EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1594789
TommyP86 skrev: tis 12 nov 2024, 21:07
fjohan82 skrev:Här är Solnas utställningsbil i brist på demobil.
Gräslig färg...
.
EX90.jpg
Wow Bild är ju hörapparatsfärgen från Top Gear.
Exakt så! 😱😅
av Ingenjören
#1595543
Idag fick jag också möjlighet att provköra EX90 under en kort provtur. Det är ju snö och halt och bara en kort tur, men det var ändå skoj och intressant att få göra en första provkörning.

Det första som slog mig var att bilen går väldigt tyst på vägen. Jag körde i stadstrafik och en halvmil på landsväg och det var växelvis snöbelagd och växelvis bar väg så förhållandena gör ju att det är svårt att fånga de små nyanserna, men bilen var väldigt tyst och behaglig att köra.

Interiören kändes också väldigt bra. Känslan i materialen är bra och de andas kvalitet. Snyggt och-sobert, vilket jag verkligen gillar, men det så klart individuellt vad man gillar. Nordicoklädseln är intressant. Den ser ju på håll ut som skinn men när man känner på den och sitter i den så känner man att det är ett eget slags material. Det känns inte sämre eller billigare, utan bara som något annat, och det är väl det Volvo har siktat på.

En sak som jag funderat på och som är viktigt för mig i valet av bil är storleken på bagagerummet. Jag vill ha en bil med sju sittplatser där man fortfarande kan ha med några små väskor för en weekendresa. Våra barn är inte så gamla så vi behöver inte fullstor tredje rad, samtidigt som de sätena inte får vara för små heller. Jag tycker EX90 har en bra balans mellan anständig plats för halvstora barn på tredje raden och ett ok bagage när tredje raden är uppfälld. Jag är ganska lång och när jag ställde in det skjutbara sätet på andra raden så att jag satt riktigt bekvämt bakom mig själv på förarplatsen, så fick jag skjuta andra raden ända till bakre läget. Då finns det ok benutrymme för en 6-7 åring på tredje raden. En 13-14 åring hade inte fått plats bekvämt. Om man däremot är medellång och sitter på andra raden så kan man skjuta fram andra radens säte en bit och då blir det mycket mer benutrymme på tredje raden. Med tredje raden nedfälld blir det däremot gott om plats i bagaget.

Efter allt som skrivits om mjukvaruproblem så var jag ju spänd på hur bilen skulle fungera. Och naturligtvis så visade sig vissa funktioner vara lite buggig. Att köra bilen och allt som har med det att göra gick bra, men den varnade för att navigatorn inte hade kontakt med servern och därför fungerade inte kartan och vägmärkesdetekteringen. Man hoppas ju att detta är en framstressad tidig bil och att dessa buggar är fixade när min bil ska byggas om ett halvår.

Det sammantagna intrycket är, trots mjuvarubuggar, att EX90 är en fantastiskt fin bil. Man åker väldigt komfortabelt i en ljus och rymlig kupé. Den checkar så gott som alla boxar på min önskelista och jag är riktigt sugen på att få hämta ut min bil när den kommer.

Det skulle vara kul att höra från er andra som testat bilen och vad ni fått för intryck.
Användarvisningsbild
av volvoamatören
#1595590
Jag har nu kört bilen 3 gånger, senast idag i en halvtimme. Jag är fortsatt mycket positiv till den. Visst är den tyst, men det som framför allt slår mig är hur oerhört mjuk den är. Man bara glider fram i bilen. Fantastiskt skönt.

Jag har dock några minus (vissa är jag inte helt klar över om de stämmer, men jag listar dem ändå):

1. Jag tycker att HUD:en inte känns lika bra som i min XC90. Här är jag lite osäker eftersom jag inte har jämfört dem rakt av, men siffrorna känns tydligare i XC90 och det känns som att man får mer information när man kör via vägledning. Måste testa igen framöver innan jag kan fälla slutligt omdöme.

2. Reglagen för att ställa in ventilationen är *riktigt* plastiga och icke-premium. De känns som att de går sönder bara man rör vid dem. En pyttegrej, men ändå. Här har man snålat in i onödan.

3. Jag vill hemskt gärna ha kartan i förardisplayen i ljust läge. Efter vad jag förstår finns den bara i mörkt läge i dagens bilar med Google-systemet? Jag är dock väldigt allergisk mot "dark mode" och skulle väldigt gärnsa vilja ha kartan i förardisplayen i ljust tema.

4. Synd att de har ersatt BLIS-indikatorerna med små trianglar. De förra kurvade strecken är mycket tydligare. Men detta är väl något jag vänjer mig vid, antar jag.

Jag kommer fortsätta provköra denna bil framöver för att lära mig ännu mer om bilen, men summa summarum är det en mycket fin bil och än så länge har jag inte funderat på att avbeställa den. :)
av Saabturbo95
#1595665
Provkörde idag. Väldigt mjuk, direkt , tyst och bekväm att köra . Känns inte så stor utan smidig.
Bagaget, love it! Stort! :-D
HUD , körde i starkt dagsljus men tyckte den funkade bra. Har dock inte den funktionen idag så inget direkt att jämföra med.
Veganlädret…osäker vad det känns som. Men inget jag störde mig på mot läder, om det inte är det som ger den hårdare känslan mot mina nuvarande säten.

Till det jag önskar,
- Hade gärna sett att man kunde flytta mitten raden längre bak. Satt dock bra bakom mig själv 186cm. Så bara en önskan för att få lite mer limousin känsla :-)
- Kändes som man satt uppe på sätet. Känns hårdare än sportstolarna i min Xc60 recharge 2023. Lite rädd att jag kommer sakna sätena
- Tycker handtagen för att fälla sätena, dra ut lårstöd ger lite plastig känsla. Samma sak med gardinen i bagaget.
- Bose stereon var sämre än jag förväntade mig, lyssnade dock bara 2min på radio. Så hoppas jag får en annan bild med Spotify.


Längtan till bilen ökade är iaf slutsatsen :-D
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1595784
Saabturbo95 skrev: sön 24 nov 2024, 20:01 Såg på Volvos hemsida att det går att få ventilerade säten enligt text, men hittar inte tillvalet?
https://www.volvocars.com/se/cars/ex90-electric/
Det verkar fortfarande inte finnas på den svenska marknaden, däremot finns det i bl.a. Tyskland.
Rekommenderar att kontakta ÅF för att stämma av om/när det kommer som valbart tillbehör i Sverige.
Bild 1 och 2 från den tyska sidan och bild 3 från den svenska:
EX90 (DE).jpg
EX90 (DE).jpg (88.54 KiB) Visad 6864 gånger
EX90 (DE 2).jpg
EX90 (DE 2).jpg (128.53 KiB) Visad 6864 gånger
EX90 (SE).jpg
EX90 (SE).jpg (54.99 KiB) Visad 6864 gånger
Användarvisningsbild
av volvoamatören
#1597764
Nu har väl många här provkört bilen. Vad tycker ni?

Själv har jag kört den 5-6 gånger och gillar den överlag. Min leverans har också flyttats fram så jag får bilen lite tidigare än jag trodde, just nu vecka 15. 😀
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1597774
Körde den under några dagar i somras och senast en längre sträcka för cirka en månad sedan. Även om den sista körningen gjordes i en helt annan EX90 var poängen med körningen ändå att se vad som eller om något hade förbättrats eller förändrats under tiden. En liten sammanfattning om helheten följer nedan.

+ Bilen är lättmanövrerad för sin vikt och är, trots sin storlek, enkel att framföra i utrymmen så som tightare parkeringshus eller vid möten på smala vägar. Jag ger en tumme upp till 360-kameran som är behändig.
+ Komfortmässigt är den väldigt bekväm på de flesta underlag, även om vägljudet är närvarande och stundtals väldigt påtagligt. Jag upplever att den tacklar ojämnheter på ett bra sätt, däremot hade jag valt bort hjul på 22” för ökad komfort och förhoppningsvis lägre vägljud.
+ Även om bilen, utifrån sett, kan tyckas se ganska liten ut för att vara en tung SUV i 90-serien, har utrymmet inne i bilen utformats på ett väldigt bra sätt och upplevelsen är luftig - trots flera passagerare i bilen.

+/- Flera av de allra tidigaste bilarna tyckte jag saknade en nivå av byggkvalitet eller finish som man bör kunna förvänta sig, vilket har tagits upp i tråden tidigare. Däremot har tycker jag mig ha sett en förbättring gällande åtminstone den exteriöra delen.
+/- Det var intressant att testa Bose Premium Sound under sista körningen. Däremot hade det gått för lång tid sedan körningen med Bowers & Wilkins för att göra några detaljerade analyser, mer än att Bowers & Wilkins lät bättre men att Bose Premium Sound lät väldigt bra.

- Några av bilens drag gör en såpass hög prislapp till något att diskutera. Ett par av sakerna jag tänker på är: Ofullständig utrustning och/eller mjukvara, användandet av komponenter från andra modeller samt avsaknaden av utrustning som funnits tillgänglig sedan flera år tillbaka.
- Testade en mängd inställningar för förarstolen men blev ändå trött i ländryggen efter några mils körning. Hur mycket sätets material spelar in vet jag inte; men de stolarna jag har provat har inte varit ”Volvo-bekväma” och det menar jag beror mer på design än material.
- Trots sina 500+ hästkrafter, lämnar prestandan lite för mycket att önska. Medan EX90 inte är det sportiga alternativet, och Polestar 3 är det, tycker jag ändå att väntan på en Volvo med påtagligt hög prestanda har varit väldigt lång.
- Har fått höra om flertalet punkteringar, främst på bilar med hjul på 22”. På en sådan stor och tung bil, med mer fokus på komfort än en sportig körkänsla, kunde Volvo ha valt en storlek större däckprofil och dragit många fördelar av det.
av Saabturbo95
#1597812
Go att köra, den jag provade saknade pilot assist vilket är en funktion jag värderar högt när jag kör/provkör bilar så väntar lite med total bedömning.

Min bil har gått från leverans vecka 13 till vecka 15 nu….undra hur många fler ändringar dom hinner med innan leverans 😂
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 45
Motorproblem

Att motorlampan blinkar när motorn går […]

XC70 2015, gnissel höger bak

Hade knarr/gnissel på in V60 (2018) och bytt[…]

V70 som är slö hjälp

Tja, har en v70 2.0 från 2008 som går […]

Hej alla hoppas på hjälp Min bil v90 […]