EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hellosailor
#1590789
Lövet skrev: lör 24 aug 2024, 12:28
valln skrev:Jag tror att ska Volvo få försäljningsvolymer måste dom nog fortsätta i samma stil som EX30 och göra större och billigare modeller.
Så är det. EX30 säljer bra och är en tillgång för Volvo. Man måste inse att köparna inte kommer från v60, v90, xc90 eller liknande utan från Opel Corsa eller Kia Picanto. För dessa är EX30 ett jättekliv uppåt.
Tror det mer gör att varumärket devalveras. Visst kanske det lockar folk som kör skoda, opel, eller varför inte en prisvärd ford, men jag tror denna strategi på sikt urholkar premiumkänslan som volvo jobbat hårt med att uppnå. Men visst de säljer säkert jättemånga ex30 i kina så det blir nog bra det här.
av Lövet
#1590808
hellosailor skrev:Tror det mer gör att varumärket devalveras. Visst kanske det lockar folk som kör skoda, opel, eller varför inte en prisvärd ford, men jag tror denna strategi på sikt urholkar premiumkänslan som volvo jobbat hårt med att uppnå. Men visst de säljer säkert jättemånga ex30 i kina så det blir nog bra det här.
Kanske. Men tittar man på märken som BMW och Mercedes så säljer de massor av 1 serie och A,B-klass och dessa är verkligen inte lika premium invändigt som de större modellerna. De verkar trots allt inte vara skadliga för varumärket vad som märks hittills i alla fall.
av Klabbe65
#1597142
Nu har jag åkt EX30 hyrbil i ca 2 månader, min XC40 2023 är inlämnad för reparation
I början så var det svårt att komma överens med bilen men det blev bättre och bättre så jag funderade på när det är dags att byta bil om knappt ett år så kanske det blir en EX30 men ju mer jag nu åkt i den så hittar jag problem, ventilationen är jätte dålig, immar igen hela tiden, där jag kör med 21 grader i XC40 så måste jag ha 23 grader och det är ändå kallare i EX30, torkarbladen fram måste vara gjorda av plast för dom låter jätte mycket så fort det blir - grader ute, lyktorna fram är nästan alltid igen isade så man måste ständigt skrapa av dom, bakluckan går upp lite grann när man öppnar men man vet inte vart man ska sätta händerna för att öppna den vidare, backkameran är helt igensatt med smuts mest hela tiden, enpedalsläget är alldeles för dåligt när man kommer ner i fart, från ca 10km/h och neråt så händer det knappt något alls, som tur är så är det en 2025 så man kan stänga av hastighetsvarningen, låste bilen med kortet och speglarna åkte in men den tutade inget så jag gjorde det igen men det blev lika, när vi sedan skulle slå på värmen via appen så stod det att bilen var olåst, vi gick ut till bilen och drog då i handtaget, bilen var olåst men larmet började tjuta 😮

Har kommit på att EX30 är alldeles för dyr för vad man får så nu blir det nog att välja en EX40, Polestar 2 eller 4, om jag nu får in en Polestar 4 😉 eller så kanske det blir en Tesla om dom kommer överens med facket
av Lövet
#1597146
Klabbe65 skrev:eller så kanske det blir en Tesla om dom kommer överens med facket
Vilka problem tänker du på? Verkstäder och sånt är i full normal verksamhet nu. Det enda som blockeras är egentligen nyinstallation av Tesla Superchargers.

(Men du kanske ogillar konflikten i sig och det får man förstås göra)
av Klabbe65
#1597196
Lövet skrev:
Klabbe65 skrev:eller så kanske det blir en Tesla om dom kommer överens med facket
Vilka problem tänker du på? Verkstäder och sånt är i full normal verksamhet nu. Det enda som blockeras är egentligen nyinstallation av Tesla Superchargers.

(Men du kanske ogillar konflikten i sig och det får man förstås göra)
Det beror på att företaget jag jobbar åt spärrat Tesla som val av tjänstebil så länge som deras konflikt pågår
av Lövet
#1597201
Klabbe65 skrev:Det beror på att företaget jag jobbar åt spärrat Tesla som val av tjänstebil så länge som deras konflikt pågår
OK!
av Klabbe65
#1599048
Klabbe65 skrev: tor 12 dec 2024, 12:15 Nu har jag åkt EX30 hyrbil i ca 2 månader, min XC40 2023 är inlämnad för reparation
I början så var det svårt att komma överens med bilen men det blev bättre och bättre så jag funderade på när det är dags att byta bil om knappt ett år så kanske det blir en EX30 men ju mer jag nu åkt i den så hittar jag problem, ventilationen är jätte dålig, immar igen hela tiden, där jag kör med 21 grader i XC40 så måste jag ha 23 grader och det är ändå kallare i EX30, torkarbladen fram måste vara gjorda av plast för dom låter jätte mycket så fort det blir - grader ute, lyktorna fram är nästan alltid igen isade så man måste ständigt skrapa av dom, bakluckan går upp lite grann när man öppnar men man vet inte vart man ska sätta händerna för att öppna den vidare, backkameran är helt igensatt med smuts mest hela tiden, enpedalsläget är alldeles för dåligt när man kommer ner i fart, från ca 10km/h och neråt så händer det knappt något alls, som tur är så är det en 2025 så man kan stänga av hastighetsvarningen, låste bilen med kortet och speglarna åkte in men den tutade inget så jag gjorde det igen men det blev lika, när vi sedan skulle slå på värmen via appen så stod det att bilen var olåst, vi gick ut till bilen och drog då i handtaget, bilen var olåst men larmet började tjuta 😮

Har kommit på att EX30 är alldeles för dyr för vad man får så nu blir det nog att välja en EX40, Polestar 2 eller 4, om jag nu får in en Polestar 4 😉 eller så kanske det blir en Tesla om dom kommer överens med facket
Problemet med att låsa bilen fortsatte så till slut fick jag åka och byta bil, nu blev det en C40 istället som jag åkt i några dagar, nu märkte jag att helljuset är klart mycket bättre på 40 modellen och enpedalsläget fungerar som det borde fungera, inte som på EX30.
Nu är det bara att hoppas att dom snart blir klara med min XC40, vill ha min AWD, har nu gått över 3 månader sedan min XC40 blev påkörd :-( och jag får nog vänta 1 månad till :-o
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Stämmer. Är väl en säkerhetsg[…]

Och jag har haft V70in i snart 13år :-) F&o[…]

Miss från mig, tänkte V90 av bara farte[…]

Hej, Min V50 1.8 flexifuel från 07 har pl&o[…]