Moderator: Moderatorer

grillchips skrev: tis 28 aug 2018, 08:26
Briander skrev:Var köpte du dina?
J-Spec. Modellanpassade med navstyrning och bultar som kompenserar för tjockleken.
Aha likadant som jag köpte! Ska nog monter idag. Bara bak till att börja med. Dock fick jag köpa andra bultar än de som följde med pga mina fälgar, svindyra H&R.
grillchips skrev: mån 27 aug 2018, 22:26 SBergdahl är helt på rätt spår! ;)
Spacers kan man ha olika anledningar till att vilja ha, jag vill ha däckens kant närmare skärmens kant. Varför? För att det är snyggare i min bok. Ser inte klokt ut när hjulen sitter en 5cm in i hjulhuset. Tyskarna är duktiga på att ha det "flush" från fabrik och det har blivit bättre på nyare Volvos men de är inte riktigt där ännu, så jag fick hjälpa till lite.
Aha. Men jag trodde att folk löste detta med att köra med två storlekar bredare fälgar än vad man har gummi till.
Det ser förjävligt ut när fälgen tittar ut, men tydligen är det inne med 205/50 -17 profil på en 8" bred fälg...
:sick:
C.W. skrev: tis 28 aug 2018, 10:26 Risk att däcket slår i vid fullt rattutslag? :crying:
Där brukar ändå finnas en del marginal.

Men helt flush går väl inte om det inte ska ta i om man utnyttjar hela fjädringsvägen? Sista biten av den går väl upp i hjulhuset? Eller ändrar sig geometrin så pass att däcket kryper inåt en bit högst upp?
Geometrin kan förstås ändras en del, framförallt beroende på hur mycket du skickar ut hjulet.
Helt flush är såklart svårt utan att ta i men om man håller sig precis innanför så är det på vissa bilar ok, så mycket fjädringsväg behöver man sällan (om ens någonsin) men visst kan man tycka att det är skönt att den finns där. På min V50 med 225/35/19 med 5mm spacer så tar det i innerskärmen om det fjädras för mycket men de hjulen sitter redan en bit ut som det är. Jag upplever också att kanten på innerskärmen är tunnare på V90 än på V50. Värt att nämna är att min V50 är sänkt också medan V90 är original (utöver sportchassit då).

De som kör "tyskstuket" ordentligt har ju hjul som lutar in rejält i hjulhuset.

Mabuse: Klart att man kan lösa det med lite ET-kalkyl och hitta rätt fälg. Jag kör däremot på originalfälg och har därför inte superspännande ET att leka med.

Här är en jämförelsebild, vänster är efter och höger är före:
Bild

Ingen markant skillnad men tillräckligt för att jag ska vara nöjd.
Kant stött en fälg :-( Beställde 4 nya fälgar och nästa problem var att när vi krängt av däcken såg alla 4 däcken ut så här mer eller mindre . Släppt inifrån.
Bild
Bild
245/30-20" suttit på 9" bred fälg
Okej det är inga super däck :-D men på 600 mil skall väl däcken inte se ut så här? Vad tror ni om reklamation?

Jag har pratat med däck firman där jag köpte däcken och de trodde inte jag skulle få igenom det. :nerd:
Lite svårt att se på bilden vad som hänt med däcket? Men om däckets insida på något sätt lossnar ifrån stommen och allt är monterat korrekt ser jag inte varför en reklamation inte skulle gå igenom, jobbar med sånt fast med stora märken, problemet kan också bli att du behöver behövas att montering osv gjort på rätt sätt om du köpt dom på Däckonline tex.
Hängde dit mina spacers igår, riktigt bra passform i navhål osv, känns som kvalitetsgrejer från Jspec. Ett klart lyft att få ut hjulen 15mm per sida, är riktigt nöjd, nu motsvarar det att fälgen skulle ha ET35 istället för ET50 som den faktiskt har.

Hopplöst att få till vinkeln men resultatet syns hyggligt. Före och efter-bild.
IMG_20180831_200705_215.jpg
IMG_20180831_200705_215.jpg (305.44 KiB) Visad 1530 gånger
Och en tvätt på det.
20180831_194609.jpg
20180831_194609.jpg (1.46 MiB) Visad 1530 gånger
Snyggt Briander, stor skillnad! Nu ser det inte ut som att hjulet försöker gömma sig i hjulhuset. :D Instämmer om kvalitetskänslan på J-specprylarna, mycket nöjd jag med.
  • 1
  • 979
  • 980
  • 981
  • 982
  • 983
  • 1912

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]