Här diskuterar vi Polestars nuvarande och kommande bilmodeller

Moderator: Moderatorer

av Mootsenger
#1592923
Hej

Kikar på att köpa en begagnad polestar 2.

Finns det något särskilt man ska tänka på när man jämför årsmodeller och olika paket på dessa?
Tex är en 2021 som är upgraderad med senaste mjukvaran på något sätt annorlunda än säg en 2023a med samma mjukvaru uppdateringar?

Jag kikar främst på bilar med låga mil oavsett årsmodell då jag tänkt att modellår kanske inte spelar så stor roll på denna bil men det kanske inte är rätt tänkt?

Är intresserad av en dual motor med lr utan performance pack, plus paket vill jag ha men pilot är inte viktigt för mig men det kanske är smart att köpa för många andra vill ha det när man ska sälja bilen. De flesta bilarna verkar ju ha dessa paket ändå.

Generalla tips lr avrådan av specifika versioner vore toppen o få ta del av.

Tacksam för alla info.

Med vänlig hälsning,
Björn
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1592938
Vet inte om du har kikat på denna, men där tycker jag att Alrik tar upp många tänkvärda punkter.

av toppo
#1592945
Jag tror svaren på dina frågor finns på lite olika ställen i forumet. Här är några kommentarer om olika årsmodeller:

2021: Fanns bara som Dual Motor med Pilot och Plus-paket som lägst. Denna årsmodell har ingen värmepump vilket påverkar förbrukningen marginellt.
2022: Båda Singel Motor-varianterna tillkom samt möjligheten att beställa med valfria paket. Under detta år försvann Matrix-ljusen och Pilot-paketet heter då Pilot lite.
2023: Single Motor Standard Range fick större batteripaket på 69 kWh, annars inga förändringar vad jag vet.
2024: Uppdaterades drivlinorna och blev effektivare med bakhjulsdrift samt urkopplingsbar fyrhjulsdrift.
av Mootsenger
#1592997
Tack för info.

Angående videon säger han väl egentligen bara att polestar 2 är för dyr för en så pass "gammal / omodern bil"
Det argumentet finns ju inte riktigt vid begagnat köp då de faktiskt gått ner rejält i pris.
Tex som en bil som denna: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1000971428

Om jag förstår er rätt då så finns det egentligen inget skäl till att strunta i tex årsmodell 2021 för förutom värmepump så verkar det inte finnas så många skillnader mellan årsmodellerna. Jag kommer köra lite bil, idag ca 400mil om året kanske. Mest korta sträcker i stockholm men på somrarna kör jag väl en hel del 20-25mils åkningar fram o tillbaka till stuga.

Då kanske jag gör klokt i att fokusera mer på miltal och skick än årsmodell iaf?

Tack för input so far! Just ja vill bara bekräfta om ngn vet, om en 2021a är mjukvaru uppdaterad så har den då inga skillnader mot en tex 2023a? Tänker mest på att det var en del problem med bilarna 2021 men det är då kanske löst iom att dessa nu är mjukvaru uppdaterade?
av Lövet
#1593001
Mootsenger skrev:Om jag förstår er rätt då så finns det egentligen inget skäl till att strunta i tex årsmodell 2021 för förutom värmepump så verkar det inte finnas så många skillnader mellan årsmodellerna. Jag kommer köra lite bil, idag ca 400mil om året kanske. Mest korta sträcker i stockholm men på somrarna kör jag väl en hel del 20-25mils åkningar fram o tillbaka till stuga.
Du kommer få noll problem då nästan oavsett vad du väljer. Min bild är att P2 har väldigt få typfel.
av toppo
#1593013
Mootsenger skrev: tor 24 okt 2024, 16:29 Tack för info.

Angående videon säger han väl egentligen bara att polestar 2 är för dyr för en så pass "gammal / omodern bil"
Det argumentet finns ju inte riktigt vid begagnat köp då de faktiskt gått ner rejält i pris.
Tex som en bil som denna: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1000971428

Om jag förstår er rätt då så finns det egentligen inget skäl till att strunta i tex årsmodell 2021 för förutom värmepump så verkar det inte finnas så många skillnader mellan årsmodellerna. Jag kommer köra lite bil, idag ca 400mil om året kanske. Mest korta sträcker i stockholm men på somrarna kör jag väl en hel del 20-25mils åkningar fram o tillbaka till stuga.

Då kanske jag gör klokt i att fokusera mer på miltal och skick än årsmodell iaf?

Tack för input so far! Just ja vill bara bekräfta om ngn vet, om en 2021a är mjukvaru uppdaterad så har den då inga skillnader mot en tex 2023a? Tänker mest på att det var en del problem med bilarna 2021 men det är då kanske löst iom att dessa nu är mjukvaru uppdaterade?
Nej, det finns absolut ingen anledning att strunta i en 2021:a, som sagt är det samma hårdvara i en -23 bortsett från värmepump, och med ditt körmönster kommer du knappt märka skillnad.

Och ja, mjukvaran är fortfarande samma i hela lineupen, det finns inga begränsningar i årsmodell (ännu iaf). På min 2021a som jag hade i 2,5 år/4000 mil hade jag inte ett enda problem, den gick som en klocka. Dock kan det väl ändå vara värt att köpa av en Volvo-handlare som verkar erbjuda 2 års garanti och service även vid begagnatköp.
av Tommy2024
#1595210
Årsmodell spiller ingen rolle, små forandringer. Varmepumpen utgjør ingen verdens ting med tanke på rekkevidden.
Rekkevidden er langt fra oppgitt uansett. Og kjøp bil med garanti for de er dyre å ha på verksted, for feil kommer det til å bli mange av, tro meg.
OM RYSSEN KOMMER

Kanske det blir lite lugnare i Ukraina ett tag nu.[…]

val av dimension däck

Glöm inte bort att lastindex inte får […]

B230A konvertering

Det är det ingen som sagt heller, du sa dock[…]

Meet Women Seeking Spontaneous Adventures in Your[…]