använder mycket torx, vad gäller för en sådan Volvo?

Mvh
vad jag vet bör du ta bort först - kabeln från batteriet
sedan tar du och skruvar bort handsfacket
jobbet tog för mig ca 1 timme att byta kupefläkt
vill minnas att det var torx.
av -94 9000 2,3T cse
Tack för svar.

Kommer jag åt fläkten efter att jag fått bort handskfacket? Är det bara fläkten eller moterar jag ur hela fläkthuset o byter eller hur ser det ut?

Mvh
Användarvisningsbild
av #27
-94 9000 2,3T cse skrev:Tack för svar.

Kommer jag åt fläkten efter att jag fått bort handskfacket? Är det bara fläkten eller moterar jag ur hela fläkthuset o byter eller hur ser det ut?

Mvh
Ja du kommer åt den när du fått bort handskfacket.
Om du köper original så får du hela fläkthuset.

Inga problem att byta... :wink:
av -94 9000 2,3T cse
#27 skrev:
Ja du kommer åt den när du fått bort handskfacket.
Om du köper original så får du hela fläkthuset.

Inga problem att byta... :wink:
Ok... Det tolkar jag som om att det finns olika lösningar på vad jag kan köpa... Jag kan köpa bara själva fläkten som piratdel o montera in den i orginal fläkthus eller köpa fläkt med fläkthus orginal hos Volvo. Har jag fattat rätt eller går fläkt med fläkthus att köpa pirak komplett med?

Vilka priser är det som gäller på de olika varianterna?

Mvh
Användarvisningsbild
av #27
Jag har bara erfarenhet av original och då är den komplett och pris vet jag inte, men jag har för mig att jag läst att man kan köpa endast fläkten men de var kanske till 850...
av -94 9000 2,3T cse
Får jag strula med några sista frågor:

-Är det risk att jag förstör något annat i mörkret därbakom, såsom till exempel stegmotorer, stag till luftfördelning, kablage mm?

- När jag lägger tillbaka batterikabeln, rullar bilen på som innan jag tog loss den eller är det nått jag bör tänka på? Saab går ju halvtaskigt några mil innan styrdonet uppdaterat sig. Måste jag göra nån speciell körcykel för att den skall adaptera sig korrekt eller fixar det sig allt eftersom milen går?

Mvh
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
-94 9000 2,3T cse skrev:Får jag strula med några sista frågor:

-Är det risk att jag förstör något annat i mörkret därbakom, såsom till exempel stegmotorer, stag till luftfördelning, kablage mm?

- När jag lägger tillbaka batterikabeln, rullar bilen på som innan jag tog loss den eller är det nått jag bör tänka på? Saab går ju halvtaskigt några mil innan styrdonet uppdaterat sig. Måste jag göra nån speciell körcykel för att den skall adaptera sig korrekt eller fixar det sig allt eftersom milen går?

Mvh
Det är lätt att komma åt, ingen risk att man pajar nåt. =)

Bilen behöver några mil för att lära sig fungera igen, men det är bara att köra på lite så löser det sig. Inget speciellt att tänka på.
av christer.d
när du köper orginal är det koplett
man får väl vara lite försiktig
när man sätter till baka - kabel är det bara att tuta och köra
det är ju volvo vi diskuterar hehe. (D)
lycka till
Användarvisningsbild
av #27
-94 9000 2,3T cse skrev:Får jag strula med några sista frågor:

Mvh
De ska inte vara några problem om man tar de lite lungt..

Jag har aldrig gjort något efter de att jag har haft av batterikabeln för att bilen ska gå bra bara att köra..

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]